• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

تجلیل از خدمات مرحوم حمزه ولوی در کنفرانس تنوع زیستی

  • کد خبر : 17132
  • 16 اسفند 1399 - 18:55
تجلیل از خدمات مرحوم حمزه ولوی در کنفرانس تنوع زیستی
در اولین کنفرانس ملی تنوع زیستی و با اهدای جایزه دکتر ولوی از خدمات ارزنده وی تجلیل به عمل آمد.

ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در جلسه اختتامیه اولین کنفرانس ملی تنوع زیستی و اهدای جایزه مرحوم دکتر ولوی ضمن اشاره به سابقه دوستی و همکاری دیرینه با دکتر ولوی گفت: بنده افتخار شاگردی این استاد بزرگ را داشته و از حدود سال ۱۳۸۰ که با ایشان آشنا شده ام درس های زیادی را در حوزه حفاظت از تنوع زیستی و محیط زیست از وی آموخته ام.
مدیر کنفرانس علمی تنوع زیستی از مهم ترین خصوصیات بارز دکتر ولوی را اجرای شیوه مدیریت علمی بر شمرده و گفت: اینگونه مدیریت در محیط زیست چندان مرسوم نیست و سالهاست که مدیریت سنتی در محیط زیست به کار گرفته شده است گرچه با این روش تا حدودی محیط زیست حفظ شده است اما در صورتی که مدیریت علمی حاکم شود می توانیم موفقیت های بیشتری را کسب کرده و با تمام دنیا همگام شویم. وی افزود: دکتر ولوی کسی بود که شیوه تحقیق در حوزه محیط زیست و یافتن منابع را به من آموخته و بررسی تحلیل و به کارگیری آن را در وجود من نهادینه کرده و بر این اساس بنده همیشه تلاش کرده ام که از مجرب ترین متخصصین حوزه کار خود دعوت به همکاری کرده و در هر تصمیمی رد پای علم پر رنگ تر از هر ردپای دیگری باشد.

حمید ظهرابی از دیگر خصوصیات مرحوم ولوی را انسانیت و بزرگ منشی وی دانسته و اذعان داشت: برای ایشان هیچ چیز با اهمیت تر از انسان بودن و انسان ماندن نبود و علاوه بر اینکه خود همواره به این باور قلبی عمل می‌کرد تلاش خود را معطوف به نهادینه کردن آن در جامعه و ترویج آن برای دیگران کرده بود.
او یک متخصص محیط زیست بود که تمام جنبه های محیط زیست را می شناخت و در کنار آن به سایر جنبه‌های شخصیتی خود نیز اهمیت می داد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در ادامه تصریح کرد: مرحوم حمزه ولوی محیط زیست دریایی را به خوبی می‌شناخت و با غواصی در جزایر و دریاها مسائل را به خوبی تحلیل و اظهار نظر می کرد. ایشان یکی از بنیانگذاران مدیریت نوین مناطق در محیط زیست بوده و همچنین نماینده دائمی سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه محیط زیست دریایی در مجامع بین المللی بود.
ظهرابی ضمن قدردانی از کمیته علمی و اجرایی کنفرانس افزود: آنچه ما از این کنفرانس آموختیم این بود که استان بسیار متحول و وسیعی در حوزه تنوع زیستی داریم در این کنفرانس اقدامات و مطالعات بسیار ارزشمندی انجام شده که بخشی از آن جمع بندی و در این کنفرانس ارائه شد و دریافتیم که ظرفیت مطالعه و پژوهش در حوزه تنوع زیستی بسیار زیاد است. تهدیدهای تنوع زیستی نیز در این کنفرانس نمود زیادی داشت. کنفرانس تنوع زیستی آسیب های فراوانی که به تنوع زیستی وارد شده و لزوم مدیریت با رویکرد حفاظت مشارکتی و دخیل کردن ذینفعان به همراه جریان سازی تنوع زیستی در تمام اجزای سیستم و افرادی که به طور مستقیم در بهره برداری و حفاظت از آن دخالت دارند را یادآور شد.وی ضمن ابراز خشنودی از فرصت ایجاد شده در اولین کنفرانس تنوع زیستی و اهدای جایزه دکتر ولوی گفت: این برنامه فاخر فرصتی برای مبادله تجربه و قدردانی از مقام شامخ دکتر ولوی به عنوان یکی از متخصصین بارز حوزه تنوع زیستی ایجاد کرد و مهم تر آنکه توانستیم یادآور تلاش های افرادی شویم که در حوزه تنوع زیستی استان قدم های بزرگی را برداشته و اقدامات موثری را سامان داده اند. همچنین در این کنفرانس از افرادی که تلاش هایی در حوزه شناسایی محیط زیست کشور بیابان ها، کویر، جنگل ها و تالاب ها کرده‌اند تقدیر شود کسانی که برای نجات جان حافظان تنوع زیستی و محیط بانان آبروی خود را گرو گذاشته و از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند و موجبات دلگرمی آنان شده اند و همچنین از تشکل هایی که به صورت داوطلبانه با حضور جوامع محلی شکل گرفته و بی‌ادعا از تنوع زیستی اطراف خود و از تالاب ها و کوه ها حفاظت کرده‌اند تقدیر کنیم، برخی از این افراد با سازماندهی مناسب حتی پاسگاه و محیط بانی ایجاد کرده و از محیط زیست و تنوع زیستی حفظ و حراست می کنند و اداره محیط زیست تنها نظاره گر آنان است. حتی شکارچی ها نیز در آن مناطق شکار را رها کرده و به حفاظت از حیات وحش پرداخته‌اند و همچنین فرصتی ایجاد شد تا از زحمات مستندسازان، عکاسان و هنرمندان تقدیر به عمل آید.
دکتر اسماعیلی دبیر کنفرانس تنوع زیستی و عضو هیات علمی بخش زیست شناسی دانشگاه شیراز اظهار داشت: از ابتدای کنفرانس مطالب علمی زیادی در مورد گروه های وسیعی از موجودات زنده مختلف در این کنفرانس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. راهکارها و پیشنهاداتی در ارتباط با حفظ تنوع زیستی توسط شرکت کنندگان ارائه شد که انشالله مورد توجه قرار خواهد گرفت.
یک گروه از این موجودات بی مهرگان بودند که بزرگترین گروه موجودات زنده را تشکیل می‌دهند در دسته‌بندی بی مهرگان گروه وسیعی را بند پایان و پس از آن حشرات تشکیل می‌دهند و بالطبع ممکن است در حال حاضر بسیاری از جانداران مورد توجه عده کثیری قرار نگرفته باشند اما از آنجا که در این شبکه وسیع هر کدام از موجودات که حذف شود می تواند کارکرد سیستم را مختل کند هر کدام از جانداران اهمیت بسزایی دارند. وی افزود : در این کنفرانس از ماهی ها، پرندگان، خزندگان و بسیاری از گونه ها مقاله و سخنرانی داشته ایم.
همچنین در مورد اهمیت غارها که بسیار ارزشمند هستند که خوشبختانه در استان فارس و ایران غارهای بی نظیری وجود دارد که بی مهرگان و مهره داران را در خود جای داده است بحث و تبادل نظر شد.وی با خواندن چند بیتی از شعر میازار موری که دانه کش گفت: تنوع زیستی و عوامل مختلف زیستی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و بهداشتی مرتبط هستند. تنوع زیستی با هنر هم آمیخته شده است و اشعار زیادی از شعرای مطرح در این ارتباط وجود دارد که با زبانی شیرین به طور واضح و روشن این اهمیت را به ما یادآور شده اند.
همچنین در این کنفرانس در مورد معماری و تنوع زیستی بحث و تبادل نظر شد.
از سوی سازمان های مردم نهاد نیز چالش های عمده تنوع زیستی مطرح شد و جای خرسندی است، انسان هایی هستند که دغدغه محیط زیست دارند و به عنوان یک بازو در کنار محققین تلاش می کنند.وی در پایان از دکتر ظهرابی به عنوان مدیری که ایده پردازی های بسیار خوبی در حوزه تنوع زیستی دارد سپاسگزاری کرد.
بهمن ایزدی فعال محیط زیست و رئیس انجمن گنجینه‌ زیست بوم ایران در حاشیه اختتامیه جایزه دکتر ولوی بیان کرد: دکتر ولوی مدیری بسیار مردمی بود که همه مشکلات و درد محیط زیست را حس می کرد و تا آنجای که به یاد دارم در ایجاد بحران ها به شدت تلاش می کرد تا خسارت های وارده به حوزه محیط زیست کاهش یابد و حساسیت ویژه ای در کار خود داشت.
در دوران مدیریت ایشان در محیط زیست فارس بود که ارتباط با بخش غیر دولتی و سمن ها خیلی جدی تر شکل گرفت و شرایط همکاری و مشارکت متقابل خیلی بیشتر از گذشته مهیا شد و حتی در خصوص حفاظت و ارتقاء وضعیت جامعه محیط بانان بیش از پیش رسیدگی شده بود
البته از زمان دکتر ظهرابی فعالیت های خوبی صورت گرفته و خوشحالم که در حوزه مشارکت مدنی در فعالیتهای محیط زیست به صورت جدی تر دنبال می شود.وی در ادامه افزود: در اوایل سال ۱۳۹۶ بود که با گروهی از دوستان در کویر لوت حضور داشتیم که خبر فوت دکتر ولوی را شنیدیم و همه ما بسیار متاثر شدیم ایشان گوهری بود که در آسمان استان فارس می‌درخشید.
با برگزاری این کنفرانس یاد و خاطره دکتر ولوی در حافظه تاریخی ما زنده خواهد ماند.
سید علی اکبر کاظمینی رئیس انجمن های مردم نهاد استان فارس اذعان داشت : سه نکته مهم باید همواره برای سمن ها مدنظر قرار گیرد که آیا برخورد ما صحیح بوده و غیر پرخاشگرانه است یا خیر؟ و آیا اقدام ما منجر به آگاهی عموم مردم خواهد شد؟ و آیا این اقدام تخریب های محیط زیستی را کند کرده و یا متوقف خواهد کرد، به نحوی که حفاظت از محیط زیست در طولانی مدت معقول به نظر برسد؟
کاظمینی افزود: افزایش آگاهی عمومی به همراه ابزار آگاهی برای سمن‌ها و تجهیز شدن به علم روز اهمیت ویژه ای دارد چون از طریق علم است که ما میتوانیم توسعه پایدار را به نحوی مطرح کنیم که در مقابل افرادی که از روی ناآگاهی اقدام به تخریب محیط زیست می‌کنند اهداف خود را پیش ببریم. وی ادامه داد: مسئله مهم دیگر این است که بخشی از محیط زیست ما در دو سه دهه اخیر به شدت مورد تخریب قرار گرفته است و این موضوع بر شرایط زیستگاه ها تاثیر منفی داشته است. همه ما می دانیم که تخریب زیستگاهها نابودی تنوع زیستی را در پی خواهد داشت. بنابراین با تخریب زیستگاه‌ها، اکنون بحران‌های اکولوژیک و نابودی تنوع زیستی به سرعت و بی مهار پیش می رود.
این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد : طرح های مطالعاتی و پژوهشی از طریق اساتید دانشگاه می‌تواند شدت این تخریب ها را کاهش داده یا روند آن را کند کرده و این خود قدمی رو به جلو است. بدیهی است در مورد تنوع زیستی نمی‌توان صبر و انتظار را پیشه کرد و باید به این موضوع سرعت بخشیم.
گل آفرین زارع دبیر اجرایی کنفرانس تنوع زیستی و جایزه دکتر ولوی و رئیس اداره پژوهش و فناوری محیط زیست فارس ضمن خیر مقدم به کلیه شرکت کنندگان اساتید و دانشجویان و دوستداران محیط زیست ابتدا از تیم پرتلاش علمی و اجرایی این کنفرانس تقدیر و تشکر کرده و با ابراز خرسندی از تعامل و همکاری اداره پژوهش و فناوری محیط زیست فارس با دانشگاه شیراز که منجر به برگزاری این رویداد مهم شده است گفت: حمایتهای ویژه‌ مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس و رئیس دانشگاه شیراز و دبیر علمی کنفرانس دکتر حمید رضا اسماعیلی و تیم قدرتمند دانشگاه شیراز در برگزاری این کنفرانس ارزشمند نقش بسزایی داشته است. وی با اشاره به اینکه شناخت مدیر کل محیط زیست فارس از فعالیت های دلسوزانه و علمی مرحوم ولوی و تاکید ایشان مبنی بر اهمیت زنده نگه داشتن یاد و خاطرهوی باعث شد تا اهدای جایزه دکتر ولوی کلید بخورد، افزود: جایگاه علمی و فرهنگی مرحوم دکتر ولوی ما را بر آن داشت که با برگزاری یک کنفرانس ملی علمی و پژوهش به همراه اهدای جایزه علمی و کاربردی علاوه بر گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم حمزه ولوی انگیزه ای نیز برای پژوهشگران، سمن های محیط زیستی
و فعالان عرصه محیط زیست ایجاد نماییم
رئیس اداره پژوهش و فناوری حفاظت محیط زیست فارس افزود: شورای راهبردی پژوهش و فناوری محیط زیست فارس با حضور بیش از ۲۰ نفر از اساتید خبره دانشگاه به طور متعدد در طول سال برگزار شده و اولویتهای پژوهشی و فناورانه اداره کل به صورت علمی و هدفمند دنبال می شود و گزارش کلیه مطالعات نیز از طریق همین شورا بررسی، نقد یا تایید می‌شود و خوشبختانه با تعاملی که با تشکل های مردم نهاد، جوامع محلی اطراف مناطق تحت مدیریت محیط زیست و فعالان این عرصه به وجود آمده است توانسته ایم چالش های موجود را بیش از پیش شناسایی و اولویت‌بندی کنیم.
در ادامه پردیس ولوی فرزند مرحوم دکتر حمزه ولوی از تلاش‌های انجام شده برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره پدر خود در اداره کل حفاظت محیط زیست و دانشگاه شیراز تقدیر و تشکر کرده و از اینکه اهداف علمی دکتر ولوی در حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی آگاهانه دنبال می شود ابراز خشنودی کرد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=17132

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.