• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6
با دستور از راه دور رئیس‌جمهوری

سدهای تنظیمی ملاصدرا و تنگ خمار در فارس به بهره‌برداری رسید

  • کد خبر : 16045
  • 21 بهمن 1399 - 7:45
سدهای تنظیمی ملاصدرا و تنگ خمار در فارس به بهره‌برداری رسید
سدهای تنظیمی ملاصدرا در شهرستان مرودشت و سد خاکی تنگ خمار روز سه‌شنبه با دستور از راه دور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری دستور آغاز بهره‌برداری از این سدها را پس از ارائه گزارش وزیر و معاون وزیر نیرو صادر کرد.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو که به منظور بهره‌برداری از سد تنظیمی ملاصدرا به شهرستان مرودشت سفر کرده است، در گزارشی به رئیس‌جمهوری گفت: تا پایان دولت تدبیر و امید به طور متوسط هر ماه یک سد به بهره‌برداری می‌رسد که در مجموع تعداد سدهای بزرگ کشور دست‌کم به ۲۰۱ سد خواهد شد.
قاسم تقی‌زاده‌خامسی افزود: سد تنظیمی ملاصدرا در شهرستان مرودشت و تنگ خمار در شهرستان فسا در این دولت ساخته شده است.
وی بیان کرد: در دولت تدبیر و امید کمتر از هر ۲ ماه یک سد ساخته شده است و امیدواریم در مدت باقی مانده از عمر دولت به طور متوسط هر ماه یک سد بزرگ دیگر به بهره‌برداری برسانیم.
وی ادامه داد: سد تنظیمی ملاصدرا به صورت بتنی ساخته شده است و می‌تواند در مدار تولید کشاورزی این منطقه اثر جدی داشته باشد.
معاون وزیر نیرو گفت: ارتفاع سد تنظیمی ملاصدرا ۱۱.۶ متر و طول تاج آن ۱۷۰ متر به صورت بتنی وزنی است؛ این سد دهمین سد احداث شده در استان فارس است.
تقی‌زاده افزود: از ۱۰ سد احداث شده در استان فارس، ۹ سد بعد از انقلاب اسلامی ساخته شده است.
وی ادامه داد: سد تنظیمی ملاصدرا همراه با پنج بند انحرافی که در بالادست ساخته شده به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت آن را دارد که ۹۲ میلیون مترمکعب آب را برای بهبود چهار هزار و ۴۰۰ هکتار از دشت حاصلخیز کامفیروز در مرودشت تنظیم کند.
معاون وزیر نیرو گفت: همچنین این سد این قابلیت را دارد که ۱۰۰ مگاوات برق در زمان پیک به شبکه سراسری اضافه کند.
تقی‌زاده با بیان اینکه در این آیین، صد و نود و چهارمین سد ملی کشور به بهره‌برداری رسید، افزود: همچنین سد تنگ خمار شهرستان فسا به صورت خاکی با ارتفاع ۱۲ متر و طول تاج ۱۷۰ متر با هدف کنترل سیلاب و تغذیه آبخوان منطقه برای بالا بردن سطح آب‌های زیرزمینی به بهره‌برداری رسید.
وی ادامه داد: هم اکنون در استان فارس سه سد بزرگ دیگر در دست احداث است که در مجموع ۵۰۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت مخازن سد این استان اضافه می‌کند.
وی اضافه کرد: یکی از سدها، سد هایقر است که ۲۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت مخزنی دارد و تا پایان دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری خواهد رسید.
معاون وزیر نیرو گفت: همچنین ۲ سد دیگر در مجموع به طور متوسط ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در دولت بعد به بهره‌برداری می‌رسد.

سد تنظیمی ملاصدرا، یک شاخص قابل توجه در حوزه آب و خاک به شمار می‌آید

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز در این این آیین با بیان اینکه ساخت سد تنظیمی ملاصدرا یک شاخص قابل توجه در حوزه آب و خاک به شمار می‌آید اظهار داشت: این سد یکی از بهترین زیر ساخت‌ها در حوزه انتقال آب در استان فارس است که برکات آن، رونق و توسعه کشاورزی در منطقه کامفیروز مرودشت خواهد بود.

محمود رضایی کوچی افزود: سد تنظیمی ملاصدرا ۱۱/۶ متر ارتفاع، ۱۷۰متر طول تاج سد، ۲/۸ میلیون متر مکعب حجم مخزن دارد و دارای پنج بند انحرافی است که در گزینه سد سازی یکی از بهترین سدهای تنظیمی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، با بیان اینکه تامین آب پایدار برای تمام شهرستان‌ها، برنامه درازمدت برای این استان است، گفت: سالانه حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب آب از بارش‌های استان فارس تولید می‌شود که ۸۰ درصد آن به مصارف شرب، کشاورزی و غیره می‌رسد. حدود ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب هم از ظرفیت ۹ سد فارس تولید و به مصرف می‌رسد. چون نیازمند میزان آب بیشتری به ویژه برای مصرف شرب هستیم، و برای تامین آب پایدار در شهرستان‌های استان یک برنامه‌ریزی بلند مدت خواهیم داشت.

وی، اضافه کرد: شهرستان‌هایی نظیر مرودشت، زرقان و شیراز که از سد درودزن تغذیه می‌شوند و همچنین شهرستان‌های لار، گراش، خنج و اوز به دلیل تغذیه از سد سلمان فارسی، دارای آب پایدار هستند و برای سایر مناطق نیز باید در این زمینه ظرفیت سازی شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس بیان داشت: این مهم با توسعه سدهای این استان محقق خواهد شد و بهره‌برداری از سد هایقر تا پایان فعالیت دولت تدبیر و امید از جمله برنامه‌هایی است که در راستای پایدار شدن آب شهرستان‌های فارس دنبال می‌شود.

سد ملاصدرا به رونق کشاورزی کامفیروز مرودشت کمک می‌کند

معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان مرودشت هم گفت: افتتاح و بهره‌برداری از سد تنظیمی ملاصدرا موجب رضایتمندی مردم مرودشت و منطقه کامفیروز این شهرستان خواهد شد.

رهام پیکری اظهار داشت: این طرح که چندین سال منتظر آن بودیم، با تلاش دولت تدبیر و امید و همت متخصصان شرکت آب منطقه‌ای فارس عملیاتی شد و بدون تردید پروژه‌های آبی و خاکی می‌تواند کمک خوبی برای مدیریت منابع آب و رعایت صرفه جویی در مصرف آب باشد.

وی اضافه کرد: دیگر مزیت بهره‌برداری از سد تنظیمی ملاصدرا، رونق تولید در بخش کشاورزی منطقه کامفیروز است زیرا سالانه ۹۲ میلیون مترمکعب آب به وسیله این سد تنظیم می‌شود و چهار هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه را منتفع خواهد کرد و علاوه بر این از طریق این سد تنظیمی، سالانه ۱۰۰ مگاوات برق در ایام پیک مصرف انرژی، تولید خواهد شد.

پیکری افزود: امیدواریم که با همکاری شرکت آب منطقه‌ای فارس، مشکلات به وجودآمده برخی زمین داران این منطقه به دلیل در اختیار گذاشتن زمین برای ساخت سد تنظیمی ملاصدرا حل شود.

برخورداری ۲۵۰ خانوار فسایی از سد تنگ خمار

مدیرعامل و رییس هیات مدیره آب منطقه ای فارس هم در مورد سد تنگ خمار اظهار داشت: این سد که در فاصله حدود ۱۵ کیلومتری شهرستان فسا در تنگه‌ای موسوم به تنگ خمار واقع شده، حدود ۲۲۲ میلیارد ریال برای احداث آن هزینه شده است. 

حمیدرضا دهقانی افزود: هدف از ساخت این سد، کنترل سیلاب‌های مخرب است و علاوه بر کاهش اثرات نامطلوب و خسارات وارده به اراضی و روستاهای پایین دست آن، امکان تزریق و تغذیه آب به آبخوان شیبکوه نیز از طریق این سد میسراست.

به گفته وی، بهره‌مندی از سد تنگ خمار، افزایش سطح آب زیرزمینی و همچنین تامین آب کشاورزی نزدیک به ۲۵۰ خانوار به صورت مستقیم و غیر مستقیم را به همراه دارد.

دهقانی د ر مورد پروژه انتقال آب از سد رودبال به شهرستان فسا گفت: پروژه انتقال آب از سد رودبال به شهرستان فسا، شامل ۲۰ کیلومتر خط لوله از تصفیه خانه در شهر ایج تا سه راه جلیان، ایستگاه پمپاژ، یک مخزن تعادلی و یک مخزن در محل تصفیه خانه و تصفیه خانه آب است و برای اجرای این طرح تاکنون سه هزار و ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی ادامه داد: شهرستان فسا در اثر خشکسالی‌های اخیر دچار افت سطح آب زیر زمینی شدیدی شده و منابع تامین آب شرب این مناطق دچار با مشکلات فراوانی مواجه است، با اجرای این طرح شهرهای ایج، ششده، فسا و روستاهای مسیراز مزایای آب شرب پایدار بهره‌مند خواهند شد.

هم اکنون در استان فارس، سه سد بزرگ دیگر در دست احداث است که در مجموع ۵۰۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت مخازن سد این استان اضافه می‌کند. یکی از سدها، سد هایقر است که ۲۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت مخزنی دارد و تا پایان دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین ۲ سد دیگر در مجموع به طور متوسط ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در دولت بعد به بهره‌برداری می‌رسد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=16045

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.