• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
10
یادداشت؛

نشاط اجتماعی مفهومی از کیفیت زندگی

  • کد خبر : 15620
  • 19 بهمن 1399 - 19:47
نشاط اجتماعی مفهومی از کیفیت زندگی
شادي و نشاط به عنوان يكي از احساسات ريشه اي مثبت و يكي از ضروري ترين خواسته هاي فطري و نياز هاي رواني انسان ، نقش تعيين كننده اي در تامين سلامت فرد و جامعه دارد.

از آنجا که شادی همواره با خرسندی ، خوش بینی و امید و اعتماد همراه است، می تواند نقش تسریع کننده ای در فرایند توسعه جامعه داشته باشد.

گام نهادن در مسیر توسعه و یا ایجاد جامعه ای که در آن آرامش و سعادت محقق شود ، به زمینه یا مقدماتی نیاز دارد که با اتکا به آن ، این خواست تحقق یابد.

از جمله این مقدمات ، نشاط اجتماعی است. نشاط از منظر اجتماعی ، عضوی از خانواده و مفهومی از کیفیت زندگی، رضایتمندی اجتماعی ، امنیت اجتماعی ، سلامت اجتماعی ، رفتارهای جمعی و فراغت است.

نشاط اجتماعی به عنوان یکی از مهم ترین و موثرترین شاخص های اجتماعی در گسترش احساس رضایت عمومی از زندگی ، بسط تعاملات سازنده ، رشد اعتماد عمومی و مشارکت همه جانبه اجتماعی به شمار می رود.

نشاط و شادی تحت تاثیر جامعه و شرایط فردی انسان ها قرار دارد. نشاط موجب تحرک فیزیکی و شکوفایی ظرفیت های جدید در جامعه می شود. برقراری گسترده روابط اجتماعی ،‌گسترش مشارکت های مردمی و هدفمندی جامعه از آثار نشاط اجتماعی است.

نشاط اجتماعی حاصل عواملی است که از جامعه ای به جامعه ای دیگر متفاوت هستند. این تفاوت ناشی از فرهنگ جوامع است.

مقبولیت اجتماعی ، امید به آینده ، عدالت اجتماعی ، پایبندی به عقاید دینی ، همبستگی و محرومیت اجتماعی از عواملی هستند که در کاهش و افزایش نشاط اجتماعی موثر هستند.

شادی همیشه با هیجان و خنده وحرکت همراه است؛ درحالیکه در نشاط ، احساس بهجت و سرور لزوما با خنده همراه نیست اما احساسی است که موجب لذت فرد می شود. نشاط فقط خنده و طنز نیست ، بلکه یک حس درونی است. به همین ترتیب شادی می تواند یک هیجان کاذب و زودگذر حتی منفی باشد. در حالی که ماهیت نشاط اصیل ، مثبت و با دوام است. شادی های کاذبی که توسط محرک های متفاوت مثل داروهای روانگردان ، مواد مخدر ، الکل و غیره به دست می آید کوتاه و گذرا بوده و پیامدهای اندوه و افسردگی را به دنبال خواهد داشت.

امنیت اقتصادی و امنیت شغلی ، سلامت اداری و شایسته سالاری هم می تواند در حوزه نشاط اجتماعی بسیار تاثیر گذار باشد، حفظ شان کارکنان و تکریم ارباب رجوع در ادارات و سازمان ها ، تاثیر بسزایی بر آرامش روانی و رضایت اجتماعی آنان دارد.

با توجه به این که عصر حاضر که دوران انفجار اطلاعات و شکوفایی دانش و گسترش رسانه های جمعی نام گرفته ، آبستن حوادث و اتفاقات بی شمار است، اوضاع نابسامان اجتماعی و اقتصادی در جامعه امروز، می تواند منجر به آسیب های جدی به روح و روان جامعه شود.

افسردگی ، نا امیدی ، اضطراب ، خشم ، هراس اخلاقی و افزایش بزهکاری از جمله این آسیب ها هستند که بزنگاههای بحرانی بروز و ظهور می یابد. در چنین شرایطی رسانه ها نقش بسزا و غیر قابل انکار در تخفیف یا تشدید این دست آسیب های روانی و اجتماعی می توانند بازی کنند.

رسانه ها می توانند نا امیدی ، هراس و اضطراب مضاعفی تولید و تحرکات هیجانی، اقتصادی و اجتماعی را افزایش دهند و بالعکس موجبات شکیبایی ، امیدواری و تاب آوری اجتماعی را فراهم آورند.

بر این اساس رسالت حساسی بر دوش فعالان رسانه در شرایط بحران قرار دارد.در سال های اخیر فضای مجازی هم به عنوان عاملی برای تخریب نشاط و امید اجتماعی تبدیل شده است. فضای مجازی و شبکه های مجازی در حال حاضر در باز تولید امیدواری اجتماعی نقش موثری دارند.

تهیه و تنظیم: سرگرد “سعیده جمالزاده”- معاون اجتماعی فرماندهی اننظامی شهرستان فسا، استان فارس

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=15620

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.