محمدصادق عظیمیفر امروز، ۲۸ آبان در مراسم افتتاحیه پروژه آیزومریزاسیون نفتای سبک شرکت پالایش نفت شیراز (تولید بنزین یورو ۵) با اشاره به اجرای طرح تبدیل بنزین معمولی به یورو ۵ در پالایشگاه شیراز گفت: ممکن است اثر این طرح به صورت ملموس بر زندگی مردم شیراز حس نشود، اما قطعاً در طول زمان نتیجه طبیعی طرح که موجب کاهش بیماریهای ناشی از انتشار آلایندههای در شیراز است، خواهیم دید.
وی با اشاره به اهمیت اجرای طرحهای کیفیسازی و الزامات هوای پاک در صنعت پالایش نفت گفت: ماده ۱۸ قانون هوای پاک الزام کرده است که وزارت نفت ظرف ۳ سال فرآوردههای تولیدی خود را با کیفیت استاندارد عرضه کنند که در این راستا کیفیت یورو ۴ و ۵ برای بنزین و گازوییل در نظر گرفته شده است.
عظیمیفر با بیان اینکه این کار در بخش عمدهای از پالایشگاههای کشور این کار انجام شده است، افزود: اکنون میتوانیم بگوییم که ۷۰ درصد بنزین کشور را میتوانیم در قالب بنزین با کیفیت یورو عرضه کنیم و در بخش گازوییل نیز ۶۴ درصد اکنون توانایی تولید با کیفیت یورو وجود دارد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اظهار کرد: چیزی که سالها در صنعت پالایش عقب افتاده و به نتیجه نرسیده، اجرای طرحهای کیفیسازی نفت کوره بوده است که تبدیل به چالش ملی شده است و چون طرحهای کیفیسازی مازوت به نتیجه نرسیده است استفاده از مازوت با محدودیتهایی روبهرو شده که گریبان ناترازی برق را گرفته است.
وی تصریح کرد: در دوره جدید در صنعت پالایش باید علاوه بر تکمیل طرحهایی که پیشرفت بالایی در زمینه کیفیسازی بنزین و نفت گاز دارند مثل طرح پالایشگاه شیراز که قول دادند تا آخر امسال نفت گاز با کیفیت یورو ۴ و ۵ تولید کنند، از هولدینگها و مابقی شرکتهایی که طرحهای کیفیسازی نفت کوره دارند، انتظار داریم که طرحهای خود را در اولویت قرار دهند زیرا از استمهال هیئت وزیران قریب دو سال باقی مانده است و محدودیت زمانی داریم.
عظیمیفر با بیان اینکه ناترازی انرژی گریبان کیفیت سوخت را گرفته است و در سنوات گذشته به دلیل کسری فرآوردهها پالایشگاهها مجبور میشدند که تغییراتی در کیفیت فرآوردهها داشته باشند، افزود: دولت چهاردهم بنا دارد که کیفیت را فدای کمیت نکند. در همین راستا ظرف سه ماه گذشته برای اینکه بتوانیم هم فشار واردات بنزین را در کشور کم کنیم و هم بنزین با کیفیت بهتری تحویل مصرف کننده نهایی دهیم، قریب ۸ میلیون لیتر بنزین در روز که معادل ۷ الی ۸ درصد تولید بنزین کشور است، با استفاده از ظرفیت خالی پالایشگاههای موجود اضافه کردیم.
معاون وزیر نفت اظهار کرد: در حوزه ناترازی تولید و مصرف سوخت باید بگوییم علاوه بر موضوع تولید که خیلی بدان پرداخته شده است و هرچقدر هم شتابان تولید را افزایش دهیم، به گرد پای مصرف نمیرسیم، باید تمرکز بر مصرف سوخت هم داشته باشیم لذا بسیار امیدوار هستیم با اقداماتی که در حوزه متنوعسازی مصرف سوخت اعم از توسعه سهم CNG و LPG در سبد سوخت که در دولت چهاردهم در حال انجام است و ردپای آن هم در بودجه ۱۴۰۴ خواهد آمد، اقداماتی نیز در حوزه مدیریت مصرف اعم از نوسازی ناوگان، مدیریت قاچاق صورت گیرد تا بتوانیم مقداری افسار مصرف سوخت را بکشیم و به اصطلاح رشد مصرف را به حدی برسانیم که ناترازی به حداقل برسد.
وی بیان کرد: علاوه بر اهمیت توجه به مبحث افزایش تولید و مدیریت مصرف سوخت، باید بدانیم که متأسفانه زیرساختهای انتقال فرآوردههای نفتی و ذخیرهسازی، متناسب با تولید و مصرف توسعه پیدا نکرده است و با محدودیت جدی مواجه هستیم که در آن حوزه نیز برنامهریزیهای مفصلی انجام شده است.
خط لوله پارس تا آخر امسال وارد فاز عملیاتی میشود
عظیمیفر اظهار کرد: به مردم فارس این نوید را میدهد که مناقصه طرح خط لوله پارس تا آخر امسال انجام و پیمانکار آن مشخص خواهد شد تا وارد فاز عملیاتی شود زیرا اکنون این طرح صرفاً در مرحله مجوز است و اجرای آن باعث میشود تردد چند صد تانکر در جادههای فارس کاهش یافته و پایداری سوخت در این استان بیشتر شود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی بیان کرد: به جز بحث مربوط به تولید و مصرف سوخت و زیرساختهای انتقال، به نظر میرسد یک مقوله مهم نیاز به توجه جدی دارد که بتوانیم بر ناترازی فائق آییم و آن چیزی نیست جز اصلاح حکمرانی صنعت پالایش و روابط مالی حاکم بر صنعت پایش.
وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل نحوه تنظیم روابط مالی صنعت پایش، پالایشگاههای کشور طلب قابل توجهی از دولت دارند که این طلب باعث میشود که پالایشگاهها حتی در تأمین نقدینگی جاری هم بمانند، چه برسد به اینکه بخواهند طرحهای سرمایهای اجرا کنند.
عظیمیفر بیان کرد: سال گذشته قانونی گذاشتیم منوط به اینکه اگر پالایشگاه ۴۰ درصد از سود را در طرح توسعهای سرمایهگذاری کند، ۵ درصد تخفیف خوراک را به آن اختصاص میدهیم منتها در پس این قانون، روابط مالی بین پالایشگاه و دولت حاکم است که دولت عدد قابل توجهی به پالایشگاهها بدهکار شده و نقدینگی در حساب دولت نشسته است.
وی با یادآوری اینکه قطعاً مبحث تخصیص ۵ درصد تخفیف خوراک به پالایشگاه در آییننامه اجرایی مصوب هیئت وزیران لحظا میشود تا به سهامداران آسیبی وارد نشود، گفت: یکی از دلایل عدم توسعه صنعت پالایش، بی توجهی به حکمرانی صنعت پالایش و روابط مالی حاکم بر صنعت پایش است. چرا ظرفیت صنعت پتروشیمی از ۳ میلیون تن در سال در ابتدای انقلاب اسلامی در حال حاضر به ۱۰۰ میلیون تن رسیده است ولی ظرفیت صنعت پالایش و طرحهای کیفیسازی توفیق چندان نداشته است؛ این به دلیل آن است که ما نتوانستیم روابط مالی را به نحوی تنظیم کنیم که نقدینگی به سمت پالایشگاهها و اجرای طرحها هدایت شود.
معاون وزیر نفت در ادامه با یادآوری اینکه دو طرح پالایشگاه شیراز مشمول قانون تنفس خوراک است، گفت: جدول تنفس خوراک را نهایی کردیم و تلاش میکنیم تا آخر امسال اذن این طرح را از رهبر معظم انقلاب بگیریم. اولین طرحی که قیمت خوراک آن در طرح مذکور از سال آینده میتواند رایگان شود، طرحهای بنزینسازی و کیفیسازی گازوییل پالایشگاه شیراز است اما یک نکته را نباید فراموش کرد که این جاده روابط مالی دولت و پالایشگاه یک جاده دو طرفه است.
وی با بیان اینکه قول میدهیم این مباحث را با جدیت پیگیری کنیم، گفت: انتظار داریم که بحث کیفیسازی نفت کوره پالایشگاههای وابسته به هولدینگ پارسیان امسال تعیین تکلیف شود زیرا تأکید رئیس جمهور و قانون بر این است که انتشار آلایندههای ناشی از کیفیت سوخت را به حداقل برسانیم و امیدواریم با این همکاری و تعامل بتوانیم در دولت چهاردهم گام بزرگی برای افزایش ظرفیت پالایش و توسعه کمی و افزایش کیفیت فرآوردهها و توسعه زیرساحتها و مدیریت مصرف برداریم و این ناترازی حاصل در کشور را به حداقل برسانیم.
انتهای پیام