• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8
​استاندار فارس:

۱۱ هزار هکتار از طبیعت فارس در سال ۹۹ احیا شد

  • کد خبر : 17141
  • 15 اسفند 1399 - 15:30
۱۱ هزار هکتار از طبیعت فارس در سال ۹۹ احیا شد
استاندار فارس با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه منابع طبیعی این استان گفت: بیش از ۱۱ هزار هکتار از اراضی فارس در سال ۹۹ احیا شده که از این میزان افزون بر ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار آن جنگل‌کاری بوده است.

عنایت‌الله رحیمی پنجشنبه در آستانه پانزدهم اسفندماه، روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی، اظهار داشت: اقدامات باید به سمت و سویی باشد که روز به روز شاهد گسترش منابع طبیعی، جنگل‌ها و زیستگاه‌های مختلف طبیعی باشیم.
وی، درختکاری را یک اقدام پسندیده و ارزشمند دانست و افزود: عرصه منابع طبیعی مانند جنگل‌ها و مراتع جزو میراث ارزشمند ملی است که باید برای حفظ، حراست و توسعه آنها تلاش کرد.
استاندار فارس اضافه کرد: با توسعه منابع طبیعی می‌توان یکی از اهداف اصلی توسعه پایدار کشور را محقق کرد چرا که منابع طبیعی میراثی گرانبهاست که از گذشته به ارث رسیده است و ما باید آن را به آیندگان تحویل بدهیم.
رحیمی بیان داشت: در شهر شیراز و ارتفاعات مشرف به این کلانشهر بیش از ۹ هزار هکتار از اراضی منابع ملی به شهرداری برای توسعه فضای سبز و درختکاری واگذار شده که پیشنهاد می‌شود برای هر شهروند و یا هر خانواده سهمیه‌ای از یک تا ۱۰ درخت را با حفظ مالکیت دولت و شهرداری در نظر گرفته شود.
رحیمی، با بیان اینکه نهال‌هایی که برای کاشت در ارتفاعات شیراز در نظر گرفته می‌شود باید متناسب با اقلیم این منطقه باشد، گفت: ارتفاعات شیراز باید پوشیده از جنگل باشد تا برای شهروندان طراوت و آرامش در پی داشته باشد و برای این مهم باید ساز و کار و برنامه‌ریزی لازم انجام شود.
استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخی می‌کوشند که اقدامات دولت نادیده گرفته شود و این در حالی است که دستاوردهای دولت در زمینه‌های مختلف قابل توجه بوده است، به عنوان نمونه در سال‌های پیشین در شهر شیراز ۴۰۰ هزار نفر شهروند تحت پوشش بهداشتی فاضلاب بودند اما در ۲ سال اخیر بیش از ۳۰۰ هزار نفر به این رقم اضافه شده است.
رحیمی افزود: تا سال ۹۲ کمتر از ۲۰ شرکت دانش بنیان در فارس وجود داشت اما اکنون این تعداد به بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان افزایش یافته است.
وی، همچنین بیان کرد: متاسفانه شاهد هستیم که عده‌ای بعضی مفاخر فرهنگی و یا خادمان مردم و نظام را به عنوان خائن خطاب می‌کنند که به نظر من ترویج این تفکر، خیانت به مردم، جامعه و کشور است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز در این مراسم با اشاره به نامگذاری هفته منابع طبیعی امسال تحت عنوان ” همه با هم جهاد برای حفاظت از منابع طبیعی ” گفت: با پیشرفت روز افزون علم و فن آوری و استفاده ازتکنولوژی‌های روز ، حفاظت از منابع طبیعی بیش از پیش اهمیت یافته، چرا که با چنین روندی باید منتظر نابودی طبیعت باشیم.
عبدالحسن صمدنژاد با اشاره به اقدامات انجام گرفته در سال جاری در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: رونمایی از واحد مدیریت فناوری نوین یکی از مهمترین طرح‌های شاخص منابع طبیعی است که در راستای استفاده از تکنولوژیپها نو برای پایش و حفاظت از عرصه ها در این هفته افتتاح خواهد شد.
او افزود: همچنین در طرح هنگ امداد و نجات که اولین بار در استان فارس در شرف راه‌اندازی است.شش هزار نیروی علاقه مند به طبیعت و داوطلب آموزش دیده و متخصص از گروههای مختلف از جمله اعضای بسیج سازندگی ،کوهنوردان و ورزشکاران تجهیز و در راستای حفاظت از عرصه ها با ادارات منابع طبیعی در سراسر استان همکاری خواهند کرد.
صمدنژاد با اشاره به اهمیت عرصه‌های طبیعی و حفاظت از جنگل ها و مراتع اظهار کرد: زمان نفوذ یک لیتر آب در اراضی جنگلی حدود ۴ دقیقه است درحالی‌که در مناطق بدون پوشش این زمان به حدود ۴ ساعت افزایش می‌یابد که این موضوع نشانگر اهمیت و  ارزش منابع جنگلی در تقویت سفره‌های آب زیر زمینی است.
این مقام مسئول افزود: دستیابی به اهداف مدیریت پایدار در حفاظت، احیاء و توسعه منابع طبیعی با  سازماندهی و نظم‌بخشی و مهم‌تر از همه جلب مشارکت مردم و تقویت روحیه کارگروهی و ترویج آن تحقق می‌یابد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=17141

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.