به گزارش سحاب پرس به نقل از اداره اطلاعرسانی و پاسخگویی شورای اسلامی شهر شیراز، لیلا دودمان در شصتو نهمین جلسه کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات درباره مسائل موجود درباره کارت شهروندی بیان کرد: پرسشهای مهمی که در این زمینه مطرح است، نخست اینکه قرارداد فعلی سیستم کارت بلیت با بانک شهر بر اساس کدام مجوز و بند آیین نامه معاملات شهرداری منعقد شده است و علت عدم بارگذاری این قرارداد و مستندات آن بهرغم مصوبه شورا در سامانه شفافیت چیست؛ اسناد برآورد و مطالعات فنی آن چیست و چه کسانی آن را تهیه و تایید کردهاند و همچنین باید گزارش مغایرتگیریهای صورتگرفته در یک سال گذشته درخصوص میزان خرید بلیت توسط شهروندان و میزان پول واریز شده به حساب شهرداری و همچنین ریز درآمد های حاصله ارائه شود.
دودمان با اشاره به اینکه مجموع مبالغ پرداخت شده در این قرارداد به بانک شهر و مبنای محاسبه آن ارائه نشده است، گفت: معاونت مالی و اقتصادی شهرداری باید اعلام کند که به فرض تداوم این قرارداد میزان هزینه پرداختی برای پنج سال آینده چقدر خواهد بود و مجموع اعتبار موجود در کارتهای مفقودی شهروندان تاکنون چه میزان بوده است؛ افزون بر این، شهرداری با چه مجوزی برای عدم تفکیک یا هزینهکرد این مبالغ که مصداق حصول مال نامشروع است، اقدام میکند.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز خواستار پاسخگویی درباره علت عدم اجرای تعهدات قرارداد از سوی شرکت بانک شهر شد و اظهار داشت: با وجود ابلاغ اخطارهای مکرر این بانک تاکنون در زمینه عمل نکردن به تعهداتش پاسخگو نبوده و سوال اینجاست که چرا تاکنون شهرداری در این خصوص اقدام حقوقی نکرده است.
وی ادامه داد: باید مشخص شود که ارکان نظارتی شهرداری از جمله بازرسی و حراست در خصوص مسائل این قرارداد چه اقدامی انجام دادهاند و چرا پیمانکار هیچیک از مجوزهای قانونی لازم بهمنظور اجرای پروژه پرداخت الکترونیک را از مراجع ذیربط اخذ نکرده است.
دودمان با اشاره به پایان آخرین الحاقیه قرارداد یادشده که پیش از این در تاریخ ۳۰ آذرماه ۱۳۹۹ تمام شده بود و مجددا تا سیام آذرماه ۱۴۰۰ تمدید شده است، گفت: تاریخ یادشده از نظر قانونی آخرین الحاقیه محسوب می شود و با توجه به عدم اجرای مصوبات فعلی شورا در خصوص بلیتهای تخفیف دار اقشار خاص، کرایه بر مبنای پیمایش و … برنامه شهرداری با توجه به محدودیتهای زمانی برای تداوم و ارتقای خدمات پرداخت الکترونیک در سالهای آتی چه خواهد بود.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: با توجه به اینکه کلانشهر شیراز سالهاست به سیستم کارت بلیت مجهز است، در حال حاضر برخی از خدمات نوین پرداخت خرد مانند code QR ، کیف پول شهروندی BMS و TMS که در سایر کلانشهرها مدتهاست اجرا شده باوحود پیگیری مداوم شورا و شخص شهردار، برای مردم شیراز به آرزو بدل شده است و باید در این زمینه شفافسازی صورت گیرد.
اینترنت رایگان در ایستگاه میرزای شیرازی راهاندازی میشود
با در دستور کاری دیگر با اشاره به ارائه گزارش پیشرفت پروژه اینترنت رایگان در ایستگاههای مترو از سوی سازمان قطار شهری، عنوان کرد: شرکت همیارنت طرح ارائه اینترنت رایگان در ایستگاههای قطار شهری را ظرف مدت یک هفته در ایستگاه میرزای شیرازی به اتمام خواهد رساند و تا اتمام پروژه هر هفته در جلسه کمیسیون هوشمندسازی حضور خواهد یافت.
دودمان در ادامه این جلسه به ارائه طرح راهبردی شهر هوشمند شیراز اشاره کرد و بیان داشت: در این زمینه معاونت برنامهریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری در جلسه آینده کمیسیون شرح خدمات طرح راهبردی شهر هوشمند و همچنین گزارش مکتوب درخصوص سند راهبردی سامانه PMIS را به کمیسیون ارائه خواهد کرد.
او همچنین با اشاره به بررسی اصلاحات صورتگرفته در اهداف عملیاتی و کمّی برنامه پنج ساله در بندهای ۳۷-۳۶-۳۵ و ۳۴ عنوان کرد: با بررسیهای صورتگرفته بند ۳۴ درباره ارتقای توسعه بسترها و سامانههای خدمات شهروندی هوشمند ، بند ۳۵ درباره افزایش ساماندهی ،توسعه و بهبود سامانههای موجود شهرداری و بند ۳۶ درباره ارتقای توسعه ساختارهای نوین تولید نرمافزار بهدلیل همپوشانی با ردیفهای ۲-۳-۲-۵ و ۳-۳-۲-۵ و همچنین بند ۳۷ درباره افزایش رضایتمندی ارباب رجوع و افزایش بهرهوری کارکنان از طریق ابزار الکترونیکی بهدلیل ایراد در شاخص حذف شد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز در دستور کار دیگری بر ضرورت ارائه گزارش پیشرفت پروژه بانک دادههای مکانی و تصویری المانهای شهری از سوی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تاکید کرد و مقرر شد این سازمان در جلسه آینده کمیسیون گزارش کاملی از این طرح ارائه دهد.
شهرداری زمینه توسعه مرکز ۱۳۷ را فراهم کند
وی با اشاره به اهمیت توسعه مرکز ۱۳۷ شهرداری شیراز بیان داشت: در این زمینه شهرداری مکلف است امکان ارسال مکان یا مکانیابی را برای تماس گیرندگان با مرکز فراهم سازد؛ همچنین امکان ثبت آدرس درخواست بر روی نقشه، تبدیل مرکز ۱۳۷ به مرکز تماس هیبریدی یا ترکیبی، انجام فرآیند بازخوردگیری از شهروندان در نسخه موبایلی و اینترنتی ۱۳۷، مکانمحور شدن گزارشهای سامانه، انجام گزارشهای مقایسهای، افزایش کمّی و آموزش کارشناسان، اختصاص ساختمان مناسب، برقراری سرور پشتیبان باتوجهبه اهمیت اطلاعات ۱۳۷ و رعایت پدافند غیرعامل و تهیه تبلت برای مسئولان حوزهها اقدام کند.
دودمان در دستور کار دیگری این کمیسیون که به توضیحات شرکت همیارنت به عنوان اولین سرویسدهنده اینترنت در جنوب کشور درخصوص ارائه خدمات و نیازمندیهای حوزه IT اختصاص یافت، گفت: مقرر است این شرکت که میتواند در رفع نیاز مجموعه شهرداری اقدام کند، برنامه خود را به صورت جامع و کامل به معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری ارائه دهد.
افزون بر این، در جلسه یادشده سازمانهای فناوری اطلاعات و ارتباطات گزارشی مبنی بر پیشرفت پروژه فیبر نوری ارائه کرد.
پایان/
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز:
معاونت مالی و اقتصادی شهرداری شیراز درباره ابهامها و پرسشها در خصوص کارت شهروندی توضیح دهد
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه در طرح کارت شهروندی ابهامها و پرسشهای بسیاری وجود دارد، گفت: معاونت مالی و اقتصادی شهرداری شیراز موظف است در این زمینه به کمیسیون پاسخ کتبی ارائه دهد.
لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=18033
- خبرنگار : ساسان یگانه (مدیرمسئول)
- سردبیر : ساسان یگانه
- بدون دیدگاه