مراسم بزرگداشت یادروز سعدی امشب، ۳۰ فروردین با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین جمعی از فرهنگوران، شاعران، ادیبان و مسئولان ارشاد استان فارس در جوار آرامگاه این شاعر پرآوازه در شیراز در حال برگزاری است.
استاندار فارس در این مراسم با بیان اینکه سعدی واژهها را در زلالترین چشمههای حکمت شستوشو داد و به جهان عرضه کرد، گفت: چه سعادتی بالاتر از اینکه در تکریم مردی گام برمیداریم که نه تنها زبان فارسی بلکه روح ایرانی را طی قرون متمادی با طنین کلام خویش زنده نگه داشته است.
حسینعلی امیری تصریح کرد: سعدی حکیمی است که گرچه قرنها از عمر خاکیش میگذرد اما اندیشهها، پیام و شعرش همچنان در رگهای این دیار بزرگ جاری است.
وی بیان کرد: سعدی فرزند شیراز است اما به جغرافیای شیراز محدود نمیشود؛ او آموزگاری جهانی است و سخنش از دمشق تا دهلی از بلخ تا بخارا و از پاریس تا پکن، رفت و دلها را تسخیر کرد.
امیری با تأکید بر اینکه جهان اسلام بیش از هر زمان دیگر به سعدی و زبان او، اخلاق، مدارا، حکمت زیستن در کنار یکدیگر نیاز دارد، گفت: به قول شیخ، بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند؛ آیا این پیام جهانی نیست. آیا در عصری که خشونت، تبعیض و بیعدالتی سیمای جهان را در هم کشیده است ما بیش از هر زمان دیگر به سعدی و اندیشههای او نیاز نداریم؟
استاندار فارس با بیان اینکه کلام سعدی زینتبخش سازمانهای جهانی است و باید در جان ما نیز خانه کرده باشد، افزود: سعدی شاعری چند وجهی است؛ او هم در بوستان و گلستان، معلم اخلاق است و هم در غزلهای عاشقانهاش مرشد دلهای شکسته و هم زبان عقل است و هم سخنگوی دل. این جامعیت و توازن راز ماندگاری اوست.
وی با تصریح اینکه سخن سعدی ساده اما ژرف، شیرین و در عین حال استوار است، گفت: امروز در فارس و پایتخت فرهنگ ایران زمین وظیفهای بزرگ بر دوش خود احساس میکنیم.
امیری با تأکید بر اینکه شعر سعدی فقط برای انجمنهای ادبی نیست، برای زیستن است، تصریح کرد: گلستان و بوستان فقط برای آزمون سراسری یا جشنوارههای شعر نیست بلکه راهنمای زندگی است. او به ما میآموزد که چگونه در ارتباط با دیگران، طبیعت و ارتباط با خود و آفریدگار بزرگ، انسان باشیم. از اینرو مناسبت سعدی نباید صرفا یک مناسبت تقویمی باشد بلکه باید اندیشههای سعدی را در مدرسه، مسجد، خیابان، رسانه و بازار و مدیریت بازخوانی و بازآفرینی کنیم.
استاندار فارس تأکید کرد: در جهان متلاطم امروز ادبیات و فرهنگ میتواند رساترین پیامهای صلح، انسانیت و همبستگی را منتقل کند و پیام چه کسی رساتر از پیام سعدی است. در همین راستا ما در استان فارس در کنار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری شیراز، نهادهای علمی و فرهنگی، اداره میراث و فرهنگی و گردشگری و با همافزایی دانشگاهیان و فرهیختگان مصم هستیم، شیراز نه تنها به نام سعدی بلکه به روش سعدی، حکمت، مهر، محبت و فرهنگ او اداره کنیم.
وی بیان کرد: فرزندان ما باید بیاموزند که چگونه در این جهان پرشتاب پیوندی عمیق با ریشههای هویتشان داشته باشند و چه ریشهای استوارتر از اندیشههای سعدی که انسانیت را با ایمان پیوند زد و شعر را با اخلاق و معنویت.
برای شناخت سعدی با یاد با قرآن و حدیث آشنا باشیم
نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز در این مراسم گفت: همه میدانیم که سعدی بزرگ است و این نام بزرگ از کلام و سخن او ایجاد شده است اما سئوالی که مطرح است، این است که اگر بخواهیم سعدی را بفهمیم باید چه کار کنیم.
آیتالله لطفالله دژکام تصریح کرد: از سعدی بسیار تجلیل میکنیم و جا هم دارد اما ما میخواهیم اندیشههای سعدی را به درون و متن زندگی خود وارد کنیم، بیش از آنی که تاکنون بوده است. اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم باید سعدی را بفهمیم و برای این کار هم باید حکمت فارسی و خسروانی خود را خوب بفهمیم زیرا جای جای سخن سعدی نقل آن چیزی است که در حکمت ما بوده است.
وی اظهار کرد: از زمانی که ترجمههای حکمت یونانی در کشورمان به بحث و بررسی و نقد گذاشته شد، بزرگان حکمت همیشه از این حکمت خسروانی فارسی یاد کردند. از جمله جناب ابن سینا که تصریحا در کتاب شفا میگوید من شفا را نوشتهام تا به تمدن رقیب اثبات کنم که ما سخنان آنها را خوب میفهمیم اما در نظر دارم کتابی بنویسم که حکمت مشرقی فارسی را توضیح دهم و در این راستا منطق المشرقین را تدوین کرده است و بعد از ابن سینا، سهروردی، به این عرصه وارد شد که حکمت خسروانی را تبیین کند و در فلسفه اشراق مسیر خوبی را پیمود اما بیشتر مباحث این دو در این کتابها ناظر به حکمت نظری بود.
امام جمعه شیراز ادامه داد: در بحث حکمت عملی، میراث ما زمین مانده است؛ کاری که سعدی انجام داد، این بود که حکمت عملی را در مجموعه دیوانش بالاخص در بوستان و گلستان به میدان آورده است و این نیاز را برای مسائل تربیتی و ارزشها و بایدهای زندگی بشر که در حکمت ما بوده، مطرح کرده است، بنابراین نمیتوان حکمت باستان ایران را ندانیم و بخواهیم سعدی را بفهمیم اما کار سعدی که همه ما را به اعجاب آورده و جاوادانه کرده، این است که در مرز آن میراث کهن نمانده و از آن بهرهمند شده است.
آیتالله دژکام اضافه کرد: سعدی از سرچشمه زلال وحی بهره گرفته و به گونهای آن حکمت قدیمی با وحی و قرآن را درهم آمیخته است که مرزش برای ما واقعا سخت است. مسیر را بسیار دقیق پیموده است و یک نگاه کثرتگرایانه اما بدون فرو کاستن دانش نوین به حد آنچه که قبل بوده، داشته است؛ اینها را باید بدانیم تا بفهمیم سعدی چه کار کرده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: اگر بخواهیم به نوعی کثرتگرایی را بپذیریم از نوع کار سعدی میپذیریم برای اینکه غیرفروکاهشی است و خودش را در مرز گذشته محبوس نکرده است وبه زمان حال آمده و برای آینده حرف زده است و این کار بزرگ سعدی است.
وی با تأکید بر اینکه برای اینکه سعدی را خوب بفهمیم باید به وحی، قرآن و حدیث آشنا شویم، گفت: نمیتوانیم بوستان و گلستان را بخوانیم و بفهمیم جز اینکه با قرآن و حدیث اهل بیت(ع) آشنا باشیم.
آیتالله دژکام با بیان اینکه در کار آماری استاد غلامحسین یوسفی مشخص شده است که سعدی از ۱۲۷ آیه در بوستان بهره جسته است، گفت: طبق این آمار به ازای هر ۲۰ بیت بوستان، حتماً با یک آیه یا حدیث روبهرو هستیم لذا تا زمانی که حدیث و قرآن را ندانیم نمیتوانیم آثار سعدی را عمیق بفهمیم و معنا کنیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس بیان کرد: برای اینکه بالندگی دوران جدید ایران را آغاز کنیم، باید سعدی خود را بفهمیم. مدارج و شخصیت سعدی را از حکمت فارسی و قرآنی او بشناسیم.
سعدی عقل را با حکمت و شرع درآمیخت
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشورمان نیز در این مراسم گفت: سعدی تجاربی را در طول زندگی خویش به دست آورد و در محضر عالمانی چون سهروردی عارف به شاگردی پرداخت و از او درس گرفت و از چنین اساتیدی رهاوردی برای ما ساخت.
محمود شالویی با بیان اینکه هم مولانا و هم سعدی با درکی که از جهان هستی و آموزههای الهی یافتند، راه خاک را به سوی افلاک پیمودند و از همگان نیز میخواهند که این مسیر را به درستی طی کنند، گفت: سعدی عقل خویش را با حکمت و شرع درآمیخته است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هم در این مراسم سعدی را، استادِ بیبدیلِ نثر و نظم، حکیمِ نازکخیالِ شیراز، سعدی شیرینسخن توصیف کرد که قرنهاست کلامش نهتنها بر لب ایرانیان بلکه بر زبان جهانیان جاریست.
مهدی رنجبر تصریح کرد: سعدی، فرزند مهر و معرفت، در بوستان، از فضیلتها و در گلستان، از انسان سخن گفت. او معلم جانها بود؛ نه از برای اندرز خشک که با بیانی شیرین و نگاهی عاشقانه و قلبی تپنده برای انسان و انسانیت.
سعدی نمونه تمام عیار فرهنگ دوستی است
وی با بیان اینکه کلام سعدی، آیینهای است که در آن، نهفقط چهره ایران، بلکه چهره تمام بشریت را میتوان دید، گفت: او شاعر عدالت و راوی رنج تهیدستان و مبلغ مهر و دوستی بود.
رنجبر تأکید کرد: سعدی نه تنها شاعر بزرگ اخلاق و معرفت بود، بلکه نمونهٔ تمامعیاری از مداراگری، گفتوگومداری و فرهنگدوستی بود؛ مردی که در هر سطر کلامش، مهربانی موج میزند و در هر حکایتش، خرد و انسانیت تنیده شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه سعدی، اهل گفتوگو بود، نه ستیز، افزود: او شیرینی بیان را با عمق معنا درآمیخت، چنانکه تلخی حقیقت را نیز در جامی از لطف و لبخند به مخاطب مینوشاند. این ویژگی را مردم شیراز ، پارس و ایرانیان از او به ارث بردهاند؛ مردمانی که سخنپرورن هستند وقرنهاست با زبان مهر، روح صلح، لبخند و با احترام به دیگری زیستهاند.
وی گفت: شاید راز ماندگاری سعدی نیز در همین باشد که کلامش نه زبانی برای سلطه، بلکه پلی برای تفاهم است. نه ابزاری برای قضاوت، بلکه چراغی برای درک متقابل است و امروز، در جهانی که بیش از هر زمان دیگری به صدای خردمندانه، آرام و انسانی نیاز دارد، بازگشت به سعدی، بازگشت به گفتوگوی اصیل انسانی است.
انتهای پیام