• امروز : یکشنبه - ۲۹ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Sunday - 20 October - 2024
0
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس؛

فارس مهیای میزبانی فصل سرما و بارش‌ها شد / تشکیل قرارگاه مدیریت رودخانه‌ها

  • کد خبر : 114589
  • 29 مهر 1403 - 11:58
فارس مهیای میزبانی فصل سرما و بارش‌ها شد / تشکیل قرارگاه مدیریت رودخانه‌ها
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس به تشریح اقدامات انجام شده در این استان با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و همچنین بارش‌های پاییزی و زمستانی پرداخت.

غلامرضا غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سحاب پرس، با اشاره به فرا رسیدن فصل سرما و سال زراعی جدید و شروع بارش‌ها گفت: هر کدام از دستگاه‌ها در این فصل وظایفی دارند که مهم‌ترین آن‌ها لایروبی، خالی کردن گوراب‌ها، بندها، مدیریت رودخانه و… است.

وی افزود: در شیراز رودخانه خشک و چنار راهدار داریم که باید این اقدامات تا پایین دست رودخانه‌ها و همچنین مناطق مختلف شهرداری انجام شود.

غلامی نقش منابع طبیعی و آب منطقه‌ای را علاوه بر شهرداری‌ها در این زمینه یادآور شد و افزود: این دستگاه‌ها در لایروبی مسیل‌ها و جوی‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند ضمن اینکه سوای از مدیریت بحران، برای انباشت و هدایت آب باران‌ها و بهره‌مندی از آن‌ها باید به شیوه درست مدیریت کنیم تا بارشی که نازل می‌شود هدر نرفته و راهی دریا نشود چراکه این بارش‌ها برای استان فارس خشک بسیار مفید هستند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس با تصریح اینکه چنین اقداماتی از وقوع سیلاب و بروز خسارت جلوگیری می‌کند، گفت: در همین راستا در تمام شهرستان‌های استان جلسات اضطراری برگزار کردیم و قرارگاه مدیریت جامع آبخیزداری تشکیل دادیم.

وی بیان کرد: به تمام شهرستان‌ها مهلت دو هفته‌ای دادیم تا آن مناطقی که نیاز به لایروبی دارد را شناسایی کرده و گوراب‌ها را خالی کنند و تأکید کردیم که باید از تمام ظرفیت‌ها حتی در بخش خصوصی در این زمینه استفاده کرد.

غلامی اظهار کرد: تمام نقاطی که نیاز به لایروبی داشته و احتمال بروز حادثه و سیلاب در آنجا وجود دارد را در تمام ۳۷ شهرستان اعلام و تأکید کردیم که دقیقاً در چه نقاطی باید لایروبی انجام شود. یکسری بندها و گوراب‌هایی در سطح استان وجود دارد که دستگاه‌های مختلف آن‌ها را ایجاد کرده‌اند که باید سریعاً اصلاح شود.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس از تشکیل قرارگاه مدیریت رودخانه‌ها در استان خبر داد و افزود: در این قرارگاه وظایف هر دستگاهی را تعیین کردیم که در رابطه با رودخانه‌ها باید چه اقداماتی انجام دهند. در استان فارس رودخانه‌های مهمی مثل فهلیان، قره آقاج، خشک شیراز و… وجود دارد که اگر این‌ها را خوب مدیریت کنیم، حجم عظیمی از آب این رودخانه‌ها توسط باران به نفع خودمان مدیریت خواهد شد.

وی با بیان اینکه وظایف دستگاه‌ها مشخص شده و آمادگی برای بارش‌ها در استان وجود دارد، گفت: در گام بعدی همه دستگاه‌ها با همکاری بخش خصوصی در حال مانور و تمرین کردن در این موارد هستند. چرا که مدیریت بحران با تکیه به بخش دولتی به تنهایی جواب نمی‌دهد و باید از بخش خصوصی و همه ابزارها برای آن استفاده کرد.

غلامی یادآور شد: تمام این اقدامات تحت عنوان طرح «سلام» انجام می‌شود که در آن دستگاه‌های دولتی در کنار بخش خصوصی اقدامات لازم را برای مواقع اضطراری انجام می‌دهند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس در بخش دیگری از سخنان خود توصیه‌هایی هم به کشاورزان کرد و افزود: کشاورزان، دامداران و باغداران باید برای فصل جدید بارش‌ها آماده باشند و محصولات به جا مانده خود را درو کرده و پوشش‌های لازم را برای محصولات خود برای مقابله با سرمازدگی و همچنین وزش بادها انجام دهند.

وی در خصوص عشایر نیز گفت: فصل کوچ عشایر و حرکت آنان به سمت نقاط گرمسیر از ۱۵ آبان‌ماه شروع می‌شود و با اداره امور عشایری استان هماهنگ کردیم که زودتر از این تاریخ عشایر کوچ انجام ندهند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=114589

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.