• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9
​توسط سازمان فرهنگی شهرداری شیراز انجام شد؛

اعلام برگزیدگان نهایی اولین جشنواره ملی تئاتر خانوادگی «شهر و شهروند»

  • کد خبر : 16917
  • 03 اسفند 1399 - 6:23
اعلام برگزیدگان نهایی اولین جشنواره ملی تئاتر خانوادگی «شهر و شهروند»
در آیین اختتامیه اولین جشنواره ملی تئاتر خانوادگی «شهر و شهروند»، برگزیدگان نهایی این جشنواره اعلام و تجلیل شدند و ۵۷ اثر از ۲۴ استان به مرحله داوری راه یافت.

استاد حمید امجد  پژوهشگر و نویسنده حوزه تئاتر و سینما در آیین اختتامیه جشنواره ملی تئاتر شهر و شهروند با بیان این مطلب که چیزی بیش از زنده بودن نیاز است تا انسان بتواند معنای واقعی زندگی را ورای مسایل غریزی درک کند، اظهار داشت: بازی اولین و کلی ترین عاملی است که انسان را از غریزه به فرهنگ و تمدن پیوند می زند.
وی با اشاره به اینکه مخاطبان اصلی و مورد هدف این جشنواره، کودکان هستند، گفت: بازی، آن هم از نوع نمایش، باعث می‌شود انسان‌ به ویژه کودکان خود را در نقش‌های مختلف تصور کنند و بتوانند جهان را از دریچه نگاه دیگران ببینند. بچه ها از طریق بازی، زندگی را تجربه می‌کنند و برای زیست اجتماعی آماده می‌شوند.
استاد امجد خاطرنشان ساخت: وقتی بتوانیم فرصت «خود را به جای دیگری گذاشتن» و بازی و نمایش را برای همه اقشار و سنین مختلف شهروندان فراهم کنیم، یعنی آنها را به مشارکت اجتماعی، همدلی و همراهی دعوت کرده‌ایم. در واقع فردی که بتواند خود را به جای دیگری بگذارد، هویت دیگران را بهتر می‌پذیرد و بی‌شک چنین فردی، انسانی اخلاق‌مدارتر، قانون‌مدار‌تر و شهروندی بهتر خواهد بود. جامعه‌ای که شهروندانش را از کودکی با فرهنگ و عناصر آن از جمله نمایش و تئاتر آشنا کند، می‌توان امید بیشتری به فرهنگ‌مداری و زیست‌پذیری آن جامعه و حرکتش به سمت توسعه پایدار داشت.
این پژوهشگر حوزه تئاتر و سینما با بیان این مطلب که عشق، اندیشیدن به دیگری و تبادل فکر و هویت با دیگری‌است، گفت:  بازی، فرصتی است برای اشاعه‌ی عشق و نوع‌دوستی در میان شهروندان یک شهر؛ به ویژه اگر آن شهر، شیراز باشد که مهد فرهنگ، تمدن، مهربانی و شعر و ادبیات است.
دکتر امجد برگزاری جشنواره تئاتر خانوادگی شهروند را توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، بستری مناسب برای حرکت در مسیر توسعه فرهنگی و اجتماعی و داشتن شهروندانی فرهنگ‌مدار، مسئولیت‌پذیر، با عشق و آگاه دانست و ابراز امیدواری کرد که این حرکت به سراسر کشور تسری یابد.
در آیین اختتامیه اولین جشنواره ملی تئاتر خانوادگی «شهر و شهروند»، برگزیدگان نهایی این جشنواره اعلام و تجلیل شدند و تعداد ۵۷ اثر از ۲۴ استان به مرحله داوری راه یافت که بر اساس اعلام هیأت داوران،در بخش نویسندگی ۳ اثر، در بخش کارگردانی ۲ اثر، در بخش عروسکی ۳ اثر و در بخش غیر عروسکی ۲ اثر برگزیده شدند. همچنین هیأت داوران جشنواره ۳ بازیگر زن، ۳ بازیگر مرد و ۳ بازیگر خردسال را به عنوان نفرات برگزیده اولین جشنواره ملی تئاتر خانوادگی «شهر و شهروند» انتخاب کرد. در بخش بهترین دکور نیز  یک اثر و در بخش تقدیر ویژه۳ اثر برگزیده شدند.
اولین جشنواره ملی تئاتر خانوادگی شهر و شهروند با هدف جلب توجه شهروندان و خانواده ها به موضوعات فرهنگ شهروندی و تلفیق با هنر تئاتر برگزار شد که کشف استعدادها، شناخت توانمندی ها، استفاده از تهدید کرونا به عنوان یک فرصت و همدلی و انسجام بیشتر اعضای خانواده نیز از اهداف پنهان آن بود.
 در بخش عروسکی، خانواده موسوی از مبارکه اصفهان مقام اول، خانواده فروتن از شهرستان خاش سیستان و بلوچستان مقام دوم و خانواده غلامیان از شهرستان شاهین‌شهر اصفهان مقام سوم را کسب کردند. در بخش غیر عروسکی نیز نمایش خانواده بهرامی از بروجرد لرستان به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.
در بخش کارگردانی، یاسر میرشکاری از شیراز، مقام اول و یاسر توسلی اردکانی از شیراز مقام دوم را کسب کردند. هیأت داوران در این بخش اثری را برای مقام سوم انتخاب نکرد.
در بخش نویسندگی، صغرا علی پور از شهرستان سورشجان چهارمحال بختیاری، مقام اول، وحیده قوهستانی از شیراز مقام دوم و زهرا موسوی از اصفهان مقام سوم را کسب کردند.
در بخش بازیگری مرد، هیأت داوران اثری را برای مقام اول انتخاب نکرد. مجتبی لاله زاری از یزد مقام دوم و حجت یکتا از بروجرد لرستان مقام سوم را کسب کردند.
در بخش بازیگری زن، ویدا موسوی از اصفهان مقام اول، سارا ظریف صنایعی از شیراز مقام دوم و مهسا دهقانی از یزد مقام سوم را کسب کردند.
در بخش بازیگران خردسال نیز هیأت داوران مقام اول تا سوم را از شهر شیراز انتخاب کردند که بر این اساس،  آیسا اسدی پور مقام اول، زهرا توسلی اردکانی، مقام دوم و ترمه ابوعلی مقام سوم را کسب کردند.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=16917

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.