• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8
در نشست سمن های محیط زیست به مناسبت روز جهانی خاک بیان شد؛

دامداری سنتی؛ یکی از عوامل اصلی فرسایش خاک

  • کد خبر : 11441
  • 14 آذر 1399 - 17:20
دامداری سنتی؛ یکی از عوامل اصلی فرسایش خاک
نشست ویدئو کنفرانس سمن های محیط زیست به مناسبت روز جهانی خاک و با تاکید بر حفاظت از تنوع زیستی، نقش سمن ها در حفاظت از آن و آگاهی بخشی به مردم با حضور مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس، معاونین، روسا و کارشناسان ذیربط برگزار شد.

به گزارش سحاب پرس به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، حمید ظهرابی؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در جلسه مشترک با سمن های محیط زیستی. که به صورت ویدئو کنفرانس تشکیل شده بود، با تاکید بر اهمیت خاک گفت:  امسال موضوع روز جهانی خاک با رویکرد تنوع زیستی و حفاظت از خاک برنامه ریزی شده است‌.
وی با اشاره به اینکه خاک یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده حیات است و نقشی پایه‌ای در ایجاد تنوع زیستی دارد، افزود: تنوع زیستی خاک فراتر است از آن چه در اندیشه ما می گذرد. به طور مثال اگر یک بیل خاک از نقطه‌ای به نقطه دیگر تغییر مکان دهد، تاثیر آن بر تنوع زیستی بسیار فراتر از تصور ماست. طیف عظیمی از میکروارگانیسم ها متناسب با خصوصیات فیزیکی و شیمیایی در آن خاک با پارامتر های متنوع تاثیر گذار شکل گرفته است. که گاها می‌تواند با فاصله چند صد متر متفاوت از همدیگرباشند.

وی افزود: امروزه موضوع تنوع زیستی خاک کمتر مورد توجه قرار گرفته است و دیدگاه ها بیشتر متوجه حیوانات بزرگ جثه است چرا که انسان‌ها آنچه را با چشم می بینند راحت تر می پذیرند.

وی با اشاره به مشکلات محیط زیستی در زمینه خاک در کشور گفت: مسائلی چون فرسایش خاک از بزرگترین معضلاتی کشور محسوب می شود. متاسفانه با وجود اینکه کشور ما جزو کشورهای پر بارش نیست رتبه اول فرسایش خاک متعلق به کشور ماست. بنابراین فرسایش محصول بهره‌برداری‌های ناپایدار از پوشش گیاهی است. دامداری سنتی یکی از عوامل بسیار مخربی است که به علت چرای دام فراتر از ظرفیت مراتع موجب آسیب های جبران ناپذیر به تنوع زیستی، خاک و بنیان های حیاتی کشور شده است.

موضوع عمده دیگر در فرسایش خاک جنگل تراشی و فعالیتهای توسعه‌ای، معدنکاری و کشاورزی در شیب هاست.

ظهرابی بیان کرد: همچنین آلودگی خاک نیز به علل مختلف به ویژه مصرف بی ضابطه کود و سموم در کشور گسترش یافته است. استان فارس نیز از آنجا که قطب کشاورزی است قطعا می تواند بیشتر از سایر نقاط توسط کود ها و سموم متاثر شود. در قوانین، آیین نامه ها، ضوابط و مقررات، دستورالعمل هایی پیش بینی شده است که تا حدودی به کنترل مصرف کود و سموم در استان و کشور کمک می کند. اما با گذشت یک سال از تصویب این قانون هنوز آیین نامه ها و دستورالعمل های تصویب نشده است.

یکی از مطالبات اصلی محیط زیست از مسئولین ذیربط در وزارتخانه جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست تهیه ی فوری آیین‌نامه‌ها و ضوابط ضروری است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست با پرداختن به موضوع پسماندهای عفونی و خانگی اذعان داشت: موضوع دفن پسماندهای خانگی و صنعتی در بسیاری از نقاط استان هنوز هم از مشکلات و مسائل عدیده محیط زیست است گرچه همکاران محیط زیست به صورت جدی این مسئله را پیگیری می کنند.در حوزه پسماند های روستایی نیز برنامه های در حال اجرا است.

برای یکپارچه کردن سایت های دفن پسماند و گذر از دفن زباله به تنهایی و پرداختن به فعالیت های مانند بازیافت از مبدا در استان تلاش شده است و جز در شیراز در سایر نقاط استان تا کنون موفقیت چشمگیری حاصل نشده است. بنابراین در ساماندهی مدیریت پسماندهای شهری تلاش های بیشتری ضرورت دارد.

وی گفت مطالبه ما از شهرداری ها اولویت در ایجاد کارخانه های کمپوست، بازیافت زباله های تر و جداسازی مواد قابل بازیافت چون کاغذ، شیشه و فلز و پلاستیک است.
ظهرابی افزود متاسفانه در سراسر کشور مشکل جدی برای پسماندهای چون باتری ها و سایر پسماندهای الکترونیکی وجود دارد این زباله ها اگر وارد سیستم عادی پسماند شوند، می توانند منشا آلودگی های گوناگون باشند.
این موضوع نیز به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته و در کارگروه مدیریت پسماند در حال پیگیری است

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در خصوص ممنوعیت صادرات خاک گفت: در قانون به موضوع ممنوعیت صدور خاک تاکید شده است .

ظهرابی در خصوص بهره برداری از خاک هوموس گفت: این موضوع بسیار مهم است و به عقیده بنده برداشتن هوموس و خاک برگ ا ز جنگلها تفاوتی با قطع درخت و آتش زدن جنگل ندارد. وقتی منبع غذایی یک اکوسیستم را حذف کنیم طبیعی است که اکوسیستم دچار مشکل خواهد شد. اگر فراهم کننده های مواد غذایی که میکروارگانیسم ها هستند از یک سیستم حذف شود طبیعتاً آن سیستم دچار اخلال خواهد شد.
وی اهمیت این موضوع را یادآور شده و از همکاران محیط زیست و سازمان جنگلها و مراتع تقاضا کرد استفاده بی رویه از خاک برگ ها که اخیرا رواج یافته را با جدیت دنبال کنند.

در ادامه این نشست کارگاه آموزشی با موضوع روز جهانی خاک با تاکید بر حفاظت از تنوع زیستی و نقش سمن ها و آگاهی بخشی به مردم برای سمن های محیط زیستی استان برگزار شد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=11441

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.