0

نیاز مبرم فارس به احداث خطوط انتقال سوخت/ پروژه از امسال استارت می‌خورد

  • کد خبر : 136839
  • 25 فروردین 1404 - 13:00
نیاز مبرم فارس به احداث خطوط انتقال سوخت/ پروژه از امسال استارت می‌خورد
تأمین سوخت یکی از مباحث بسیار مهم و استراتژی کشور و هر استانی است. چرا که از اصلی‌ترین نیازهای مردم امروز همین مبحث است. بنابراین توجه و تسهیل این کار می‌تواند نقش بسزایی در بخش اقتصادی داشته باشد.

استان فارس علی‌رغم اینکه بیشترین جمعیت کشور نسبت به مساحت آن داراست، تنها دارای یک پالایشگاه برای تأمین سوخت است که آن هم ظرفیت محدودی دارد بنابراین فارس بخش عمده‌ای از سوخت مورد نیاز خود را از استان‌های همجوار به خصوص هرمزگان و از طریق ناوگان حمل و نقل سوخت تأمین می‌کند.

این مسئله موجب افزایش میزان تردد کامیون‌های سوخت در محورهای مواصلاتی فارس و آثار ناشی از آن اعم از مباحث ترافیکی و سانحه‌ای و حتی قاچاق سوخت می‌شود لذا توجه به احداث خطوط لوله‌های انتقال سوخت از پالایشگاه بندرعباس یکی از نیازهای اصلی استان فارس است که با توجه به حجم بالای کار، نیاز به اعتبارات ملی دارد.

گرچه طی سال‌های متمادی تلاش‌هایی در این راستا شد اما در هر روی برای تحقق این پروژه مهم و تأثیرگذار در اقتصاد استان فارس، نیاز به حمایت همه جانبه نمایندگان مجلس و دولت وجود دارد. حسینعلی امیری، استاندار فارس طی روزهای گذشته نوید اجرای این کار را در استان داده بود.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس هم در این رابطه به خبرنگار سحاب پرس گفت: استان فارس تقریباً روزانه هشتم و نیم میلیون مصرف بنزین و هفت و نیم میلیون نیز مصرف گازوئیل دارد که این حجم مصرف سوخت شامل نفت کوره، سوخت هوایی و گاز مایع نیز است.

اسدالله طاهری حسین‌خانی با بیان اینکه تقریباً ۲۰ درصد بنزین مورد نیاز فارس توسط پالایشگاه شیراز تولید می‌شود، افزود: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در سال ۱۴۰۴ قریب ۱۰ درصد مصرف سوختمان در استان افزایش خواهد داشت یعنی روزانه قریب ۱۰ میلیون مصرف بنزین خواهیم داشت در صورتی که ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه شیراز روزانه تنها یک میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر است که با این احتساب، حتی ۲۰ درصد هم دیگر نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای استان باشد و بقیه سوخت مورد نیاز را باید به وسیله کامیون‌های حمل سوخت انجام دهیم.

وی با یادآوری اینکه قریب ۹۰ درصد سوخت مورد نیاز استان را باید از استان‌های دیگر تأمین کنیم، گفت: عمده سوخت استان از  پالایشگاه بندرعباس با مسافت ۶۰۰ کیلومتری است و برای تأمین سوخت مناطقی نظیر کازرون، کوه‌چنار، مصیری و نورآباد از پایانه بوشهر و گاهی اوقات هم از انبار ذخیره سوخت ماهشهر استفاده می‌کنیم و برای مناطقی نظیر جهرم، خفر، داراب، زرین‌دشت و فسا هم معمولا از انبار نفت سیرجان، کرمان یا رفسنجان سوخت تأمین می‌کنیم.

طاهری حسین‌خانی ادامه داد: مابقی نواحی استان مانند نواحی شمالی، بخش مرکزی و… به وسیله ذخیره انبار نفت شهرستان شیراز که شامل سوخت پالایشگاه شیراز و بندرعباس است، سوخت تغذیه می‌شود.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس اظهار کرد: ماهانه قریب ۳۰۰ میلیارد تومان کرایه نفت‌کش پرداخت می‌کنیم که مبلغ جمع آن سالانه ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است و قطعاً در سال ۱۴۰۴ با افزایش نرخ کرایه‌ها، این مقدار هم افزایش خواهد یافت و همین مسائل باعث شده است که ضرورت احداث خطوط انتقال فراورده‌های نفتی از بندرعباس به فارس احساس شود و این مسئله را به جد پیگیری می‌کنیم.

وی با ذکر این نکته که پیگیری احداث خطوط انتقال سوخت از مهر سال ۱۴۰۰ به شدت در دستور کار قرار گرفت و خیلی هم پیشرفت کرد، گفت: استاندار فارس و بخشی از نمایندگان و مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های ایران و مدیرعامل پالایش پخش نیز تقریباً هر هفته پیگیر اجرای این پروژه اساسی هستند.

طاهری حسین‌خانی بیان کرد: در نوروز امسال، مدیرعامل شرکت پالایش پخش هم سفری به استان فارس داشت و این موضوع را با مسئولان ارشد فارس به جد دنبال کرد و قطعاً در سال جاری کارهای تشریفاتی و اداری این کار به نقطه بسیار خوبی رسیده و شروع به فعالیت خواهد کرد.

کلید احداث خطوط  انتقال فراورده‌های نفتی از بندرعباس به فارس در سال ۱۴۰۴ استارت می‌خورد؟

وی با بیان اینکه کلید احداث خطوط  انتقال فراورده‌های نفتی از بندرعباس به فارس در سال ۱۴۰۴ استارت می‌خورد، گفت: این طرح یکسری موانع زیست محیطی داشت که در دو سه سال گذشته کار آن را انجام دادیم.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس ادامه داد: این خط لوله از مهرآران بندرعباس به شیراز می‌آید و در طراحی اولیه طرح مذکور، یک انبار ذخیره سوخت در شهرستان فسا دیده شده و آخر کار هم سوخت مورد نیاز به انبار ذخیره سوخت شهرستان شیراز انتقال خواهد یافت.

طاهری حسین‌خانی همچنین گفت: بحث دیگر در این زمینه، توسعه انبار ذخیره سوخت شیراز است؛ ظرفیت کنونی این انبار ۱۶۰ میلیون لیتر است در حالی که ظرفیت انبار شهری مثل اصفهان و بندرعباس حداقل ۱۰ برابر آن است در صورتی که خودشان هم پالایشگاه دارند.

وی با بیان اینکه در روزهای گذشته استاندار فارس از انبار ذخیره سوخت شیراز بازدید کرد و پیگیری‌های لازم را برای توسعه این انبار انجام داد، گفت: ضرورت احداث خطوط انتقال سوخت در فارس از هرچیز دیگری مهم‌تر است چرا که روزانه تصادفات بسیار زیادی در طول خط شیرازـ بندرعباس می‌شود و همچنین چون ما راه عبور به سمت بندرعباس هستیم، قاچاق بسیار بالای سوخت هم در این حمل و نقل‌ها صورت می‌گیرد و علاوه بر این‌ها استفاده از نفتکش‌ها برای حمل و نقل سوخت موجب آلودگی زیست محیطی و افزایش استهلاک جاده‌ها خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس اظهار کرد: انجام پروژه احداث خطوط انتقال سوخت به فارس، موجب کاهش هزینه‌ها و فسادها خواهد داشت لذا یکی از الزاماتی که باید عنایت ویژه‌ای به آن داشت و بحمد الهی نگاه استاندار فارس هم به این قضیه بسیار مثبت است و پیگیری‌های لازم را در این زمینه دارند و امیدواریم برای بهبود شرایط اقتصادی استان، این پروژه مهم به سرانجام برسد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=136839

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.