• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
11

پارک خودرو در پیاده‌روها تجاوز به حقوق شهروندان

  • کد خبر : 13563
  • 12 دی 1399 - 10:32
پارک خودرو در پیاده‌روها تجاوز به حقوق شهروندان
یکی از مشکلاتی که از دیرباز در شهر شیراز وجود داشته و همچنان نیز در برخی از نقاط شهر قابل رویت است پارک کردن خودرو در پیاده روها است.

متاسفانه برخی از افراد بدون در نظر گرفتن حق و حقوق شهروندی اقدام به پارک کردن خودروها در محل عبور عابرین بویژه پیاده رو می کنند و با ایجاد سد معبر، عبور و مرور مردم را با مشکل مواجه می سازند.
بنا بر این گزارش در کمال تأسف باید اعلام کرد که این تخلف ناپسند رفته رفته به شکل فرهنگ غلط در حال گسترش است و اگر با اندک متخلفین برخورد قانونی انجام نشود در آینده ای نه چندان دور حق عابران پیاده تضییع و آنان را از مزیت تردد در پیاده روها محروم خواهیم دید که این امر با حقوق شهروندی در تضاد است.
تعداد زیادی از شهروندان شیرازی ضمن ابراز نارضایتی از پارک شدن خودروها در پیاده روها، این تخلف را نقض حقوق شهروندی دانسته و خواستار برخورد قانونی با آن افراد شدند و اظهار داشتند: پیاده روها و گذر گاه های پیاده محل عبور شهروندان است و نباید در این مسیرها خودرو پارک شود یا برخی اصناف وسایل خود را در پیاده روها بگذارند و مسیر تردد مردم را با مشکل روبرو سازند.
این شهروندان خواهان برخورد جدی ماموران راهنمایی و رانندگی با نقض کنندگان قانون شدند.
رضا. م در گفت و گو با خبرنگار روزنامه «تماشا» با بیان اینکه باید با اتخاذ تدابیر جدی تر جلوی این کار ناخوشایند که نقض قوانین و مقررات محسوب می شود را گرفت، گفت: به طور یقین من و دیگر شهروندان از مأموران راهنمایی و رانندگی درخواست داریم در صورت مشاهده این تخلف اغماض نکنند و علاوه بر جریمه خودروها، خودرو پارک شده در حریم پیاده روها را به پارکینگ انتقال دهند تا حق و حقوق دیگر شهروندان رعایت شود.
این شهروند در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از کسبه بویژه برخی از صنف نمایشگاه داران با این عذر و بهانه که عوارض و حق پارکینگ را به شهرداری پرداخت می کنند در پیاده رو مقابل مغازه اقدام به پارک خودرو می کنند، افزود: شهروندان درخواست رسیدگی به این موضوع را دارند.
* آیا سد معبر جرم است؟
برای این‌که ما بدانیم عملی جرم است یا نه؟ باید آن فعل یا ترک فعل طبق قانون جرم معرفی شده باشد و همچنین برای آن مجازاتی مشخص کرده باشند.
در واقع جرم عبارت است از هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعلی که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است بنابراین جرم بودن یا نبودن عمل سد معبر بستگی به این دارد که در قوانین و مقرراتت موجود مجازاتی برای آن مقرر شده باشد یاخیر؟ به موجب ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی، هر کس اقدام به هرگونه تجاوز و تصرف عدوانی یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق در املاک متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی وابسته به دولت یا شهرداری‌ها یا اوقاف و… کند به مجازات یک ماه تا یک‌سال حبس محکوم می‌شود. بنابراین هر امری تحت عنوان مزاحمت جرم است.
همچنین در قانون شهرداری‌ها آمده است که هرگونه اشغال فضای عمومی به منظور استفاده شخصی بدون مجوز، سد معبر است و در قانون ۵۵ شهرداری تخلف شناخته شده است و به شهرداری اجازه داده شده که بدون دستور قضائی با این خاطیان برخورد کند و وارد عمل شود. 
* آیا مغازه‌دار‌ها هم اجازه استفاده از معابر عمومی را دارند؟
بسیار دیده‌ایم که برخی از افراد مانند میوه فروش ها،
لاستیک‌فروشان، سوپرمارکتی‌ها، خوارو بار فروشان و… بخشی از پیاده‌رو مقابل مغازه هایشان را به وسایل خود اختصاص می‌دهند. اما در قانون هیچ کس بدون مجوز اجازه قرار دادن حتی یک صندلی در معابر عمومی را ندارد و هرگز به هیچ صنف یا گروهی مجوز قرار دادن کالا‌هایشان در معابر عمومی داده نمی‌شود، بنابراین این عمل خلاف قانون است.
 در همین راستا یک شهروند شیرازی گفت: صاحبان خودروها یقین بدانند که پارک کردن خودرو به عنوان یک اقدام بسیار ناپسند، موجب مزاحمت و تضییع حقوق عابران پیاده است و باید این عادت و رفتار غلط تغییر کند.
علی. الف افزود: وقتی عابران با خودروهای پارک شده در 
پیاده روها مواجه می شود به ناچار از سواره رو تردد خواهند کرد که این نیز ممکن است خطر برخورد با وسایط نقلیه عبوری را به همراه داشته باشد.
یک شهروند دیگر نیز گفت: پارک خودروها در محل رفت وآمد عابران پیاده در شهر شیراز به ویژه در شهرک های اقماری در مقابل درب های ورودی منازل رفته رفته به حالت عادی در می آید و نیاز به اتخاذ تدابیر و برخوردهای قانونی از سوی عوامل راهنمایی و رانندگی است تا این کار غیرمنطقی، کم کم به عادت و فرهنگ تبدیل نشود.
مهسا.ش نیز گفت: تجاوز رانندگان و صاحبان خودروها به حریم عابران پیاده از نظر قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی تخلف محسوب می شود و این افراد در صورت نادیده گرفتن حقوق عابران پیاده و به خطر انداختن جان آنها باید مورد اعمال قانون قرار گیرند.
شهروند دیگری نیز گفت: وقتی صاحبان خودروها هنگام سبز بودن چراغ راهنمایی و رانندگی، نسبت به بی توجهی عابران معترض شده و با زدن بوق های ممتد، تذکر می دهند که نوبت عبور وسایل نقلیه است پس چطور می توانند با پارک کردن خودرو، نقض قانون کرده و حقوق شهروندی عابران پیاده را نادیده بگیرند.
ابراهیم. الف افزود: مأموران راهنمایی و رانندگی نیز به حتم نباید از کنار این معضل مهم ساده رد شوند و حداقل برای ایجاد نظم و انضباط هم که شده به صاحب این خودروها تذکر دهند.
* معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز: پیاده‌روها صرفاً متعلق به همه شهروندان است
معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز نیز با بیان اینکه پیاده روها صرفاً متعلق به همه شهروندان است، اظهار کرد: هیچ کسی نمی تواند به هر دلیلی ملک مشاع شهروندان را تصرف کند. مهندس محمدرضا محمدحسن پور با اشاره به اینکه شهرداری بابت پارک خودروها در پیاده روها به هیچ عنوان عوارض دریافت نکرده و دریافت نیز نخواهد کرد، گفت: بنابراین پارک خودرو در پیاده روها سد معبر محسوب شده و شهرداری نیز برابر قانون با متخلفین برخورد خواهد کرد.
وی افزود: مسدود نمودن پیاده روها ممنوع است و با کسانی که حق و حقوق شهروندان را رعایت نمی کنند پس از چندین بار اخطار اقدام به برخورد قضایی می کند و در مواردی نیز تا پلمب مغازه اقدام می شود.
معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز با بیان اینکه شعار این دوره از مدیریت شهری توجه به انسان محوری و زندگی پیاده در شهر است، اظهار کرد: زندگی پیاده در شهر حق مسلم و قانونی هر یک از شهروندان است و در این راستا شهرداری از شهروندان حمایت می نماید.
مهندس محمدحسن پور گفت: شهرداران مناطق در هر سال تعداد زیادی از پیاده روها را مجدداً سنگ فرش می نمایند تا عابرین پیاده با آرامش بیشتری در شهر پیاده روی داشته باشند و لذت پیاده روی در شهر را تجربه کنند.
وی افزود: شهروندان می توانند با شماره گیری تلفن ۱۳۷ هرگونه تخلف و سد معبر را به شهرداری گزارش دهند تا نیروی های شهرداری سریعا به آن تخلف رسیدگی کنند.
* معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز: پارک خودرو در پیاده‌روها به هرنام و عنوان تخلفی آشکار است
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز با بیان اینکه تصرف پیاده روها توسط هر فرد یا گروه یا سازمانی خلاف قانون است، اظهار کرد: پارک خودرو در پیاده روها به هیچ عنوان برای شهرداری شیراز پذیرفتنی نیست و اینکه افرادی ادعا کنند که عوارض بابت پارک خودروها در پیاده روها به شهرداری پرداخت می کنند کذب محض است و پارک خودرو به هر نام و عنوان تخلفی آشکار است.
مهندس مسعود طهماسبی با بیان اینکه شهرداری هیچ گونه دریافتی بابت این موضوع از شهروندان دریافت نمی کند، گفت: برابر قانون شهرداری ها سد معبر با هر وسیله ای خلاف قانون است و وظیفه شهرداری برای دفاع از حقوق دیگر شهروندان برخورد با متخلفین است.
وی افزود: اگر خودرویی در پیاده رو پارک شود باید اعمال قانون شود و این اعمال قانون باید توسط پلیس راهور با صدور جریمه همراه باشد.
طهماسبی گفت: در این راستا توافقاتی بین حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با پلیس راهور انجام شده است تا هر چه سریع تر این مشکل در شیراز رفع شود.
وی با بیان اینکه پارک خودرو در پیاده رو از نگاه شهرداری سد معبر است اما شهرداری پس از چند بار اخطار به مالکین می تواند پروسه جمع آوری را طی کند، افزود: اما پلیس راهور بلافاصله می تواند با متخلفین با صدور قبض جریمه و یا توقیف وسیله نقلیه اقدام نماید.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اظهار کرد: بنابراین برخورد با این نوع سد معبر، برخورد قانونی خاص خود را دارد.
* فرهنگسازی مهم‌ترین عامل جلوگیری از تخلف است
 مهندس طهماسبی با اشاره به اینکه معتقدم فرهنگسازی در جلوگیری از بروز تخلف بسیار تأثیرگذار است، گفت: در حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز واحدی تحت عنوان مدیریت آموزش فرهنگ ترافیک ایجاد گردیده تا مباحث مربوط به فرهنگسازی را به همه شهروندان به ویژه کودکان دنبال نماید.
وی با اشاره به تعطیلی چند ماهه پارک های آموزش فرهنگ ترافیک به دلیل شیوع ویروس کرونا افزود: آموزش فرهنگ ترافیک باید از سنین کودکی آغاز شود تا این فرهنگ در جامعه نهادینه شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه زمانی که کودکان با فرهنگ ترافیک آشنا شوند در آینده نیز مرتکب تخلف نخواهند شد، اظهار کرد: آموزش فرهنگ ترافیک به کودکان یکی از اساسی ترین مباحث مربوط به فرهنگ سازی و افزایش توجه و احترام به مقررات و قوانین ترافیکی در شهرها است و می توان آن را زیر بنای تصمیمات و اقدامات بعدی در این زمینه دانست. کودکان را باید از سن سه سالگی به تدریج با ترافیک شهری آشنا کرد.
مهندس طهماسبی گفت: در این راستا حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز طی سال ها تلاش موفق به آموزش کودکان زیادی در شهر شیراز شده است که نتیجه آن قطعا در جامعه نمایان خواهد شد.
وی افزود: فرهنگسازی از طریق رسانه ها نیز می تواند کمک بزرگی به ما در راستای آموزش به شهروندان باشد بنابراین از خبرنگاران و رسانه های ارتباط جمعی درخواست می شود تا حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز را در راستای آموزش صحیح فرهنگ ترافیکی یاری کنند.
* پارک خودرو در پیاده‌روها از نظر شرعی هم مشکل دارد
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با تاکید بر اینکه تمامی علمای دینی بر رعایت حق و حقوق دیگران توجه داشته اند، 
اظهار کرد: در شریعت اسلام و دیگر ادیان نیز توجه به رعایت حق و حقوق دیگران توجه شده است بنابراین از نظر دین و مذهب هم پارک خودرو در پیاده روها تجاوز به حق و حقوق بیت المال محسوب می شود.
طهماسبی گفت: از شهروندان درخواست می شود نسبت به رعایت حقوق شهروندی توجه ویژه داشته باشند و در جهت ایجاد آسایش و آرامش همشهریان خود تلاش کنند.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=13563

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.