• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
8
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس؛

ایجاد شغل با شکست انحصار محقق می شود/زنان سرپرست خانوار چشم انتظار قوانین حمایتی ویژه

  • کد خبر : 14921
  • 27 دی 1399 - 13:56
ایجاد شغل با شکست انحصار محقق می شود/زنان سرپرست خانوار چشم انتظار قوانین حمایتی ویژه
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس گفت: اگر خواهان حفظ و ایجاد اشتغال در جامعه هستیم باید انحصار را رفع کنیم که این شکست می‌تواند در صدور مجوز فعالیتهای اقتصادی نیز باشد.

سهراب مختاری در بیست و هشتمین اجلاس شورای اسلامی استان فارس گفت: در حوزه رفع انحصار در حوزه اقتصادی در سالیان گذشته تلاش های زیادی در سطح این استان انجام و موانع بسیاری برداشته شده اما هنوز هم در این خصوص تلاش بیشتری نیاز است.
مختاری اظهار داشت: بهترین جایگاه تولید ثروت در حوزه تعاونی‌ها است که موجب افزایش بهره‌وری نیز خواهد شد.
وی ادامه داد: در سال ۹۰ نرخ بیکاری استان فارس ۱۸ و نیم درصد بوده در حالی که میانگین کشور در همین سال ۱۲ و ۳ دهم درصد و این استان رتبه ۲۹ کشور را داشته است.
وی با بیان اینکه در سال ۹۲ فارس در حوزه نرخ بیکاری رتبه ۲۵ و در سال ۹۳ رتبه ۲۲ کشور بوده افزود: این استان در سال ۹۸ در حوزه نرخ بیکاری به رتبه ۳ کشور کاهش داشته است.
وی مشکل کنونی جامعه را خصوصا در حوزه بیکاری بیش از اینکه اقتصادی باشد مشکل فرهنگی دانست و بیان کرد: اگر مشکلات فرهنگ کار در جامعه ما حل نشود گره‌های اقتصادی نیز باقی خواهد ماند.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی در ادامه اظهار کرد: در بحث فضای کسب و کار این استان در سال ۹۱ رتبه ۲۸ کشور را دارا بوده که در سال ۹۶ به جایگاه سوم و در سال ۹۸ نهم کشور را به دست آورده است که این روند نشان دهنده بهبود وضعیت در این استان به نسبت سایر نقاط کشور است.
وی ادامه داد: ایجاد اشتغال وظیفه یک نهاد نیست بلکه وظیفه‌ای همگانی است که همه مردم و حاکمیت باید در این خصوص مشارکت جدی داشته باشند.
مختاری با تاکید بر این مطلب که همه تصمیمات شوراهای اسلامی شهری و روستایی سراسر این استان باید پیوست اشتغال داشته باشد،گفت: بیش از ۹۰ درصد کارگاه‌های این استان کمتر از ۵۰ نفر کارگر و بیش از ۸۰ درصد کارگاه‌ها نیز کمتر از پنج نفر کارگر دارند.
وی در ادامه با بیان اینکه ۹۰۰ تشکل کارگری در سطح استان فارس وجود دارد افزود: ۱۳۹ شورای اسلامی کار در فارس وجود دارد که تمام این شوراها در سازمان بین‌المللی کار به ثبت رسیده‌ است.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس گفت: ۲۶ دفتر مشاوره کارآفرینی در فارس وجود دارد و در حوزه تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان اشتغال روستایی و عشایری نیز مقام سوم کشور به این استان اختصاص دارد که نشان‌دهنده تلاش دولت در این عرصه است.
وی تاکید کرد: ۵۹۹ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در سال جاری در این استان پرداخت شده است.
مختاری در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: از سال ۹۳ تا ۹۸ دو هزار و ۳۰۵ تعاونی در سطح این استان ایجاد شده که در این حوزه فارس مقام نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه ۵۶۵ روستا تعاون در فارس وجود دارد که در این زمینه استان رتبه نخست کشور را به دست آورده،گفت: در حوزه تشکیل تعاونی بانوان تا سال ۹۸ استان فارس مقام سوم کشور را به خود اختصاص داده است و سه میلیارد و دویست میلیون تومان تسهیلات در این زمینه پرداخت شده است.
وی با اشاره به اینکه در اغلب شهرستان های این استان مجموعه رفاهی ورزشی ایجاد شده افزود: در حال حاضر بسیاری از مجموعه های ورزشی در سطح استان آماده بهره برداری است که شوراهای شهرهای مختلف فارس باید در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند.

زنان سرپرست خانوار چشم انتظار قوانین حمایتی ویژه

وی در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: باید بصورت خاص برای کمک به زنان سرپرست خانوار امکان ویژه‌ حمایتی درنظر گرفت که این مهم نیازمند تصویب قوانین جدید است.
مختاری ادامه داد: در بحث بیمه کارگران باید از یک مدل اقتصادی کارآمد استفاده شود و ضروری است که در این راستا نظام عالی رفاه اجتماعی پیاده سازی شود که در آن کار کردن به معنای واقعی توصیه شود.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس از لزوم توانمندسازی روستائیان نیز سخن گفت و افزود: بازآفرینی کار روستایی و توانمندسازی اهالی روستاها امری است که باید با هدایت شوراهای اسلامی محقق شود.
وی ادامه داد: شغل به اندازه کافی در سطح شهرها و روستاهای استان فارس وجود دارد اما باید در نوع نگاه‌ها تحول ایجاد کرد.
مختاری با بیان اینکه در خصوص به کارگیری نیروی بومی و غیر بومی قانون خاصی وجود ندارد بیان کرد: باید تلاش کرد تولید ثروت در عمل محقق و عملیاتی شود.

رشد ۱ درصدی فارس در اشتغالزایی کارگران علیرغم وجود کرونا

وی در بخش دیگر سخنان خود به بازیابی اشتغال های متاثر از کرونا در سطح این استان طی ۱۱ ماه گذشته که از شیوع این ویروس می گذرد اشاره و اظهار کرد: علیرغم اینکه تعداد کارگاههای استان نسبت به سال ٩٨ به تعداد ٨٣٨ کاهش داشته اما تعداد کارگران یک درصد اضافه شده است.
وی اضافه کرد: تعداد کارگران بیمه شده در اسفند سال گذشته هفتصد و ۴۷ هزار و ۵۱۱ نفر بوده که این رقم علیرغم شیوع کرونا با رشد ۱ درصدی در آبان سال ۹۹ به هفتصد و ۵۵ هزار و ۲۲۶ نفر افزایش پیدا کرده است.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس به تسهیلات حمایتی دولت برای مشاغل آسیب دیده از کرونا نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون ۴۲ هزار و ۱۳۲ پرونده مشاغل آسیب دیده از کرونا این استان با اعتبار ۷۰۹ میلیارد تومان به بانک ها ارجاع که ۴۷۸ میلیارد تومان از این تسهیلات کم بهره حمایتی دولت به متقاضیان پرداخت شده است.
مختاری ادامه داد: فارس در بخش ثبت نام متقاضیان و مشاغل آسیب دیده از کرونا در سطح کشور رتبه سوم و در حوزه پرداخت مقام چهارم را دارد.
وی تاکید کرد: ضروری است که بانک های عامل استان فارس همتی مضاعف برای پرداخت ۳۱۹ میلیارد تومان تسهیلات باقی مانده درخواستی کسب و کارها و متقاضیان آسیب دیده از کرونا را به این فعالین عرصه اقتصاد و تولید به کار گیرند.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی در پایان گفت: مطابق دستورالعمل ستاد ملی کرونا در حال حاضر فرصت بهرمندی فعالین حوزه گردشگری ،ورزش و جوانان و فرهنگ و رسانه از تسهیلات کرونا وجود دارد که این فعالین می توانند با ثبت نام از تسهیلات ۱۶ تا ۹۶۰ میلیون تومانی بهرمند شوند.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=14921

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.