• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
8
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس؛

دستیابی به بصیرت در گرو شناخت حضرت فاطمه(س) است

  • کد خبر : 13393
  • 09 دی 1399 - 19:47
دستیابی به بصیرت در گرو شناخت حضرت فاطمه(س) است
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأكید بر اینكه امروز از برکت حضرت زهرا(س) ولایت داریم،‌ گفت: بصیرت با توسل به حضرت زهرا(س) مرتبط است چرا كه روشنی آسمان و زمین به برکت حضرت زهرا(س) است و بصر و بصیرت وابسته به شناخت این بانوی دو عالم است.

به‌مناسبت فرا رسیدن سالروز حماسه ۹ دی، تجمع طلاب، علما و روحانیان استان فارس امروز، ۹ دی‌ماه در مسجد خاتم‌الانبیا(ص) شیراز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد و البته پخش زنده این مراسم نیز در بستر فضای مجازی انجام شد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس در این مراسم، ۹ دی را یادآور حماسه بسیار عظیم و ارزشمند ملت غیور و سربلند ایران در سال ۸۸ توصیف کرد و گفت: ملت ایران در این روز بیعت دوباره خودشان را با اهل بیت(ع) به اثبات رساندند.

وی با تأکید بر اینکه ۹ دی روز حمایت از ولایت است و ولایت فقیه شاخه‌ای از ولایت معصوم است و وقتی از ولایت فقیه حمایت می‌کنیم، در واقع از ولایت معصومین حمایت می‌کنیم، گفت: اینکه یک فقیه حق دارد در امور ما امر و نهی کند و این امر و نهی واجب است اطاعت شود ناشی از جعل امام زمان(عج) و امام صادق(ع) است و این مسئله را ائمه معصومین برای فقیه عادل مبسوط الید در زمان غیبت قرار دادند.

عشق و علاقه ایرانیان به اهل بیت(ع)

امام جمعه شیراز با یادآوری عشق و علاقه ایرانیان به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) گفت:‌ وجود مقدس حضرت شاهچراغ(ع) مایه افتخار خطه فارس است و این نشان می‌دهد که مردم این دیار از همان زمان در مسیر ولایت اهل بیت(ع) بوده‌اند و هر زمان لطمه‌ای پیش آمد، همت عالی مردان غیور و زنان با ایمان فاطمی ایران آن مشکل را برطرف کرده است.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: در روزگار دوره مدن که در اروپا تغییراتی ایجاد شد، مردانگی شیخ شهید فضل‌الله نوری اجازه نداد تا فقه و احکام اهل بیت(ع) در کشور ایران به فراموشی سپرده شود و در این راه هم به شهادت رسید و افتخاری بالاتر از این نیست که روحانیت شیعه، شهیدی مانند شیخ فضل‌الله نوری دارد که به دار آویخته شد تا حکم اهل بیت(ع) زیرپا گذاشته نشود و بعد از آن مجبور شدند در حقوق ایران مصوب کنند که مخالف با حکم صادق آل محمد(ص) چیزی تصویب نشود و آنچه امروز در کشورمان داریم نتیجه همین شهادت است.

وی بیان کرد: این قضایا ادامه داشت تا به ۹ دی سال ۸۸ رسید و آن فتنه عجیبی شکل گرفت و این فتنه برای آن بود که حرف کسی که امام صادق(ع) او را بر منبر نشانده است، محقق نشود در صورتی که این فقیه عادل حق دارد امروز دستور دهد و نباید در مقابل آن بایستیم؛ اما فتنه‌گران آمدند تا این قضیه را بشکنند و خدا هم کمرشان را شکست و دست خدا دوباره از آستین ملت ایران بیرون آمد چرا که این مملکت متعلق به امام زمان(عج) است و نائب امام زمان(عج) در رأس آن قرار دارد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن ایام فاطمیه گفت: در ایام فاطمیه بهترین سخن، صحبت از بصیرت است زیرا بصیرت پیدا کردن با توسل به حضرت زهرا(س) مرتبط است چرا که روشنی آسمان و زمین به برکت حضرت زهرا(س) است و بصر و بصیرت وابسته به شناخت این بانوی دو عالم است. آن بانوی بصیرت در روزی که همه گیج بودند مسیر مستقیم دین را شناخت و به تنهایی پای آن ایستاد تا امروز که ایام فاطمیه برگزار می‌کنیم.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه امروز از برکت حضرت زهرا(س) ولایت داریم و اگر ایشان راه درست را با بصیرت تشخص نداده بودند و به وظیفه خود عمل نکرده و این راه درست به بشریت معرفی نکرده بودند، همه ما در همان بی بصیرتی و گمراهی می‌ماندیم، گفت: این وجود مقدس آن روز تنهایی ایستاد و ضربه‌ها و لطمه‌هایی خورد اما یک تنه ایستاد.

نقش دعوت‌گری را دنبال کنیم

امام جمعه شیراز آیاتی از قرآن کریم را یادآور شد و گفت: خداوند در سوره یوسف می‌فرماید ای پیامبر(ص) به مردم بگو این مسیر من است، مسیری که قرآن کریم نشان می‌دهد من دعوت به این مسیر و این راه مستقیم می‌کنم. پس دعوت‌گیری یکی از ارث‌های مانده از پیامبر(ص) است و کار روحانیت دعوت است و این نقش دعوت‌گری را باید با کمال جدیت دنبال کنیم و این کار برای افتخار کردن نیست بلکه برای به وظیفه عمل کردن است و این وظیفه بر گردن ماست.

وی با تأکید بر اینکه هرچقدر محدودیت هم داشته باشیم باید به وظیفه خود به هر شکلی عمل کنیم، خطاب به طلاب و علمای حاضر در جمع گفت: اینکه امروز همه ما عمامه به سر گذاشتیم نشانه آن است که برای دعوت مردم تلاش کنیم تا مورد امضای امام زمان(عج) قرار گیرد و کار بر زمین مانده هم زیاد است.

آیت‌الله دژکام در ادامه سخنان خود، یکی از ابعادی که روحانیت بسیار می‌تواند به‌صورت ویژه در آن کمک کند، بحث فقه آل محمد(ص) دانست و گفت: این فقه امر مهمی است و اگر فقه را به مردم یاد ندهیم، مسئول هستیم.

غربت فقه در جامعه امروزی

وی با بیان اینکه متأسفانه فقه بسیار غریب مانده است، گفت: در جامعه ما کسی نیست که متوجه باشد فقه غریب شده است در صورتی که اگر فقه را یاد ندادیم، مردم حرام خوردند و حرام خوردن هم اگر راه افتاد، دیگر بصیرتی نخواهد بود زیرا لقمه حرام مانع از آگاهی و بصیرت می‌شود.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأکید بر اینکه باید نهضت آموزش فقه راه‌اندازی شود، گفت: مساجد پایگاه آموزش فقه به مردم بوده است و اکنون اگر می‌گوییم مساجد تعطیل هستند، باید بدانیم که کرونا تا ابد نمی‌ماند ولی باید به مردم حلال و حرام را یاد دهیم زیرا اقتضای لقمه حرام این است که طرفداری از حق نکنند.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه باید احکام خدا را به مردم یاد دهیم و این یک مسئله برای بصیرت است،‌ گفت: باید آگاهی به احکام اهل بیت(ع) را به‌صورت جد دنبال کنیم و در معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه طلاب به احکام آگاه شوند و حتی در دانشگاه علوم پزشکی هم تا زمانی که به دانشجویان فقه آموزش داده نشود، نمی‌توان به آنان درباره اخلاق پزشکی سخن گفت و این‌ها وظیفه ماست که بر زمین مانده است.

امام جمعه شیراز در ادامه سخنان خود ایمان را نحوه آگاهی درونی و بصیرت دانست و گفت: مرحوم نراقی می‌گوید برخی از صفات اخلاقی ناشی از یک سری صفات دیگری است، علم و ایمان باید کنار هم بیاید تا بصیرت به دست آید و این علم و ایمان ناظر به آگاهی است و بصیرت هم از آنجا ناشی است؛ لذا باید ایمان به اهل بیت(ع) و امام زمان(عج) را در مقابل دشمن تقویت کنیم.

وی با یادآوری اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند که جامعه را باید برای ظهور آماده کنیم و برای این کار هم باید ایمان به اهل بیت(ع) را تقویت کنیم، گفت: امام زمان(عج) ما را رها نکرده است بلکه به دست نائب خود سپرده است.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=13393

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.