• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
2
​رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز:

انجام بیش از ۵ هزار عملیات امداد و نجات توسط آتش‌نشانان در سال جاری

  • کد خبر : 15953
  • 19 بهمن 1399 - 6:09
انجام بیش از ۵ هزار عملیات امداد و نجات توسط آتش‌نشانان در سال جاری
رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز گفت: در ۱۰ ماهه امسال ۵ هزار و ۱۷۳ عملیات اطفای حریق و امداد و نجات توسط آتش‌نشانان شیراز انجام شده است.

به گزارش سحاب پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، محمدهادی قانع بودجه پیشنهادی سازمان متبوع در بخش عمرانی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری شیراز را ۳۵ میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: امسال علی‌رغم محدودیت‌ها اما بودجه قابل توجهی در بخش بهسازی، ساخت و خرید تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز پیش‌بینی شده است.
وی به تفکیک آمار عملیات‌های این سازمان در بخش حریق، امدادی و امداد حیات وحش در ۱۰ ماه گذشته پرداخت و تعداد عملیات حریق در این بازه زمانی را ۵ هزار و ۱۷۳ مورد عنوان کرد.
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: در ۱۰ ماه گذشته، سه هزار و ۵۷۱ مورد عملیات امداد و نجات و دو هزار و ۹۲۰ مورد عملیات امدا حیات وحش به ثبت رسیده است.
قانع تعداد تماس‌های برقرار شده با این سازمان از ابتدای فرودین تا دی‌ماه امسال را ۲۳۰ هزار و ۵۱۸ مورد ذکر کرد که ۹۹ هزار و ۵۸۴ تماس از مجموع تماس‌های حاصل شده را مزاحمت تلفنی تشکیل داده است.
وی گفت: با توجه به بارش‌های نسبتا خوب به ویژه در ابتدای امسال، پیش‌بینی ایجاد حریق گسترده در مراتع و منابع طبیعی شیراز، حومه این کلانشهر و زمین‌های رها شده می‌شد و بر همین اساس تجهیزات مناسب که خریداری و تیم عملیات ویژه هم در دهه فجر سال گذشته تشکیل شد و در فصل تابستان امسال شاهد ارائه خدمات اطفایی و امدادی این سازمان در محدوده و حریم شهر از جمله سبزپوشان شاپورجان بودیم.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز همچنین از اضافه شدن ۱۵۸ نیروی جدید به بدنه این سازمان در سال جاری خبر داد و گفت: با طی مرحله گزینش، اکنون این نیروها در دوره ضمن خدمت برای حضور در عملیات‌ها به سر می‌برند.
قانع به موضوع پیشگیری و مثابله با گازمونوکسید کربن هم اشاره و خاطرنشان کرد: برای کاهش تلفات ناشی از این گاز، یک پویش تحت عنوان پویش پیشگیری از مرگ خاموش با محوریت آتش نشانی شیراز و با همکاری دیگر سازمان‌ها راه‌اندازی شده است.
وی اظهار داشت: متاسفانه هر ساله به دلیل سهل‌انگاری و عدم رعایت شهروندان حوادثی در سطح کشور رخ می‌دهد و افراد به دلیل عدم رعایت مسائل ایمنی قربانی می‌شوند.
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با تاکید بر کنترل مستمر رنگ شعله و سرد بودن لوله‌های بخاری و ارتقای آگاهی شهروندان در این باره، گفت: توجه به این دو مولفه موجب کاهش مرگ و میر و آمار حوادث ناشی از گازگرفتگی می‌شود.
قانع اضافه کرد: اگرچه در سال‌های گذشته بازدید رایگان از دودکش‌های منازل مسکونی توسط تیم تخصصی آتش نشانی شیراز انجام می‌شد اما امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا و مسائل بهداشتی، دو اقدام در دستور کار قرار گرفت ابتدا اقدام به راه‌اندازی پویش پیشگیری از مرگ خاموش با همکاری دیگر سازمان‌ها شد و همچنین وبینارهایی در این باره برگزار شد.
وی همچنین مدعی شد که وضعیت کلانشهر شیراز در بحث مسمومیت گازگرفتگی با مونوکسیدکربن نسبت به برخی از شهرها و دیگر استان‌ها مطلوب‌تر است.
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز  با تصریح بر این نکته که طی سه سال گذشته یک انقلاب عمرانی در این سازمان شکل گرفته، گفت: با توجه به گستردگی و در عین حال پیچیدگی حوادث هم باید به توسعه خدمات ایمنی در سطح شهر شیراز که یک شهر طولی است، فکر می‌کردیم و هم باید نیم نگاهی به بهسازی ایستگاه‌های قدیمی می‌کردیم.
قانع از وجود شش ایستگاه قدیمی در مجموعه شهری خبر داد و گفت: خوشبختانه طراحی و محاسبات سازه‌ای این ایستگاه‌ها انجام شده است. اکنون پیمانکار ایستگاه شماره بیست در بلوار شاهد انتخاب شده و عملیات اجرایی برای کلنگ‌زنی در دهه فجر امسال آغاز خواهد شد.
وی اضافه کرد: ایستگاه شماره شش نیز از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی برخوردار است و امید است تا پایان امسال به بهره برداری برسد.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز  به وجود نقاط کور در این کلانشهر هم اشاره کرد و گفت: در برخی نقاط، به دلیل شلوغی موقعیت، خدمات رسانی با مشکل مواجه می‌شود لذا با شناسایی آنها در حال تجدید بنا یا تملک زمین‌هایی برای کلنگ‌‌زنی ایستگاه‌های جدید هستیم اما پایگاه‌های موقت به ویژه در زمان پیک ترافیک در این نقاط مستقر می‌شوند.
قانع با اشاره به وجود ۲۲ ایستگاه آتش نشانی در منطقه شهری، تاکید کرد: براساس استانداردهای موجود، نیاز به کاهش فاصله ایستگاه‌ها و افزایش خدمات ایستگاهی به ۳۲ ایستگاه داریم.
وی تحقق این مهم را نیازمند ساماندهی ساختار سازمانی و تقویت امور زیربنایی عنوان کرد.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با گلایه از بی‌ تفاوتی و کم توجهی نگاه ایمنی در ساختمان‌ها، بیان کرد: متاسفانه پیش از بهره برداری از ساختمان‌ها مردم وجود آتش نشان را مزاحم می‌‌دانند اما در زمان حادثه از آنها توقع معجزه دارند تا میزان خسارت‌ها به حداقل برسد.
قانع همچنین از راه‌اندازی پویش همیار آتش‌نشان ویژه مدارس خبر داد و گفت: علی‌رغم اینکه مدارس تعطیل است اما معتقدیم که آموزش‌های ایمنی نباید در مدارس تعطیل شوند به همین دلیل دنبال کردن آموزش‌های رایگان در شبکه شاد و نرم افزارهای مرتبط در سطح مدارس را در دستور کار قرار داده‌ایم.
وی از خرید دو دوربین حرارتی با هدف تسریع در ارائه خدمات آتش‌نشانی از کشور فرانسه و اضافه کردن آن به تجهیزات ایمنی سازمان آتش‌نشانی شیراز اشاره و عنوان کرد: این دوربین‌ها در زمان وقوع حریق، از طریق دیواره‌های بتنی و سازه‌ها کانون آتش را نشان می‌دهند.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: در بخش تجهیزات نیز علاوه بر اینکه نگاه بر خرید تجهیزات جدید در دستور کار است، بازسازی اساسی هم در دستور کار قرار گرفته و هم‌اینک دو دستگاه بالابر آتش نشانی و دو دستگاه نردبان  در دست بازسازی قرار دارند.
وی به انجام عملیات ضدعفونی در سطح شهر و معابر منتهی به مراکز درمانی از ۱۱ اسفند ۹۸ تا ۱۵ بهمن ماه جاری ۲۹۵ هم اشاره و یادآور شد که در این بازه زمانی به میزان ۸۸۸ ساعت و ۹۸۱ هزار مترمربع گندزدایی و ضدعفونی انجام شده است.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در پایان میانگین زمان رسیدن آنش نشانان در عملیات‌ها را ۴ دقیقه و ۳۹ ثانیه اعلام کرد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=15953

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.