0
شهردار شیراز؛

سرمایه‌گذاران نقش مهمی در توسعه فرهنگ ایران دارند

  • کد خبر : 130828
  • 27 بهمن 1403 - 12:42
سرمایه‌گذاران نقش مهمی در توسعه فرهنگ ایران دارند
شهردار کلان‌شهر شیراز با تأکید بر اهمیت جایگاه سرمایه‌گذار اضافه کرد: سرمایه‌گذارانی که با عشق و علاقه در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری می‌کنند، نقش مهمی در توسعه فرهنگ ایران خواهند داشت.

به گزارش سحاب پرس، محمدحسن اسدی شهردار کلان‌شهر شیراز در آیین انعقاد تفاهم نامه طلایه داران گردشگری شهرهای شیراز، یزد و اصفهان در حاشیه هجدهمین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران که به میزبانی تهران برگزار شد، اظهار کرد: حضور سه قطب اصلی گردشگری شیراز، اصفهان و یزد به‌عنوان طلایه‌داران گردشگری ایران، نقطه عطف رویداد بین‌المللی گردشگری تهران محسوب می‌شود.

او با اشاره به اینکه نخستین حضور رسمی طلایه‌داران گردشگری به‌عنوان بازیگران اصلی جذب گردشگر و توسعه بازارهای سرمایه‌گذاری مبتنی بر گردشگری در این رویداد بین‌المللی صورت گرفته است، تصریح کرد: این همکاری می‌تواند موانع پیش روی گردشگری را بردارد و بر نتایج آن از جمله افتتاح ده‌ها هتل در سال‌های آینده و توسعه زیرساخت‌های گردشگری قطعا تأثیرگذار خواهد بود.

محمدحسن اسدی در هجدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران با اشاره به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری به‌عنوان یکی از ارکان اقتصاد، اظهار کرد: صندوق توسعه ملی به کمک پروژه‌های این حوزه آمده است که این امر بسیار ارزشمند است.

شهردار شیراز بر توسعه سرمایه انسانی در امر گردشگری و تمرکز بر آن تاکید کرد و افزود: گسترش سرمایه انسانی می‌تواند شرایط بهتری را در صنعت گردشگری رقم بزند.

اسدی به تقویت روابط بین شهرها و فرهنگ‌ آنها اشاره و خاطر نشان کرد: باید تلاش کنیم تا مردم شهرها را به هم نزدیک کرده و از این طریق، تصویر واقعی و متمدن ایران را به جهانیان معرفی کنیم.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه شهرهای تاریخی جهان با تأکید بر معرفی هرچه بیشتر جاذبه‌های گردشگری ایران و ضرورت سرمایه‌گذاری و ایجاد ظرفیت‌های بیشتر، تاکید کرد: ما یک میلیون اثر تاریخی در کشور داریم که نشان از پیشینه تمدنی غنی کشورمان است.

اسدی ادامه داد: ایران علاوه بر گردشگری تاریخی، ظرفیت‌های زیادی در گردشگری کشاورزی، طبیعی، خوراک، سلامت، دریایی دارد که می‌تواند به جذب گردشگران کمک کند.

این مقام ارشد شهری با تأکید بر اهمیت جایگاه سرمایه‌گذار اضافه کرد: سرمایه‌گذارانی که با عشق و علاقه در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری می‌کنند، نقش مهمی در توسعه فرهنگ ایران خواهند داشت.

اسدی همچنین در ادامه اظهار کرد: مثلث گردشگری علاقه‌مند به جذب سرمایه‌گذاران است. چراکه بدون سرمایه‌گذار و توجه به اقتصاد گردشگری نمی‌توان ظرفیت‌های عظیم تاریخی و تمدنی کشور را به جهانیان معرفی کرد و از این رو سرمایه‌گذاری مانند جریان خون در کالبد فرهنگی کشور است که می‌تواند به جاری بودن فرهنگ کشور کمک کند.

او با اشاره به اینکه بنیان گردشگری ایران بر پایه مثلث گردشگری شکل گرفته است، افزود: به این موضوع واقف هستیم که این وفاق و هم‌افزایی می‌تواند با نگاه جدید، دستاوردهای کم نظیری برای توسعه اقتصاد برپایه گردشگری فراهم آورد.

شهردار کلان شهر شیراز همچنین حضور سه قطب اصلی گردشگری ایران را نقطه عطف این نمایشگاه عنوان و احیای محور جهانی زندیه و برخی بناهای فراموش شده در حصار مانده زندیه را اعلام کرد.

اسدی در پایان تصریح کرد: سال آینده دفاتر آژانس هوایی، راهنمایان تور و گردشگران با صحنه‌ای بدیع و جاذبه‌ای تازه روبرو خواهند شد. پازل گمشده‌ای که تصویر کاملی از معماری یکپارچه زندیه را ارائه می‌کند.

پیشران گردشگری شهری، شهرداری ها هستند

در ادامه همچنین رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: پیشران گردشگری شهری، شهرداری ها هستند که در این راستا با برگزاری تورهای گردشگری اولویت بندی اماکن و مسیرهای هدفمند گردشگری با اطلاعات مفید به گردشگر معرفی شود.

محمدعلی چوبینی با اشاره به حضور در این دوره از نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران اظهار کرد: در هجدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته که به میزبانی تهران در حال برگزاری است با حضور سه شهرداری شیراز، یزد و اصفهان غرفه شهرداری ها این سه شهر برپا شد.

او افزود: باتوجه به اینکه طی ۳ ماه گذشته در شهر شیراز میزبان شهرداران دو شهر یزد و اصفهان بودیم تفاهم نامه طلایه داران گردشگری و مثلث گردشگری این سه شهر امضا شد.

معاون فرهنگی شهردار شیراز تصریح کرد: یکی از مصوبات اولیه این تفاهم نامه حضور مشترک سه شهر در نمایشگاه های گردشگری است که این اقدام صورت گرفت و امید است با برنامه ریزی که در حوزه گردشگری انجام می شود بتوان در هفته های فرهنگی مشترک چه در هر شهر و چه به صورت مشترک و شهرهای داخلی و خارجی بتوانیم به توسعه گردشگری این سه شهر کمک کنیم.

چوبینی با اشاره به ظرفیت های گردشگری هر سه شهر از چندین کشور بیشتر است و می تواند پیشران باشد و امید است بتوان آنها را ارتقاء داد، خاطر نشان کرد: با توجه به در پیش بودن ایام نوروز و تلاقی این ایام با ماه مبارک رمضان کلیه ویژه برنامه های اجرایی  متناسب با شرایط ماه مبارک رمضان است که مجموعه آواها و نواهای رمضانی، جشنواره و سوگواری های محتلف در حوزه فرهنگی و هنری که تلفیقی از سنت، نوروز و ماه مبارک رمضان در شهر شیراز است را خواهیم داشت.

او با اشاره به اینکه ستاد سفر شهرداری شیراز از دو ماه گذشته کار خود را آغاز کرده است، ادامه داد: شهر شیراز به مناسبت این ایام در حوزه های مختلف فضاسازی شهری، فضای سبز و زیر ساخت های لازم برای ارائه خدمات به مسافرین در حال اقدام بوده و امید است نوروز سال جاری بسیار متفاوت از گذشته باشد.

معاون فرهنگی شهردار شیراز اظهار کرد: هدف تفاهم نامه سه جانبه طلایه داران گردشگری این است تا با هم افزایی که در دستور کار است و با برنامه ریزی مدنظر هر گردشگری که به سه شهر شیراز، یزد و اصفهان سفر کند در حقیقت این بستر فراهم می شود که از  شهرهای دیگر بازدید داشته باشد.

به گفته چوبینی؛ این اقدامات نیازمند ارائه تسهیلات و ورود بخش خصوصی است. چرا که این هم افزایی و برنامه ریزی کمک شایانی برای هم افزایی و همراهی بخش خصوصی خواهد کرد.

او ادامه داد: سه شهر شیراز، یزد و اصفهان به زودی بستری فراهم خواهند کرد که یک گردشگر بخشی از زمان و هزینه خود را مدیریت کند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز اظهار کرد: پیشران گردشگری شهری، شهرداری ها هستند که در این راستا با برگزاری تورهای گردشگری اولویت بندی اماکن و مسیرهای هدفمند گردشگری با اطلاعات مفید به گردشگر معرفی شود.

چوبینی افزود: انعقاد تفاهم نامه  طلایه داران میان سه شهر یزد، شیراز و اصفهان شروع تازه ای است و اولین دستاورد آن حضور شهرداری های هر سه شهر در این نمایشگاه بین المللی است.

او خاطر نشان کرد: در شهر شیراز ۴۵ مسیر گردشگری طراحی و تعریف شده است و تورهای شیراز گردی فعال و به بخش خصوصی برون سپاری شده است و با هدای ت شهرداری این کمک ارائه می شود تا مسافر در مدیریت زمان و هدفمند و متناسب با علائق خود بتواند از ۴۵ مسیر گردشگری شهر شیراز بازدید کند و در مدیریت زمان و بهینه کردن بهره وری زمان سفر خود کمک کند.

کتابچه راهنمای گردشگری شهر تاریخی یزد رونمایی شد

در ادامه همچنین با حضور شهردار یزد از کتابچه راهنمای گردشگری شهر تاریخی یزد در هیجدهمین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری در تهران رونمایی شد.

ابوالقاسم محی الدینی با اشاره به ضرورت ارائه اطلاعات درست و منسجم به بازدیدکنندگان شهر تاریخی یزد خاطرنشان کرد: کتابچه راهنمای گردشگری با عنوان «یزد زیبای من؛ راهنمای گشت‌وگذار در شهر تاریخی یزد» به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده و به زودی در اختیار علاقه‌مندان قرار می گیرد.

او افزود: اتکا به اطلاعات موثق تاریخی با بهره‌گیری از دانش متخصصان و پژوهشگران معتبر تاریخ و معماری یزد از ویژگی‌های این کتاب است.

شهردار یزد ادامه داد: در این کتاب بر خلاف روش‌های سنتی انتشار کتاب‌های گردشگری که متکی بر معرفی منفرد و مجزای بناهای تاریخی بود، با نگاهی یکپارچه به کلیت شهر تاریخی به ارائه سناریوهای بازدید به گردشگران پرداخته شده است.

محی الدینی خاطر نشان کرد: در قالب این کتابچه علاوه بر آداب‌ و رسوم، سنت‌ها، خوراک‌ها، صنایع دستی و سایر مظاهر میراث ناملموس، به معرفی فضاها و بناهای تاریخی شهر در قالب پنج‌ مسیر پیاده و یک مسیر سواره پرداخته شده و اطلاعات تکمیلی مربوط به بناهای نیز در قالب کدهای QR در اختیار خواننده قرار گرفته است.

او با تأکید بر این که این کتاب حاصل خلاقیت و تلاش یک گروه نوآور جوان است، اضافه کرد: این محصول بر اساس نظر مخاطبان و کاربران در آینده در قالب‌ها و پلتفرم‌های مختلف منتشر خواهد شد تا در اختیار علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر سرزمین‌مان در سراسر جهان قرار گیرد.

حضور «طلایه‌داران گردشگری ایران» مهمترین رویداد هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری است

در این مراسم همچنین شهردار اصفهان در سخنانی اظهار کرد: این نمایشگاه سال جاری با تفاوت‌هایی نسبت به دوره‌های قبل برگزار شد و شاهد رخدادهای مهمی در عرصه گردشگری کشور بود.

علی قاسم زاده افزود: شاید مهم‌ترین رویداد این نمایشگاه، حضور مشترک سه شهر اصفهان، یزد و شیراز تحت عنوان «طلایه‌داران گردشگری ایران» بود.

شهردار اصفهان گفت: این سه شهر که به‌عنوان قطب‌های اصلی گردشگری تاریخی ایران شناخته می‌شوند، با ایجاد غرفه‌ای مشترک، الگویی جدید از همکاری و همگرایی گردشگری را به نمایش گذاشتند.

قاسم‌زاده تصریح کرد: در این غرفه، شش رونمایی از فراورده‌های گردشگری این سه شهر صورت گرفت؛ تفاهم‌نامه‌های همکاری میان این شهرها پیش‌تر امضا شده بود، اما در این نمایشگاه طرح‌ها و محصولات جدید گردشگری آن‌ها معرفی شد.

او بیان کرد: هدف از این همکاری، جذب گردشگر نه‌تنها برای هر شهر به‌صورت مستقل، بلکه به‌عنوان یک مجموعه منسجم گردشگری بود، همچنین برنامه‌هایی برای حضور مشترک در سایر رویدادهای بین‌المللی در نظر گرفته شد.

شهردار اصفهان با اشاره به حضور پررنگ اصفهان در نمایشگاه گفت: استان اصفهان سال جاری با حضور گسترده در نمایشگاه گردشگری ظاهر شد، همچنین در مقایسه با سایر استان‌ها، بیشترین فضای نمایشگاهی را درخواست کرده بود و بسیاری از شهرهای این استان همچون سمیرم به‌ویژه شهرهای کویری در این نمایشگاه حضور داشتند.

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه کاشان نیز به‌صورت مستقل در نمایشگاه حضور داشت، ادامه داد: به‌دلیل محدودیت فضا، این شهر نتوانست در غرفه مشترک استان قرار بگیرد و به‌همین دلیل غرفه‌ای مجزا به آن اختصاص داده شد؛ با این حال کاشان توانست به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و قوی‌ترین غرفه‌های نمایشگاه، آئین‌ها، آثار تاریخی و ظرفیت‌های گردشگری خود را به‌خوبی معرفی کند.

او خاطرنشان کرد: یکی از نکات قابل‌توجه نمایشگاه حضور بخش خصوصی به‌ویژه هتل‌های اصفهان بود؛ هتل‌هایی همچون هتل چهارباغ، هتل آسمان و هتل زهره در این نمایشگاه شرکت کردند و از حضور خود ابراز رضایت داشتند.

شهردار اصفهان گفت: دو هتل در این نمایشگاه قراردادهای مهمی با تورهای خارجی و راهنمایان گردشگری منعقد کردند؛ این اتفاق نشان می‌دهد که معرفی ظرفیت‌های گردشگری در چنین رویدادهایی می‌تواند به رونق هرچه بیشتر صنعت گردشگری اصفهان کمک کند.

شیراز با شعار شهر گردشگرپذیر در هجدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران حضور داشت

در ادامه همچنین مدیر گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز اظهار کرد: در هفته جهانگردی در شیراز میزبان دو شهر یزد و اصفهان بودیم و تفاهم‌ نامه ای با عنوان طلایه داران گردشگری به امضا رسید که یکی از مفاد این تفاهم نامه شرکت در نمایشگاه های ملی و بین المللی گردشگری به صورت مشترک است که اولین نمایشگاه گردشگری پس از امضا این تفاهم نامه حضور ۳ شهر شیراز، یزد و اصفهان به صورت مشترک در هجدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری فراهم شد.

علی نیری تصریح کرد: در این نمایشگاه برنامه های ۱۴۰۴ در حوزه های مختلف زیرساختی و نرم افزاری معرفی می شود و فرصت های سرمایه گذاری مناطق و سازمان های مختلف شهرداری شیراز و جاذبه های مکمل گردشگری این کلان شهر همچون پارک آبی معرفی می شود.

مدیر گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز اضافه کرد: در این نمایشگاه همچنین بخش تولیدات محتوایی در حوزه مدیا و چند رسانه ای، محتوای مکتوب همچون نقشه،کتابچه و بروشور در اختیار متقاضیان سفر به شیراز قرار داده می شود تا توسعه بخش بازاریابی را داشته باشیم.

به گفته او؛ تولیدات محتوایی مشترک که در این دوره از نمایشگاه گردشگری تهیه شد با کمک دو شهر یزد و اصفهان است.

مدیر گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز اظهار کرد: “شهر گردشگرپذیر” شعاری است که شیراز با آن در هجدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران حضور داشت.

خاطر نشان می شود در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران از دو پوستر اصفهان، پایتخت گردشگری شهرهای آسیایی در ۲۰۲۵ و نشان طلایه داران گردشگری با حضور شهرداران سه شهر شیراز، اصفهان و یزد رونمایی شد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=130828

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.