• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
9
​معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز تصریح کرد؛

احیا و بازآفرینی با رویکرد فرهنگ مبنا در بافت تاریخی

  • کد خبر : 11725
  • 13 آذر 1399 - 4:46
احیا و بازآفرینی با رویکرد فرهنگ مبنا در بافت تاریخی
شهرداری شیراز در کنار مشوق های نوسازی در بافت های فرسوده رویکرد فرهنگ مبنا را در دستور کار قرار داده است، رویکردی که قصدش اولویت قرار دادن سکونت شهروندان و حضور سرمایه گذاران برای احیا مجدد این ثروت خاک خورده است.

جواد  بهادری  معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز درباره نقش شهرداری در احیا و نوسازی بافت های تاریخی می گوید کلیت یکپارچه  کلان شهر منطبق بر محدوده عملکردشهرداری بافت تاریخی، به مساحت ۳۷۰ هکتار در محدوده مصوبی قرار دارد که بهره مند است از کلیه مشوق های نوسازی بافت فرسوده و درپهنهC واقع شده است.
بهادری یادآور می شود لذا بسته به مساحت قطعات نوسازی شده و تجمیع صورت گرفته مشمول ۸۰ درصد تا ۱۰۰ درصد تخفیف عوارض خواهد بود.
او رویکرد شهرداری در بافت تاریخی و فرهنگی  را عمدتا مرمت شهری و مرمت ابنیه  اعلام می کند و می گوید  اقدامات شهرداری از طریق بازآفرینی شهری فرهنگ-مبنا با دو رکن رویدادمحوری و بهبودوضعیت معیشت ساکنین و اقتصاد محلی، در حال اجراست.
بهادری هدف شهرداری از اقدامات فرهنگ مبنا را ایجادسرزندگی در محلات شهری کهن و اقبال مجددشهروندان شیرازی به سکونت در این بافت است.
وی عنوان کرد :در شهرداری شیرازآمادگی دریافت پیشنهادات سازنده برای تدوین ابزار مداخله در بافتهای فرسوده را داریم و امیدواریم با در نظر گرفتن مشوق های حداکثری موجود، اقبال سرمایه گذاران به نوسازی بافت فرسوده افزایش یابدچراکه تجدیدحیات در بافت های مرکزی شهر که دسترسی به خدمات و امکانات شهری به سهولت میسر است، میتواندارزش افزوده بالایی برای آنها و برای مالکین این بناها فراهم کند.
بافت های تاریخی بیش از اینکه میراث شهر باشد ثروت است
نسترن نژداغی  رییس اداره بازافرینی محلات شهری شهرداری شیراز با اشاره به اینکه  در بافت فرسود قانون حمایت از احیا نوسازی و بهسازی بافت فرسوده مشخص شد، می گوید: بافت فرسوده براساس مبنای قاونی با ۳ شاخص ناپایداری ابنیه، ریز دانگی ابنیه و بناهای زیر ۲۰۰ متر و سومین شاخص نفوذ ناپذیری است دسترسی به معابر زیر ۶ متر  مشخص می شوند.
رییس اداره بازآفرینی شهری ادامه داد: هم اکنون پهنه های  بافت فرسوده براساس طرح تفضیلی به ۲۰ محله  در قالب یک هزار و ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده و  به تفکیک ۶۴ محله  وجود دارند.
او درباره نوسازی بافت های تاریخی نیز می گوید بافت های تاریخی بیش از اینکه میراث شهر باشد ثروت است.
نژداغی با بیان اینکه مداخلات شهرداری در بافت های فرسوده با سه رویکرد متفاوت است اعلام می کند  عمر ابنیه در بافت های فرسوده و میانی بین ۵۰ تا ۷۰ سال عمر انها می گذرد ودر هسته توسعه  ای و در رینگ میانی شهر واقع شدند و دسترسی به خدمات شهری  برای انها مطلوب است و عمده و مشکل فرسودگی کالبدی دارد که با سیسات های تشویقی محرکه های خوبی ایجاد می شود .
وی مداخلات شهرداری در چهنه های سوم فرسوده که بیشتر مربئوط به استحصال روستاها به شهر را است را متفاوت دانست و یادآور شد فقدان سند مالکیت ،فقدان نظارت و ضوابط شهرسازی و سومین عامل کیفیت پایین مسکن است و عدم برخوداری از تاسیسات زیر ساخت و سطح پایین زیر ساخت های روبنایی از جمله مشکلت در دوپهنه یاد شده است
 نژداغی عنوان می کند: در طول ۵ سال گذشته و در مدیریت شهری جدید در ۳ پهنه  تصمیمات جدیدی اتخاذ شده است و ساسیت گذاری در محدوده بافت تاریخی کلیت یکپارچه بافت تاریخی شهر شیراز را شامل می شود محصور در داروزه های زمان قاجار است که منطبق بر محدوده عملکردی منطقه ۸ است و جزیی یکی ازنقاط مثبت این شهر است
وی با اشاره به محدوده ۳۷۰ هکتاری بافت تاریخی یادآور شد:  در این بافت ۱۲۰۰ خانه دارای ارزش یا ثبت شده در بافت تاریخی شیراز و در۱۱ محله تاریخی وجود دارد که  واحد ارزش و دارای ثبت شده در سطح منطقه وجود دارد .
 رییس اداره بازافرینی شهری تصریح می کند این بافت امروزه در سیستم برنامه ریری و رویکرد مخصوص به خود دارد  و حد و مرزهای بخاطر ظوابط ارتفاعی و شیوه ساخت و ساز و مرمت ابنیه یجاد می کند.
وی با اشاره به رویکرد فرهنگ مبنا در ارایه نوسازی بافت های تاریخی می گوید این بافت هادر ۱۱ محله تاریخی وجود  دارد و هدف ایجاد سرزندگی  و  و ایجاد انتخاب شهروندان شیرازی برای سکونت در این بافت است .
نژداعی اظهار کرد ابزار برای تامین معیشت از پتانسیل های این بافت است  که پشتیبانی از  خدمات گردشگری  برای ورود گردشگران  در کنار مرمت و باز افرینی  می تواند ارتقا خدمات را دراین بافت از حد نرمال بالاتر ببرد
نژداغی عنوان کرد: مفهوم حافظت از میراث براساس قوانین و توسعه که خواسته مردم و رسالت مدیریت شهری بوده است .
نژادعی ابراز داشت:بافت فرسوده و میانی که حدفاصل بافت کهنه و توسعه جدید هستند در دهه ها دچار فرسودگی کالبدی هستند  و رویکرد انها بهسازی و نوسازی مسکن است که سیاست تشویقی هر سال بازنگری می شود معطوف به مقوله مسکن است
 وی با بیان اینکه نوسازی معطوف به اقدامات کالبدی و بهسازی معطوف  به اقدامات عملکردی است . می گوید  بایست جمعیع نیازها  را در بافت های تاریخی و فرسوده درنظر بگیربم  و همزمان با این اقدامات دسترسی افراد و ساکنان به خدمات مورد نیاز ،فضای سبز ،کیفیت معابر در محله بصورت یکپارچه را ببینیم.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=11725

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.