• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
11

ده مهارت روانشناختی برتر در سال ۲۰۲۰

  • کد خبر : 1576
  • 24 فروردین 1399 - 18:04
ده مهارت روانشناختی برتر در سال ۲۰۲۰
مهارت هایی که می توانند در شرایط کنونی به ورزشکاران کمک کنند تا بتوانند از توانایی جسمانی و تمرینات حرفه ای خود بیشترین بهره را ببرند. اگر چه این مهارت ها هیچ زمانی اهمیت خود را از دست نمی دهند، اما در حال حاضر با توجه به همه گیری ویروس کرونا و محدودیت هایی که در ورزش و فعالیت های ورزشکاران رخ داده است، آگاهی از این مهارت ها در قدم اول و پرداختن به ایجاد و تقویت این مهارت ها در قدم دوم، به ترتیب می تواند در افزایش انگیزه و حال خوب موثر باشد.

۱- حل مساله  (Complex Problem Solving):

مهارت حل مساله، با توجه به نوع آن (ساده یا پیچیده)، لازمه زندگی روزمره است. گرچه طراحی و ساختارگرایی به روند حل مساله کمک می کند اما تصمیم گیری به موقع، موفقیت را بیشتر خواهد کرد که شامل شناسایی مساله، ساختن تصویری واقعی از آن، پیدا کردن راه حل مناسب، تصمیم گیری، پیاده سازی و مانیتور کردن فیدبک ها می شود.

۲- تفکر انتقادی (Critical Thinking) :

فرد با این نوع مهارت توانایی خواهد داشت ارتباط منطقی بین ایده ها را بفهمد و قدرت تشخیص و ارزیابی داشته باشد. همچنین ارتباط و اهمیت ایده ها را درک کند و  قدرت بیان عقاید و نظرات خود را داشته باشد. این مهارت باعث پیشرفت مهارت های زبانی و خلاقیت در فرد می شود.

۳- خلاقیت و نوآوری (Creativity & Innovation) :

خلاقیت و نوآوری در واقع تبدیل یک ایده یا تصویر جدید به یک واقعیت است؛ توانایی دید و درک جهان به روشی جدید برای پیدا کردن الگوهای مخفی و دیده نشده. البته خلاقیت و نوآوری دو روند دارد: تفکر و تولید. اگر ایده یا تفکر جدید داشته باشید، ولی نتوانید آن را عملی کنید، خلاقیت ندارید.

۴- مدیریت افراد (People Management) :

  این مهارت اشاره می کند به نقش پذیری به عنوان یک رویه در تربیت افراد یا انگیزه مند کردن آنها برای بهبود و اجرای بهتر، که سخت ترین و مهم ترین نقش در بحث های مدیریتی است.

 ۵-  هماهنگی با دیگران (Coordinating with Others) :

این مهارت شامل توانایی سازماندهی کار خود و هماهنگ شدن با دیگران است و به فعالیت های مختلف به طور همزمان توجه دارد؛ البته با توجه به اولویت بندی و تفویض اولویت در صورت لزوم.

۶-  هوش هیجانی (Emotional Intelligence) :

این مهارت، به توانایی فرد برای کنترل احساسات و استفاده از آن برای بالا بردن قدرت تفکر اشاره دارد. افراد با هوش هیجانی بالا در تشکیل و حفظ روابط بین فردی و گروهی بهتر عمل می کنند.

۷-  تصمیم گیری و قضاوت (Judgment & Decision Making) :

در این مهارت فرد برای حل مشکلات از بین چند گزینه امکان پذیر، یک گزینه را انتخاب می کند. مساله ای که واضح و مشخص است ریسک پذیری و قبول آن از طرف فرد است. این مهارت، یکی از اجزای کلیدی از مهارت های مدیریت محسوب می شود.

۸- مدیریت سرویس گرا (Service- Orientation Management) :

 به توانایی و تمایل به پیش بینی، تشخیص و رفع نیاز دیگران گفته می شود. افراد دارای این مهارت در فراهم آوردن رضایت و تمرکز افراد اطراف خود تلاش می کنند.

۹- مذاکره (Negotiation) :

مهارتی است که افراد آن را برای حل و فصل اختلافات به کار می گیرند. در این روش افراد برای درک مساله و رسیدن به بهترین نتیجه ممکن تلاش می کنند. در مذاکره افراد به دنبال منافع متقابل و حفظ یک رابطه کلیدی برای نتیجه ای موفقیت آمیز هستند.

۱۰- انعطاف پذیری شناختی (Cognitive Flexibility) :

توانایی ذهن است برای سوئیچ بین تفکر در دو مفهوم متفاوت یا به عبارتی تفکر در مورد مفاهیم متعدد به طور همزمان با در نظر گرفتن جنبه های مختلف فکری.

کمیته روانشناسی فدراسیون پزشکی ورزشی

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=1576

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.