• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7
​شهردار شیراز در جلسه انعقاد تفاهم نامه شهرداری شیراز با سازمان نظام مهندسی:

هر کجا صدای مردم را شنیدیم و بر اساس خواسته هایشان عمل کردیم، موفق شدیم

  • کد خبر : 17632
  • 26 اسفند 1399 - 13:28
هر کجا صدای مردم را شنیدیم و بر اساس خواسته هایشان عمل کردیم، موفق شدیم
شهردار شیراز در آیین امضای تفاهم نامه با سازمان نظام مهندسی در خصوص واگذاری ارجاع نظارت به این سازمان گفت: هر کجا می خواهیم ریشه مشکلات را پیدا کنیم باید خود را جای مردم قرار دهیم و هر کجا صدای مردم را شنیدیم و بر اساس انتظارات و خواسته هایشان عمل کردیم حتما موفقیتی حاصل شد.

حیدر اسکندرپور افزود: طی بازدیدها از معاونت شهرسازی متوجه شدم بیش از ۷۰ درصد از مشکل ارباب رجوع ها اختلاف بین مالک و ناظر بود. در صورتیکه ارجاع به ناظرین وظیفه شهرداری نیست و طبق قانون وظیفه نظام مهندسی است که اصل ماموریتش در حوزه خدمات مهندسی است. بنابراین با انعقاد این تفاهم نامه ارجاع ناظرین بر عهده سازمان نظام مهندسی می شود.
شهردار شیراز تایید کرد: هر چیزی که منافع شهر، شهروندان و جامعه متخصصین نظام مهندسی را تامین کند برای ما در اولویت است و با انعقاد این تفاهم نامه مهندسین راحت تر، سریع تر و شفاف تر خدمات می گیرند.
مهندس اسکندرپور خاطرنشان کرد: از زمان تصویب قانون نظام مهندسی وظایفی به عهده دستگاه های حاکمیتی و سازمان نظام مهندسی به عنوان یک نهاد مدنی محول شد، اما در تشکیل و استقرار نهادهای مدنی از گذشته دچار ضعف هستیم و در کشور نیز کمتر این نهادها شکل گرفته اند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در بحث واگذاری نظام ارجاع ناظرین به سازمان مهندسی دو سال تلاش می کردیم، گفت : تعارض منافع اجازه اجرای قانون را نمی داد. به عنوان یک فعال سیاسی اجتماعی معتقدم هر جا در کشور دچار اشکال و مشکل شده ایم به خاطر تعارض منافع بوده است.
اسکندرپور افزود: در واگذاری این اختیارات ایرادات زیادی مطرح می شد اما قاطعانه، واضح و شفاف اعلام کردیم که این کار باید انجام شود و هر مدیری که نمی تواند همراهی نماید باید برکنار شود.
شهردار شیراز خطاب به رییس سازمان نظام مهندسی گفت که در بحث نظارت نظام شفافیت را استقرار دهید، افزود: این تفاهم نامه که از ابتدای سال جاری وارد فاز اجرا می شود گام نخست در بحث واگذاری اختیارات به نظام مهندسی بوده و گام دوم با واگذاری مباحث کنترل دنبال خواهد شد.
وی از سازمان نظام مهندسی ساختمان خواست در بحث مهندسان ناظر و ارتباطشان با مردم بهترین شرایط پاسخگویی را داشته باشند زیرا اگر ساز و کار درست سنجیده نشود و رضایت مردم کسب نگردد عملا اتفاقی برای مردم نیفتاد و فقط نارضایتی را منتقل کردیم لذا اساس کار بهبود در روند کار است نه انتقال یک سری اختیارات.
شهردار شیراز با بیان اینکه قانون نظام مهندسی مبنای گفتگو تعامل و همکاری ما است، افزود: در شهرداری و سایر بخش ها هر وقت مسیرها را تک کاناله کردیم رانت ایجاد شد لذا بخشی از مشکلات مربوط به مباحث فنی و بخش دیگر مباحث فرآیندی است.
وی از تفویض و توزیع اختیارات کمیسیون معماری معاونت شهرسازی به برخی از شهرداری های مناطق خبر داد و گفت: در مجموعه شهرداری بدنبال کاهش زمان صدور پروانه های ساختمانی می باشیم و باتوجه به تلاش های بسیاری که صورت گرفته است مقرر شد در سه شهرداری منطقه یک، شش و‌ چهار این تفویض اختیار به صورت پایلوت در خود مناطق اجرایی شود تا تصمیمات فنی و مهندسی ساختمان انجام شود و ۹۰ درصد اقدامات در خود منطقه انجام شود. 
شهردار شیراز افزود: تلاش شهرداری برای همراهی با مردم بوده و این تفاهم نامه نیز در جهت رفع مشکلات مردم است.
براساس این گزارش، طی مراسمی با حضور شهردار شیراز، معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز، رییس و اعضای هیات رییسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس و مدیران شهری تفاهم نامه فی مابین سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس و شهرداری شیراز در خصوص ارجاع طرح نظارت منعقد شد.
انتخاب ناظر ساختمان به سازمان نظام مهندسی واگذار شد
معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز نیز در این نشست گفت: واگذاری انتخاب ناظر ساختمان از شهرداری به سازمان نظام مهندسی ساختمان بر اساس قانون است که از آنجا که بیش از ۷۰ درصد اختلافات در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری شیراز، اختلاف بین مالک و ناظر است و برای حل مشکل دسترسی به ناظر و غیره مطرح است که بر اساس قانون این موضوع جزو وظایف شهرداری ها نبوده و در حوزه نظام مهندسی ساختمان است.
مهندس جواد بهادری با بیان اینکه نظام معماری در شهرداری شیراز پیش از تشکیل نظام مهندسی صبغه دارد گفت: یکی از دلایلی که این اقدام در شهرداری شیراز انجام می‌شد پررنگ بودن و اجرای الزامات مهندسی در شهر بود.
وی افزود: شهرداری شیراز یکی از کلانشهرهای پیشتاز در زمینه رعایت مقررات وقوانین شهرسازی بوده و این موضوع را قانون مند تر از شهرهای دیگر دنبال می کند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز عنوان کرد: نظارت و کنترل ساختمان جزء وظایف سازمان نظام مهندسی است که این انتقال وظایف سال ها به نتیجه نرسیده بود و امروز با نگاه شهردار شیراز که مبتنی بر منافع شهر و شهروندان است این موضوع با دستور مهندس اسکندپور به نتیجه رسید.
 بهادری ادامه داد: در تیم تخصصی حوزه معاونت شهرسازی و معماری، برخی از نیروهای کلیدی را در سازمان نظام مهندسی ساختمان مستقر کردیم تا اقدامات و جابجایی به خوبی انجام شود و خللی در کار شهروندان ایجاد نگردد.
 وی اضافه کرد: با اشاره به اینکه در حال انتقال دیتا و نقشه ها هستیم، ابراز امیدواری کرد که با این انتقال، خدمات بهتری در چارچوب مقررات ارائه شود.
تفاهمنامه ای برای رفاه شهروندان
در ادامه این مراسم مرتضی سیف زاده رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس عقد این تفاهم نامه را موجب رفاه بیشتر شهروندان و ارتقا کیفیت ساختمان دانست و بیان کرد: شهرداری شیراز در بحث واگذاری این اختیارات همکاری بسیار ارزشمندی را انجام داد.
سیف زاده افزود: این اقدام موجب تغییرات مطلوب تری در ارائه خدمات مهندسی خواهد بود و منجر به بالابردن کیفیت ساخت و ساز خواهد شد و با انعقاد این تفاهم نامه از جامعه مهندسی و رویکردهای این سازمان در بحث ترویج مقررات ملی ساختمان حمایت جدی صورت گرفت.
این مقام مسئول گفت: باتوجه به اینکه در قانون نظام مهندسی کنترل ساختمان سه مبحث طراحی، نظارت و اجرا دنبال می شود، سازمان نظام مهندسی با انتقال ارجاع نظارت به وظایف قانونی خود در این خصوص عمل می کند.
سیف زاده ادامه داد: در قالب این تفاهم نامه از ابتدای سال جاری ارجاع نظارت توسط اعضای سازمان مهندسی انجام می شود. همچنین از سال آینده سیستم جامع خدمات مهندسی مباحث طراحی،  نظارت و اجرا توسط سازمان انجام می شود.
نایب رییس هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس نیز گفت: شجاعت شهردار شیراز در اجرایی کردن این قانون و واگذاری اختیارات نظام ارجاع به سازمان مهندسی قابل تحسین است.
دادخواه گفت: این تصمیم شجاعانه و سخت باعث می شود تا شاهد تحولات بزرگی در بحث ساختمان باشیم
وی در پایان از راه اندازی سامانه شفافیت در ارایه خدمات فنی مهندسی خبر داد و گفت: این مهم موجب افزایش خدمات مهندسی خواهد شد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=17632

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.