• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
8
یادداشت؛

توسعه گردشگری روستایی با بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی و رسانه‌ها

  • کد خبر : 12183
  • 25 آذر 1399 - 7:48
توسعه گردشگری روستایی با بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی و رسانه‌ها
گردشگری یکی از عوامل مهم در توسعه هر منطقه است و توجه به شاخص‌هایی مانند بافت غنی و آثار تاریخی، شرایط اقلیمی متفاوت و تنوع فرهنگی می‌تواند به رونق هر چه بیشتر این صنعت بینجامد.

یکی از شاخه‌های گردشگری که در دنیا مورد استقبال قرار گرفته گردشگری روستایی است و استان فارس با دارا بودن بافت روستایی با اقلیم‌ها و فرهنگ‌های مختلف از مناطق مهم این گردشگری در کشور است، این استان با توجه به دارا بودن ظرفیت‌های مذهبی، تاریخی، فرهنگی و سلامت در کنار اقلیم و جغرافیای چهارفصل می‌تواند در این نوع گردشگری نیز سرآمد گردشگری در کشور باشد.

امروزه با توجه به توسعه فضای مجازی، گردشگران خارجی و داخلی برای انتخاب مقاصد سفر و اهداف گردشگری به شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی مراجعه می‌کنند و گردشگری روستایی با توجه به راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاها روزبه‌روز درحال‌توسعه است.

با توجه به سرعت انتقال اطلاعات در فضای مجازی و استفاده روزافزون مردم از برنامه‌های کاربردی، به نظر می‌رسد امروز هیچ صنعتی بدون بهره‌برداری از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی، نمی‌تواند نقشی تعیین‌کننده در رقابت‌های ملی و فراملی ایفا کند. صنعت گردشگری نیز از این امر مستثنی نیست، در حال حاضر توسعه صنعت گردشگری به‌عنوان مهم‌ترین بخش اقتصادی و درآمدزا، یکی از چالش‌های مهم توسعه اقتصادی در دنیا است و کشورهایی در این حوزه موفق شده‌اند که با به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در این صنعت و یافتن راه‌های جدید به نحو مطلوب از توانمندی‌های این بخش بهره برده‌اند. با توجه به پیشرفت‌های فنّاورانه و همچنین محدودیت‌های مکانی، زمانی، مالی، زیست‌محیطی و گردشگری انبوه، تقاضا برای راه‌های جدید گردشگری که به افراد اجازه تجربه غیرمستقیم گردشگری را به‌وسیله فنّاوری حقیقت مجازی می‌دهد، به وجود آورده است.

اما فعالیت رسانه‌ای بوم‌گردی‌ها محدود به روستای محل استقرار اقامتگاه‌ها شده است و جاذبه‌های شهرستان را معرفی نمی‌کنند، چراکه گردشگر در انتخاب و ورود به آن روستا باید برای چندین روز در مکان‌های مختلف برنامه‌های متنوعی را برنامه‌ریزی کند.

پس بهتر است فعالان این حوزه، معرفی روستاهای مجاور، جاذبه‌های گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان را در رسانه خود، در اختیار مخاطبان قرار دهند تا هدف مناسبت‌تری برای گردشگران باشند.

استفاده از فعالان بومی در تولید محتوا در این حوزه بسیار مؤثر بوده و می‌تواند مزایایی همچون در دسترس بودن همیشگی، آشنایی با محدوده و رویدادهای اختصاصی شهرستان را در پی داشته باشد.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌توانند با تولید کلیپ، موشن‌گرافی، اینفوگرافی، عکس نوشته و استیکرهای واتساپی به معرفی شهرستان خود بپردازند.

کلیپ‌های تولیدی موضوعاتی همچون معرفی ظرفیت‌های گردشگری، گویش، رسم و رسوم، تولیدات صنایع‌دستی، خوراکی‌ها را می‌تواند شامل شود، ولی ابتکارات دیگری هم می‌توان به کار برد برای مثال عکس نوشته‌ها اضافه بر موضوعات فوق می‌تواند در تولید پیام‌های مناسبتی و زمانی نظیر روزبه‌خیر، صبح‌به‌خیر با عکس طبیعت آن شهرستان همراه باشد.

یکی از موضوعاتی که باید در تولید محتوا در نظر گرفته شود، استفاده از لوگو یا نشان مجموعه تولیدکننده محتوا است که بهترین جانمایی در ابتدا و انتهای کلیپ و در تصاویر در چهارگوشه است.

کاربران از انتشار محتوایی که دارای لوگوهای متعدد است خودداری می‌کنند، پس بهتر است بسیار جزئی به نشان‌ها اشاره شود.

استفاده از هشتگ و برچسب در توضیحات پست‌های شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها بسیار مهم بوده و در معرفی به جستجوگرها و در نتیجه به کاربران مفید خواهد بود.

  • ساسان یگانه – فعال رسانه و فضای مجازی
لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=12183

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.