به گزارش سحاب پرس، علی اصغر انصاری، با تشریح ارتباط تنگاتنگ توسعه اقتصاد دیجیتال و اهداف کلان اقتصادی کشور، بر ضرورت سرمایهگذاری عظیم و بهرهوری بالا برای دستیابی به رشد ۸ درصدی پیشبینی شده در برنامه هفتم توسعه تاکید کرد.
مشاور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در حوزه هوشمندسازی صنایع و کسبوکار، در نشست هم آفرینی توسعه اقتصادی دیجیتال با رویکردی کلان به موضوع توسعه اقتصاد دیجیتال پرداخت و اظهار داشت: برای دستیابی به رشد متوسط ۸ درصدی پیشبینی شده در قانون برنامه هفتم توسعه، نیازمند سرمایهگذاریهای گسترده هستیم که تامین آن صرفا از طریق منابع دولتی میسر نبوده و نیازمند همراهی فعال سرمایهگذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی است.
وی بهرهوری ۳۵ درصدی را یکی از عوامل کلیدی در تحقق این رشد دانست و افزود: برای بزرگتر شدن اقتصاد کشور با نرخ ۸ درصد، سهم اقتصاد دیجیتال از رقم کنونی ۴.۲۸ درصد باید به ۱۰ درصد و در صورت هدفگذاری رشد اقتصادی ۸ درصدی، سهم رشد دیجیتال باید به ۱۲ درصد ارتقا یابد.
انصاری با تاکید بر اولویت تامین ارتباطات پرسرعت، پایدار و امن به عنوان وظیفه اصلی اپراتورها و کاربران ارتباطی، خاطرنشان کرد: توسعه ارتباطات پرسرعت و کارآمد، ماموریت ذاتی این حوزه است.
وی با تفکیک لایههای اقتصاد دیجیتال، تصریح کرد: اقتصاد دیجیتال مستقیما به لایه اصلی ارتباطات مربوط نمیشود، بلکه لایههای بالاتر باید از لایه زیرساخت و ارتباطات متاثر شوند.
مشاور مدیرعامل مخابرات ایران با اشاره به نقش صنایع بزرگ نظیر نفت و کشاورزی در ارز آوری کشور، گفت: بر اساس اطلاعات مرکز آمار، این صنایع آنچنان که باید از فناوریهای نوین بهره نمیبرند و عموم صنایع کشور نیازمند رشد در استفاده از فناوری هستند.
وی تاکید کرد: اگر لایه زیرساخت ارتباطی به عنوان پایه هرم وجود نداشته باشد، سایر بخشهای اقتصاد دیجیتال شکل نخواهد گرفت و تدوین نظام سنجش در این حوزه ضروری است.
انصاری در بخش دیگری از سخنان خود به سهم ۴.۱۱ درصدی استان فارس از تولید ناخالص داخلی کل کشور اشاره کرد و پرسید: چگونه میتوان سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال را در فارس محقق کرد؟ این امر نیازمند برنامهریزی دقیق و مدون است.
وی با طرح این سوال که اگر قرار است رتبه ششم فعلی فارس از لحاظ GDP حفظ یا ارتقا یابد، برنامه توسعه اقتصاد دیجیتال در این استان چگونه خواهد بود، بر لزوم توجه ویژه به این موضوع تاکید کرد.
وی ابراز امیدواری کرد: در سال جاری اهداف برنامهریزی شده محقق شود، اما این امر را مشروط به ایجاد تقاضا در بازار و توسعه خدمات در کسبوکارها، خدمات و منازل است.
انصاری با بیان اینکه مخابرات نمیتواند صرفا در حوزه تلهکام فعالیت کند، زیرا بسیاری از کشورها ارتباطات را با یارانه ارائه میدهند، از ورود مخابرات ایران با برند “دیجیتما” به حوزه صنایع و خانگی خبر داد.
مشاور مدیرعامل مخابرات ایران اعلام کرد: در مخابرات مناطق، سرویسهای جدیدی برای صنایع و کسبوکارها تحت برند دیجیتما شکل گرفته است. وی همچنین از برند “آیوتل” به عنوان اینترنت اشیا مخابرات ایران نام برد که قابلیت فعالیت در تمامی بخشها را دارد و خدمات نوینی در حوزه دیجیتما ارائه میکند.
انصاری در پایان سخنان خود از شرکتهای دانشبنیان علاقهمند دعوت کرد تا به این طرح بپیوندند و تاکید کرد: مخابرات ایران فناوریها و سرویسهای لازم را برای شکلگیری رشد اقتصادی فراهم آورده است.