• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
گزارشی از تسنیم؛

حرم مطهر شاهچراغ(ع) محور همه برنامه‌های فرهنگی و مذهبی است

  • کد خبر : 14299
  • 28 دی 1399 - 19:48
حرم مطهر شاهچراغ(ع) محور همه برنامه‌های فرهنگی و مذهبی است
مردم شیراز از دیرباز ارادت خاص خود به دخت نبی مکرم اسلام (ص) را با حضور پرشور در شهر به ویژه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، بقاع متبرکه و مساجد نشان داده و ایام فاطمیه نیز به ویژه در روز شهادت صدیقه کبری، با شور خاصی برگزار می‌شود.

همه چیز از یک سفر آغاز شد. سفری بی‌پایان که  احمد‌ ابن موسی کاظم (ع)، به خراسان داشت و این عزم عزیمت و پیوستن به برادر در شیراز نیمه تمام ماند و برادر از وصال برادر محروم ماند؛ اما افتخار میزبانی از پیکر مطهر فرزند امام موسی کاظم (ع) تا ابدیت نصیب شیراز شد و پس از آن، این شهر به ویژه در ایام محرم و صفر و دهه فاطمیه فضایی معنوی‌تر به خود گرفت.

در ایامی که گذشت و مزین به نام دخت مکرم نبی اکرم (ص) بود، سخنرانان با بیانات خود و مساجد و مراکز دینی با میزبانی از دوستداران اهل بیت حس و حالی خاص به شهر دادند و پاسداشت مقام بانو فاطمه(س) در شرایط دشوار کرونایی، اما به سبب کاسته شدن از شدت شیوع کرونا در موج سوم توسط مردم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی صورت گرفت.

توزیع بسته‌های معیشتی متبرک شده به نام حضرت فاطمه (س) توسط نهادهایی چون اوقاف، کمیته امداد و بهزیستی، برگزاری برنامه‌های متنوع در صدا و سیما به ویژه در برنامه‌های پرمخاطب، تولید بنر و پوسترهای فاطمی توسط مردم، نشر تولیدات مجازی در بسترهای مختلف و برپایی موکب‌های مردمی در سرتاسر شهر، از جمله اقداماتی بود که مردم و مسئولین شهر این روزها با انجام آن سهم خود را به ‌ام‌الائمه ادا کردند.

شهرداری شیراز اما با امکانات گسترده‌ای که دارد به‌ویژه امکان فضاسازی در سطح شهر؛ یکی از مهمترین نهادهایی است که در تمام ایام سال به‌ویژه چنین ایام خاصی،تمام نگاه‌ها را به خود معطوف می کند و می‌تواند نقش مهمی در پر‌رنگ یا کم‌رنگ جلوه دادن این فضا ایفا کند. عده ای اقدامات شهرداری شیراز در این موارد را به ویژه به سبب حاکم بودن شرایط و محدودیت‌های کرونایی در سال جدید تحسین کرده و عده‌ای دیگر شهرداری را به کم کاری متهم می‌کنند.

برای درک بیشتر این چالش‌ها و اقدامات فرهنگی و مذهبی شهرداری در سال جدید به‌ویژه در ایامی که گذشت ابتدا گشتی در سطح شهر زده و سپس نظرات رئیس سازمان فرهنگی شهرداری را جویا شدیم.

مرتضی جعفری در ابتدا گفت: گرامیداشت این ایام چندسالی است پررنگ‌تر شده و شیراز به عنوان میزبان ساحت مقدس حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) که از دیرباز مورد ارادت تمام شیعیان به ویژه مردم ایران بوده با سفری که مقام معظم رهبری به شیراز داشتند و سفارش و توصیه ایشان به معرفی این شخصیت دینی والا و اعطای عنوان سومین حرم اهل بیت به شیراز، دارای ظرفیتی بی‌نظیر شد.

وی ادامه داد: با این اقدامات نگاه‌ها به سمت شاهچراغ و بسیاری دیگر از امامزاده‌‌ها برگشت و توجه مردم ایران و حتی مسلمانان کشورهای دیگر به این حوزه که سال‌ها مغفول مانده بود جلب شد.

جعفری افزود: شهرداری شیراز و سازمان فرهنگی آن، تعامل بسیار خوبی با تولیت حرم شاهچراغ (ع) و همچنین نماینده ولی فقیه در استان به عنوان راهبر برنامه‌های فرهنگی و معنوی داشته و برنامه‌های فرهنگی مذهبی بسیاری در سال جاری در تعامل با نهادهای دینی در شیراز برگزار شد که ذکر آنها در این فرصت کوتاه میسر نیست.

وی تاکید کرد: اطلاع‌رسانی درباره فضائل منحصر به فرد اهل بیت به ویژه حضرت فاطمه (س) حتی در این ایام دشوار کرونایی جزء رسالت و اولویت‌های سازمان فرهنگی شهرداری بود و تعطیل نشد و با قوت و شوری خاص صورت گرفت و شهرداری با تولید محتواهای جذاب در بستر مکتوب به ویژه حمایت از تالیف کتب، چاپ و نشر آثار مرتبط و همچنین در بستر مجازی با تولید کلیپ‌ها، فیلم‌های مستند، برگزاری رویدادهای قرآنی و دینی و حمایت از آثار مولفین در این حوزه‌‌ها در تمام ایام سال به ویژه ماه مبارک رمضان، محرم و صفر و دهه کرامت و در دیگر مناسبت‌های دینی و آیینی به معرفی این جلوه‌های اخلاق و معنویت پرداخت.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری شیراز در ادامه گفت: نگاه به شاهچراغ و تعریف آن به عنوان یکی از جذاب‌ترین و معنوی‌ترین نقاط شیراز، حمایت از جشنواره‌ها، فضاسازی تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی در سطح شهر با قوت روزافزون در حال انجام است و به جز حمایت سازمان فرهنگی شهرداری از ساخت چندین مستند در این حوزه‌ها، فیلمی فاخر نیز با راهنمایی و راهبری نماینده ولی فقیه در استان، با حمایت مالی، معنوی و فکری شهرداری شیراز،  با حضور تهیه کننده‌ای مشهور توسط صدا و سیمای فارس در مورد حضرت شاهچراغ در حال ساخت است.

رئیس اداره ارتباطات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این مورد تشریح کرد:گرامیداشت مقام بانوی دو عالم به عنوان گل سرسبد برنامه‌‌های سال جاری چنان چه اشاره شد محدود به این ایام نبود و شهرداری از هر فرصتی به ویژه از حضور حضرت شاهچراغ (ع) در این شهر برای معرفی اهل بیت به عنوان اسوه‌های پاکی بهره برد و در روزهای اخیر که شیراز و ایران مشغول گرامیداشت ایام فاطمیه بود نیز تلاش کردیم بخش عمده‌ای از فضاسازی‌های شهری را به پاسداشت مقام ام ابیها و اهل بیت اختصاص بدهیم.

فرناز مرادپور گفت: با حضور در سطح شهر می‌توانیم بنر و بیلبوردها، پل‌های هوایی و فضاسازی‌های زیادی که به یادآوری و گرامیداشت این ایام و یا اطلاع‌رسانی برنامه‌ها اشاره دارند، مشاهده کنیم که به عنوان نمونه حدود ۲۲ پل هوایی و ۱۸ بیلبورد متعلق به شهرداری فقط مزین و متبرک به یادآوری این رویداد بزرگ بوده و علاوه بر آن بیش از ۳۰۰۰ پرچم  مشکی و ۱۵۰ متر ریسه مشکی و ۱۶۶ سازه در قالب استند، استرابورد، پل هوایی و بیلبورد و لایت باکس در خدمت این مناسبت قرار گرفت و چاپ و توزیع بیش از ۱۰ هزار برگ پوستر تحت عنوان “ما ملت امام حسینیم” در کنار “تسلیت شهادت حضرت فاطمه” از دیگر اقدامات این معاونت بود.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=14299

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.