• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
11
مدیر کل امور عشایر فارس؛

تولید ۱۴۲۶ تن پشم توسط جامعه عشایری فارس

  • کد خبر : 12745
  • 02 دی 1399 - 18:44
تولید ۱۴۲۶ تن پشم توسط جامعه عشایری فارس
مدیر کل امور عشایر فارس گفت : استان فارس با تعداد سه میلیون راس دام سبک عشایری، میزان 1426 تن پشم گوسفند توسط جامعه عشایری تولید، که از این میزان 228تن پشم گوسفندان داشتی و 1198 تن پشم گوسفندان می باشد.

روح الله بهرامی با بیان اینکه این جامعه با  ۱۹ زیست بوم و  ۲۷۲۷۹ خانوار و ۱۴۷۷۹۰ نفر جمعیت و  ۵/۱۲ درصد از عشایر کشور، قطب عشایر کشور به‌شمار می‌روند افزود: میزان نخ تولیدی در جامعه عشایری ۹۹۸ تن می باشد، که ۷۰ درصد از میزان پشم تولیدی به نخ تبدیل می شود.

وی تصریح کرد: بیش از ۵۷ هزار متر مربع انواع صنایع دست‌بافت نفیس توسط جامعه عشایری فارس تولید و به بازار عرصه می شود و می توان گفت یکی ازعواملی تاثیرگذار در جذب گردشگر و نقش بارزی در تحولات اقتصادی استان از منظر صنایع دستی است.

مدیر کل امور عشایر فارس اظهار داشت: در سال های قبل از پشم گوسفندان استفاده ای نمی شد و در بیابان رها و بعضی موارد آتش می زنند و یا واسطه ها به قیمت ناچیزی از آنها خریداری، که هزینه پشم چینی را هم جبران نمی کرد، در این راستا بر آن شدیم با توجه به صیانت و حفظ فرهنگ ناب عشایری و حمایت از تولیدات صنایع دستی و بهبود درآمد خانواده ها کارگاه های نخ ریسی در سطح استان فارس توسط صندوق های خرد زنان راه اندازی شود.

بهرامی با اشاره به اینکه ساماندهی پشم توسط اتحادیه دامداران متحرک با همکاری شرکت های دانش بنیان در دست اقدام می باشد افزود: مقررگردیده استان فارس و چند استان دیگر به عنوان پایلوت در اجرای این برنامه اقتصادی مهم اقدامات لازم را پیگیری نمایند.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه نیمی از جمعیت ۱۵۰ هزار نفری جامعه عشایری فارس را بانوان تشکیل می دهند و توانمندی و ظرفیت‌های خوبی که در آنها وجود دارد تاکنون بیش از ۱۶۸ مورد دستگاه ریسندگی برقی توسط اعضا صندوق های خرد زنان خریداری و مورد بهره برداری قرار گرفته که به درآمد پایدار منجر شده است .

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=12745

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.