• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
8
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس در برنامه زنده تلویزیونی ؛

تشریح اقدامات ارتباطی فارس در سال گذشته / هزینه ۷۳۹ میلیارد تومانی در بخش ارتباطی استان در سال ۹۸

  • کد خبر : 1638
  • 26 فروردین 1399 - 18:57
تشریح اقدامات ارتباطی فارس در سال گذشته / هزینه ۷۳۹ میلیارد تومانی در بخش ارتباطی استان در سال ۹۸
مهرداد سهرابی مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس روز دوشنبه ۲۵ فروردین ماه ۱۳۹۹ با حضور در برنامه زنده تلویزیونی مرکز فارس با عنوان "کارنامه" گزارشی از عملکرد یکساله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان فارس را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس، مهرداد سهرابی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس در این برنامه گفت: در سال گذشته اعتباری بالغ بر ۷۳۹ میلیارد تومان در بخش های مختلف ارتباطی در استان هزینه شده است.
وی با بیان اینکه این اعتبارات از محل اعتبارات استانی نبوده و از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و واحدهای مرتبط تأمین اعتبار شده است، افزود: از سرجمع این اعتبارات سهم مخابرات بالغ بر ۲۷۸ میلیارد تومان، ایرانسل ۱۶۸ میلیارد تومان و ارتباطات سیار ۱۱۰ میلیارد تومان بوده است.
وی همچنین مبلغ اعتبارات هزینه شده در بخش زیرساخت را ۵۲ میلیارد تومان و حوزه USO ( خدمات عمومی اجباری دولت) را ۱۳۱ میلیارد تومان ذکر کرد.
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس گفت: در سال ۹۸، شرکت ارتباطات سیار (همراه اول) در ۶۹ نقطه جمعا” شامل ۳۰ سایت نسل دو ، ۲۶ سایت نسل سه و ۳۸ سایت نسل چهار و شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل در ۱۶۹ نقطه جمعاً شامل ۴۵ سایت نسل دو ، ۶۴ سایت نسل سه ، ۱۰۵ سایت نسل چهار و ۱۶ سایت نسل ۴٫۵(TDD) موفق به اجرای سایت های جدید شدند.
سهرابی گفت: مرکز داده جنوب کشور شرکت ارتباطات سیار بعد از اصفهان و مشهد در شیراز با پهنای باند Gbps 180 راه اندازی شد که این پهنای باند که قابلیت ارتقا تا Gbps 300 را دارد می تواند زمینه رشد و توسعه استان را فراهم کند.
نماینده ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان فارس در خصوص جایگاه استان فارس در کشور و در قیاس با استان های همجوار گفت: استان فارس به عنوان هاب منطقه جنوب بوده و در حوزه خدمات زیرساختی علاوه بر سرویس هایی که توسط استان ارایه میشود یکی از Gate Way ها یا درگاههای اصلی کشور هم محسوب می شود که بر این اساس فارس از استان های طراز اول کشور می باشد.
مدیرکل ICT فارس گفت: در سال گذشته با اضافه شدن ۱۲۷ کیلومتر فیبر نوری به شبکه فیبر نوری شرکت ارتباطات زیرساخت در استان، مجموع شبکه فیبر نوری استان به چهار هزارو ۱۷۱ کیلومتر رسیده است و در شبکه انتقال با افزایش ۲۰۰ Gbps به Gbps 2530 ارتقاء یافته و پهنای باند بین الملل یا اینترنت نیز با افزایش Gbps 390 به Gbps 550 ارتقا یافته است که شاهد رشد ۲۴۳ درصدی می باشد.
وی افزود:پهنای باند ورودی به استان فارس نیز با افزایش Gbps 638 به Gbps 1832 و رشد ۵۳ درصدی و پهنای باند خروجی نیز با افزایش Gbps 145 به Gbps 965 افزایش پیدا کرده است.
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس با اشاره به ضرورت برنامه ریزی جهت توسعه ارتباطات در مناطق روستایی و نقاط کمتر برخوردار، گفت: سیاست اصلی دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر کاهش شکاف دیجیتالی است و در این راستا و در سال گذشته با توجه به دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، طرح پایش ارتباطات روستایی در استان انجام شد.
سهرابی در این خصوص گفت: باستناد بند ۲-الف ماده ۶۷ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه باید ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به ارتباطات پایدار دسترسی داشته باشند و بر این اساس وضعیت ارتباطی ۲۳۳۸ روستای بالای ۲۰ خانوار استان فارس بررسی و مورد پایش قرار گرفت.
سهرابی در خصوص این طرح گفت: طبق بررسی های انجام شده دو هزارو ۲۸ روستا به عبارتی ۸۶٫۷۴ درصد دارای ارتباط صوت مطلوب بودند و همچنین تعداد ۱۵۳۱ روستا به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند.
مهرداد سهرابی، اقدام دیگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان فارس در سال ۹۸ را موضوع “رومینگ” معرفی کرد و افزود: در راستای توسعه خدمات ارتباطی در سال گذشته، رومینگ صوت همراه اول به ایرانسل در ۵۸۹ روستا و ایرانسل به همراه اول در ۸۸۹ روستا باز شد که در مجموع ۱۴۷۸ روستا از خدمت رومینگ صوت برخوردار شدند.
سهرابی گفت: در خصوص رومینگ دیتا نیز شرکت داده گستر عصر نوین “های وب” به عنوان اپراتور چهارم در یک هزارو ۳۵۶ روستا به مشترکین شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل و در یک هزارو ۲۳۷ روستا به مشترکین شرکت ارتباطات سیار (همراه اول) خدمت رومینگ دیتا ارایه کرد.
مدیرکل ICT فارس اضافه کرد: در سال گذشته در مجموع، ۴۲۱ سایت WLL یا GSM روستایی به سایت نسل دو همراه اول تبدیل شدند که زمینه برای ارتقای این سایت ها در آینده نیز فراهم خواهد شد.
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس در خصوص پروژه هوشمند سازی مدارس استان فارس گفت: با توجه به توافقات بعمل آمده میان اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس و اداره کل آموزش و پرورش استان طی سال گذشته و از بهمن ماه از مجموع دو هزارو ۳۳۲ روستای شناسایی شده در مجموع ۶۳۷ روستا از طریق مخابرات استان به سرویس ویژه مدارس هوشمند متصل شده اند.
مهرداد سهرابی از سایر اقدامات و فعالیت های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان فارس به سامانه «نت سنج پلاس» اشاره کرد و گفت: مقایسه کیفیت سرویس ها میان اپراتورها مهم ترین کارکرد این سامانه است و اطلاعات دقیق، به روز و قابل استفاده در سامانه « نت سنج پلاس» ارایه می شود که تاکنون این میزان شفافیت در هیچ‌کدام از رگولاتورهای دنیا دیده نشده باشد.
وی در خصوص اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه بانکداری الکترونیکی به نصب ۵۴ دستگاه ATM در روستاها در راستای کاهش شکاف دیجیتالی اشاره کرد و گفت: تمام اعتبارات لازم برای تهیه این دستگاهها توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تأمین شده است.
سهرابی در ادامه به طرح توسعه ارتباطات روستایی (تار) در قالب فیبر نوری اشاره کرد و از پیشنهاد ۵۶۰ کیلومتر در دو فاز خبر داد و تصریح کرد: در فاز اول با مجموع ۳۵۴ کیلومتر در استان موافقت شد و در این خصوص تا کنون ۷۸ کیلومتر به مرحله اجرایی رسیده است.
وی در این خصوص ابراز امیدواری کرد: با تکمیل این طرح بتوان پوشش پایدار و مناسبی در نقاط روستایی استان شاهد باشیم.
مدیر کلICT استان فارس در بخش دوم این برنامه و در خصوص دستاوردهای استانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه فناوری اطلاعات در سال گذشته گفت: حسب دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ایجاد و راه اندازی پارک اقتصاد دیجیتال با رویکرد حمایت از کسب و کارهای حوزه ICT در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: در همین راستا با انعقاد تفاهم نامه ای میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، استانداری فارس، شرکت کارخانجات مخابراتی ایران و گروه سرمایه گذاری عطار، کارخانه نوآوری شیراز در ساختمان صنعت الکترونیک کارخانجات مخابراتی ایران با زیربنایی بالغ بر ۱۴۰۰۰ متر مربع تجهیز و مقرر شد فاز اول این مجموعه در مساحت۷۰۰۰ مترمربع به بهره برداری برسد.
سهرابی با اشاره به تلاش ها و اقدامات صورت گرفته جهت آماده شدن این کارخانه در خصوص علت افتتاح نشدن این کارخانه گفت: بهمن ماه سال گذشته کارخانه نوآوری شیراز آماده افتتاح بود و زیرساخت ها و امکانات لازم جهت شروع فعالیت در زیربنایی بالغ بر ۹۰۰۰ مترمربع فراهم شده بود اما علیرغم برنامه ریزی جهت افتتاح این کارخانه توسط رییس جمهور محترم، با توجه به شرایط پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا افتتاح کارخانه نوآوری به تاریخ دیگری موکول شد.
رییس شورای مدیران بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس همچنین به همکاری و حمایت اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان در برگزاری ۲۸ رویداد کارآفرینی و استارتاپی در استان و معرفی طرح نوآفرین و سامانه های ایران نوآفرین جهت حمایت از کسب و کارهای نوپا اشاره کرد. اعطای ۲۸ میلیارد ریال تسهیلات از محل اعتبارات اشتغال روستایی و ایجاد حداقل ۵۰ اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، اعطای ۷ پروانه فعالیت افتا در حوزه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و همچنین فعالیت های کارگروه توسعه دولت الکترونیک و هوشمند سازی اداری از دیگر اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان فارس و در سال گذشته بود که نماینده ارشد وزارت در استان به آنها اشاره کرد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس در پایان پیرامون اقدامات صورت پذیرفته در زمینه مبارزه با ویروس کرونا در استان از راه اندازی پورتال جامع کسب و کارهای اینترنتی به آدرس https://farsb.ir توسط سازمان نظام صنفی رایانه ای استان و با همکاری اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان صنعت، معدن و تجارت ، اتاق اصناف مرکز استان ، استانداری فارس ، دانشگاه علوم پزشکی ، خدمات بهداشتی و درمانی، اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی و صداو سیما مرکز فارس اشاره کرد که روز شنبه ۲۳ فروردین در جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا توسط استاندار فارس رونمایی و مورد بهره برداری قرار گرفت و درگاه و مرجع مناسبی برای خرید اینترنتی مردم از منزل و قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا در فارس را فراهم می کند.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=1638

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.