• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4
به دنبال وقوع سرما و یخ بندان؛

آسیب ۷۹۰ میلیارد ریالی به کشاورزی قیروکارزین

  • کد خبر : 14013
  • 23 دی 1399 - 12:08
آسیب ۷۹۰ میلیارد ریالی به کشاورزی قیروکارزین
مسئول مدیریت بحران و کاهش مخاطرات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: به دنبال وقوع سرما زدگی و یخ بندان های 19 تا 22 دی ماه، بخش کشاورزی این شهرستان متحمل 798 میلیارد و 410 میلیون ریال خسارت شده است.

به گزارش سحاب پرس به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین، شقایق بحرانی با اذعان به اینکه این میزان از سرما و یخ بندان در یک دهه اخیر در این شهرستان بی سابقه بوده است، تصریح کرد: در این رخداد جوی ۷۴۳۸ هکتار از باغ ها و مزارع و بالغ بر ۱۶ هزار واحد دام سبک، سنگین، ماهیان گرمابی و زنبور عسل آسیب دیده اند.
این کارشناس با تاکید بر اینکه شهرستان قیروکارزین یکی از قطب های تولید مرکبات کشور به ویژه لیمو شیرین و لیمو ترش است، اظهار کرد: باغ های مرکبات این شهرستان درسطح تقریبی هفت هزار هکتار به طور میانگین ۱۰ درصد خسارت دیده اند که میزان ریالی آن ۷۳۵ میلیارد ریال برآورد و بیشترین سهم از کل خسارت ها را به خود اختصاص داده است.
بحرانی با اشاره به اینکه در بخش زراعی نیز شهرستان قیروکارزین در تولید محصولات سبزی پائیزه از جایگاه ویژه ای برخوردار است، ابراز کرد: متاسفانه شرایط جوی روی داده باعث شد قریب به ۴۰۰ هکتار از مزارع سبزی مخصوصا کاهو در منطقه مبارک آباد زیان ببینند که ارزش آن ۴۸ میلیارد ریال ارزیابی شده است.
به گفته وی؛ در سرما و یخ بندان روز های گذشته یک مزرعه سیب زمینی به طور ۱۰۰ درصد، مزارع باقلا در سطح پنج هکتار حدود ۸۰ درصد و بیش از ۳۰ هکتار از اراضی زیر کشت دانه روغنی کلزا متوسط ۱۵ درصد دچار یخ زدگی و سرما شده اند.
وی با بیان اینکه صندوق بیمه محصولات کشاورزی تنها نهاد دولتی و تخصصی به جهت حمایت برای کاهش خطر تولید در بخش کشاورزی است، افزود: مدیریت صحیح و انجام اقدامات پیشگیرانه مانند استفاده از پوشش سایبان باغ یا تولید در فضای گلخانه ای برای کاهش خسارت ها بسیار موثر خواهد بود.
مسئول مدیریت بحران و کاهش مخاطرات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین بیان کرد: گروه های کارشناسی متشکل از کارشناسان این مدیریت، فرمانداری، بانک کشاورزی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی بازدید و ارزیابی ها را انجام و گزارش های لازم تهیه و به مراجع ذی ربط ارسال کرده اند.
قیروکارزین با بیش از ۳۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و تولید سالیانه بیش از ۷۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در ۱۶۹ کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار دارد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=14013

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.