• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6
​معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز:

حفظ باغات در سرفصل امور است

  • کد خبر : 18048
  • 24 فروردین 1400 - 6:11
حفظ باغات در سرفصل امور است
معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز گفت: کمتر از ۵ درصد از این باغات، اختصاص به اماکن فرهنگی دارد که پروژه احداث باغ موزه هنر نیز در این حیطه قرار دارد تا گامی مهم در جهت توسعه فضای فرهنگی برداشته شده باشد.

مهندس بهادری با بیان اینکه گام اول پروژه شهروند سپاری در سال گذشته اجرا شد و فاز نخست آن مربوط به  آپارتمان های مسکونی بود که موجب شد تا شهروندان بدون حضور در شهرداری بتوانند خدمات مربوطه را از طریق اینترنت دریافت کنند، اظهار کرد: با این اقدام ۵۶ درصد مراجعات حضوری مردم کاهش یافت.
وی گفت: با اجرای گام بعدی نیز بخش زیادی از مراجعات حضوری کاهش می یابد و شهروندان خدمات خود را به صورت الکترونیکی از طریق اینترنت دریافت می کنند و بدین صورت در وقت و هزینه شهروندان صرفه جویی خواهد شد که گامی اساسی در جهت تکریم ارباب رجوع و شهروندان است.
احداث پیاده راه دروازه قرآن تا دروازه اصفهان
معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز با بیان اینکه طرح پیاده راه دروازه قرآن تا دروازه اصفهان با رویکرد گردشگری تهیه و عملیات اجرایی آن در حال انجام است، اظهار کرد‌: این پیاده راه محور غنی تاریخی – فرهنگی و مذهبی است که نقش گردشگری مهمی را ایفا می کند، شهروندان و گردشگران با طی کردن این مسیر می توانند به بازار وکیل و سپس به سومین حرم اهل بیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) و بافت تاریخی فرهنگی برسند.

بهادری گفت: در طول مسیر گردشگری دروازه قرآن – دروازه اصفهان بناها و آثار ارزشمندی همچون باغ جهان نما، حافظیه، باغ ملی، مجموعه علی بن حمزه (ع) و مجموعه زندیه قرار گرفته است.
وی افزود: پیاده راه دروازه قرآن تا دروازه اصفهان محوری تاریخی فرهنگی و گردشگر پذیر  است که نقش بسزایی در جذب گردشگران خواهد داشت.
تبدیل پیاده راه چمران جنوبی به محور گردشگری
معاون معماری و شهرسازی شهرداری شیراز با بیان اینکه انجام مطالعات پیاده راه چمران جنوبی یکی دیگر از پروژه های زیبا و گردشگر پذیر شهر شیراز است که مطالعات و طراحی آن انجام شده ، اظهار کرد: طرح بسیار زیبایی که از حدود دوماه پیش عملیات اجرایی آن آغاز شده و تا دوماه دیگر آماده بهره برداری خواهد بود.
بهادری گفت: در گذشته نیز مردم از این پیاده راه استفاده می کردند اما هم اکنون این محور تبدیل به محور گردشگری زیبا در تراز ملی و فراملی شده است.
تملک ده هکتار باغ در بلوار امیر کبیر
معاون معماری و شهرسازی شهرداری شیراز با بیان اینکه از جمله اقدامات مهم این دوره مدیریت شهری تملک ده هکتار باغ در بلوار امیر کبیر واقع در تقاطع مهدیه است، اظهار کرد: هر چند شهرداری در خصوص تملک این باغ تکلیفی نداشت اما در جهت بالا بردن سرانه فضای سبز و با هدف ایجاد باغ ایرانی اقدام به تملک این باغ نمود.
بهادری با بیان اینکه مطالعه و طراحی و عملیات اجرایی و مناسب سازی این باغ در دستور کار قرار گرفته، گفت: در آینده ای نزدیک این باغ قابل بهره برداری خواهد بود.
 احیای بافت تاریخی فرهنگی
وی با بیان اینکه مدیریت شهری این دوره شهرداری توجه ویژه ای به بافت تاریخی فرهنگی شهر شیراز داشته، افزود: با ورود حوزه معاونت معماری و شهرسازی و شهرداری منطقه تاریخی فرهنگی شاهد تغییرات عمده ای در این بافت هستیم.
بهادری به نقش پر رنگ گذرها در بافت اشاره و گفت: اکثر گذرهای بافت تاریخی فرهنگی احیا شده و کف سازی،  بدنه سازی، جداره سازی و نورپردازی شده است و  همچنین مرمت و احیای سراها، تیمچه ها در دستور کار قرار دارد و تاکنون بسیاری از تیمچه ها و سراها بهسازی و مرمت شده اند.
وی با اشاره به اثرات مرمت و بازسازی مجموعه زندیه افزود: مرمت مجموعه زندیه از جمله اقداماتی است که موجب رونق، تحرک و نشاط و سرزندگی را به بافت تاریخی به همراه خواهد آورد و سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری در این بخش از شهر خواهد نمود، ضمن اینکه تاکنون نیز سرمایه گذاران اقدام به سرمایه گذاری در بافت نموده اند.
 توسعه و مناسب سازی اطراف مراکز تاریخی ادامه دارد
معاون معماری و شهرسازی شهرداری شیراز با بیان اینکه مناسب سازی و توسعه اطراف مراکز تاریخی نقش بسزایی در جذب گردشگران خواهد داشت، اظهار کرد: طرح و توسعه و مناسب سازی اطراف آرامگاه سعدی، پیاده راه باباکوهی و تجهیز بلوار شهید کسایی به عنوان محور گردشگری شامل مسیر پیاده و دوچرخه سواری، محور مصلی نژاد و دیگر پروژه ها در مناطق مختلف شهرداری از جمله پروژه هایی است که با رویکرد ایجاد زیبایی و گردشگری در حال اجرا است و در نقطه نقطه شهر در حال تکمیل و در آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسد.
بهادری با اشاره به اینکه توجه به پروژه هایانسان محور در مقابل خودرو محوری همواره مورد نیاز شهروندان است و به عنوان سندی راهبردی زندگی پیاده در شهر که مطالعات آن به عنوان سند راهنمای شهری انجام شده است و در اختیار مدیریت شهری قرار گرفته است‌ که در آینده نیز می توان از آن به عنوان سند اصل و راهبردی بر عنوان زندگی پیاده در شهر از آن بهره برد.
واگذاری خدمات مهندسی به نظام مهندسی
معاونت معماری و شهرسازی شهرداری شیراز با بیان اینکه در حوزه کنترل و نظارت ساختمان نیز اقدامات خوبی انجام گرفته است، گفت: پس از چند دهه که خدمات سازمان نظام مهندسی در شهرداری شیراز انجام می گردید با همکاری که از طریق شهرداری شیراز انجام شد ارایه خدمات مهندسی به سازمان نظام مهندسی واگذار گردید.
بهادری افزود: شهرداری در جهت تسریع کار و شفاف سازی و با هدف ارایه خدمات بهتر مهندسی این امور را با انعقاد تفاهم نامه ای به سازمان نظام مهندسی واگذار کرد.
وی بیان کرد: کاهش مراجعات ارباب رجوعان به شهرداری از جمله مزایای این اقدام است.
 حفظ باغات در سرفصل امور است
معاون معماری و شهرسازی شهرداری شیراز با بیان اینکه حفاظت از باغات گروه یک قصردشت از جمله اقدامات مهم شهرداری در این دوره مدیریتی است، اظهار کرد: خفظ باغات بویژه باغات گروه یک قصردشت در سرفصل امور شهرداری شیراز قرار دارد به گونه ای که در چند سال گذشته و در این دوره از مدیریت شهری هیچ گونه تغییر کاربری در گروه یک باغات نداشتیم و در عوض ۱۶ هکتار از باغات گروه یک را در حاشیه بلوار چمران جنوبی خریداری و برنامه احیای آن را در دستور کار قرار دادیم.
وی افزود: در کمتر از ۵ درصد از این باغات اختصاص به اماکن فرهنگی دارد که پروژه احداث باغ موزه هنر نیز در این حیطه قرار دارد تا گامی مهم در جهت توسعه فضای فرهنگی برداشته شده باشد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=18048

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.