• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس

تحقق جهش تولید با افزایش بهره وری و جایگزینی واردات

  • کد خبر : 1663
  • 26 فروردین 1399 - 19:16
تحقق جهش تولید با افزایش بهره وری و جایگزینی واردات
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: تحقق " جهش تولید" در بخش کشاورزی این استان با به کارگیری دو استراتژی افزایش بهره وری و جایگزینی واردات دنبال می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمد مهدی قاسمی تصریح کرد: ایجاد رونق اقتصادی در بخش کشاورزی با کشاورزی دانش بنیان، محقق می شود و دانش امروز ما تکافوی این موضوع است.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال گذشته، بیان کرد: به منظور تامین امنیت غذایی و بهبود وضعیت بخش کشاورزی با برنامه ریزی و استراتژی محور اقدام شد و سه رکن هدایت، حمایت و نظارت بر فعالیت کشاورزان به عنوان ذی نفعان اصلی در دستور کار قرار گرفت.
به گفته قاسمی؛ با تکیه بر دانش و افزایش بهره وری در منابع تولید، علی رغم مشکلات، چالش ها، کمبودها و تحریم ها، استان فارس همچنان سهم ۱۰درصدی از تولیدات کشاورزی را دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، افزایش عملکرد در واحد سطح را از اهداف کلان این سازمان برشمرد و افزود: تنوع بخشی به بذر و تامین بذر گواهی شده مناسب از جمله اقدامات در این راستا بود به صورتی که ۵۴ هزار تن بذر گواهی شده گندم از ارقام متنوع که غالباً مقاوم به خشکی یا آفات و بیماری ها هستند تولید شد و در اختیار کشاورزان قرار گرفت.
او از تسطیح لیرزی، تجهیز و نوسازی اراضی و استفاده از فن‌آوری‌های جدید مکانیزه در حوزه کشاورزی به منظور افزایش بهره وری در واحد سطح نیز سخن گفت و تصریح کرد: در سال گذشته با هدف توسعه مکانیزاسیون در زیربخش های زراعت، باغبانی ،شیلات و آبزیان، اموردام و منابع طبیعی ۱۴۷۰ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون و ۲۷۵۰ میلیون ریال اعتبارات یارانه ای بلاعوض در استان فارس پرداخت شد.
به گفته قاسمی؛ استان فارس همچنان در سکوی اول اجرای آبیاری تحت فشار در کشور قرار دارد و اراضی این استان به سیستم ها و سامانه های آبیاری نوین از جمله آبیاری قطره ای، آبیاری تیپ و آبیاری بارانی مناسب مجهز شدند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گریزی به نقش این سازمان درایجاد ارزش افزوده و اشتغال زایی زد و گفت: در همین راستا استان فارس با تعداد ۸۰ واحد جدید به بهره برداری رسیده صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی در سالی که گذشت از رتبه چهارم به رتبه دوم کشور ارتقا یافت.
وی با اشاره به اینکه این اتفاق باعث شد که بیش از ۱۷ درصد ظرفیت فرآوری طی ۴۱ سال اخیر فقط در سال ۹۸ رقم زده شود، افزود: اشتغال ایجاد شده از واحدهای جدید ۱۲۸۵ نفر است.
قاسمی بیان کرد: کل واحد های به تولید رسیده در استان فارس با مجوز جهاد کشاورزی ۷۷۴ واحد است که با جذب ماده خام بالغ بر چهار میلیون و ۸۱۰ هزارتن فعالیت می کنند.
وی افزایش ظرفیت سردخانه های استان فارس را ازگام های موفق در بهبود قیمت محصولات کشاورزی برشمرد و افزود: در حال حاضر سردخانه های استان فارس ظرفیت نگهداری ۴۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی دارد و با توجه به اینکه فارس یک استان باغی است در صورت افزایش این ظرفیت تا ۸۰۰ هزارتن نیز تولیدات ما جوابگو خواهد بود.
این مقام مسئول همچنین تعیین تکلیف بدهی های معوق کشاورزان و پرداخت جرایم و دیرکرد این بدهی ها توسط دولت را از دیگر اقدامات در بهبود وضعیت کشاورزان دانست و تصریح کرد: استان فارس در این زمینه دارای مقام اول در کشور است.
کشاورزان در پیشگیری از کرونا همکاری دارند
او در ارتباط با همکاری بهره برداران بخش کشاورزی در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا نیز سخن گفت و افزود: تراکتورداران در اکثر شهرستان های استان فارس در امر گندزدایی و ضدعفونی معابر مشارکت دارند.
وی با اشاره به اینکه تولید تعطیل بردار نیست از این رو در راستای حفظ سلامت شهروندان و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا؛ تمهیداتی به منظور ارائه خدمات به صورت غیرحضوری به بهره برداران بخش کشاورزی اندیشیده شده است، تصریح کرد: مراجعین می توانند درخواست های خود را از طریق پیام رسان ها به شماره تماس ۰۹۰۱۸۳۹۷۲۶۹ ارسال کنند.
قاسمی افزود: با راه اندازی شبکه درون سازمانی، درخواست های ذی نفعان جهاد کشاورزی در اسرع وقت و حداکثر تا ۲۴ ساعت بررسی و نتیجه به آنان اعلام خواهد شد.
این مقام مسئول ابراز کرد: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها نیز با همکاری تشکل ها و اتحادیه ها، موظف به ایجاد ” شبکه و سامانه غیرحضوری” شده اند.
به گفته وی، بهره برداران بخش کشاورزی می‌توانند با مراجعه به پورتال سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به آدرس http://fajo.ir/site/index.php/samaneh از ۶۷ خدمت الکترونیکی این سازمان اطلاع یابند و استفاده کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه خدمات الکترونیک این سازمان از قبل وجود داشته و در آینده نیز ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: تا اعلام رفع بحران از سوی وزارت بهداشت و درمان، فعالیت “شبکه و سامانه غیرحضوری” این سازمان نیز ادامه دارد، از این رو هم استانی های عزیز به منظور حفظ سلامت خود و دیگران لطفا حتی الامکان از مراجعه حضوری خودداری کنند.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=1663

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.