• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
9
طی حکمی از سوی وزیر جهاد کشاورزی؛

حسین پژمان به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس معرفی شد

  • کد خبر : 11343
  • 10 آذر 1399 - 8:56
حسین پژمان به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس معرفی شد
در حکمی از سوی وزیر جهاد کشاورزی؛ حسین پژمان به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس معرفی و از زحمات محمد مهدی قاسمی رئیس سابق این سازمان تقدیر شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، آئین معرفی رئیس جهاد کشاورزی استان فارس روز دو شنبه دهم آذرماه با حضور شاهرخ شجری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی و سید علی نقی طبیب لقمانی معاون استاندار فارس برگزار شد.

در این مراسم معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی گفت: در این یکسال اخیر ما شاهد بوده ایم رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تیم همراهشان برای ایجاد زنجیره های ارزش تلاش های زیادی کرده اند که این اقدام حرکت بسیار خوبی بوده است.

شاهرخ شجری تصریح کرد: وقتی زنجیره ها شکل بگیرند تقاضای مصرف کننده خارجی نظام مند به تولید کننده منتقل و او می داند چه محصولی و با چه کیفیتی برای صادرات تولید کند از این رو مصرف کننده خارجی تمایل دارد که قیمت بالاتری برای این محصول پرداخت کند .

به گفته وی؛ اقدامات صورت گرفته در سازمان جهاد کشاورزی باعث می شود ارزآوری بخش کشاورزی بیشتر و در نتیجه موئلفه های اقتصادی در این این بخش تقویت شوند و جذابیت سرمایه گذاری برای صاحبان سرمایه افزایش یابد که این می تواند تحول اساسی برای کشاورزی ایجاد کند.

این مقام مسئول به موضوع اجرای طرح تعالی سازمانی به عنوان یکی دیگر از اقدامات ارزشمند در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز اشاره کرد و افزود: اخیرا تصمیم گرفتیم با پیشنهاد قاسمی،  یک دوره آموزشی را برای معاونین وزیر و روسای سازمان های جهاد کشاورزی استان ها برگزار کنیم که متاسفانه به دلیل مشکلات ناشی از کرونا به تعویق افتاده است.

او با اشاره به اینکه قاسمی عهده دار مدیریت شرکت مهندسی آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی می شود که بسیاری از طرح های کشور توسط این شرکت در گذشته اجرا می شده است، ابراز کرد: انتظار می رود او با تخصص و تلاش های مدیریتی که دارد بتواند شرکت مذکور را در آینده احیاء کند.

شجری با بیان اینکه پژمان نیز به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس معرفی و مسئولیت دارد، می افزاید: او فردی دانشمند، پرتلاش و دلسوز است که باید شایسته سالاری را در دستور کار خود قرار دهد و از ظرفیت های موجود به خوبی استفاده و تعاملات ستادی را به خوبی توسعه بخشد.

روحیه جهادی در سازمان جهاد کشاورزی فارس جاری است

در ادامه مراسم سید محسن قائمی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: روحیه جهادی در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس جاری است و ما به آن افتخار می کنیم که علی رغم برخی ادعا ها همچنان مانند ابتدا این روحیه وجود دارد و مدیریت جهادی مقام معظم رهبری نیز قطع به یقین قسمت عظیمی از آن به داشتن همین روحیه جهادی باز می گردد.

وی با تاکید بر ضرورت مدیریت اخلاق مدار در نظام جمهوری اسلامی و وزارت جهاد کشاورزی ابراز کرد: رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بسیار توانمند و وقت گذار بودند و این خصیصه را در بدنه تمام این سازمان نهادینه کرده اند و تکریم از فردی که قریب به هفت سال در کسوت ریاست سازمان جهاد کشاورزی همه تلاش و کوشش خود را برای اعتلای بخش کشاورزی استان فارس و خدمت به بهترین اقشار مردم گذاشته است کار سخت و دشواری خواهد بود. 

قائمی افزود: مجموعه ای که در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس شکل گرفته چون  بر پایه تفاهم، همکاری، همفکری و اخلاق بنا شده است، افزود: قطع به یقین این سازمان در ادامه راه هم موفق خواهد بود و این نیازمند استمرار همکاری و همدلی های آینده است.

توسعه کشاورزی نوین و مبتنی بر دانش قابل تقدیر است

در ادامه سید علی نقی طبیب لقمانی معاون استاندار فارس گفت: توجه و اهمیت به توسعه کشاورزی نوین و مبتنی بر دانش در دوران رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی استان فارس قابل تقدیر است و در چند سال گذشته با اتخاذ رویکرد مبتنی بر دانش محوری فعالیت های کشاورزی به یک مزیت نسبی تبدیل شده است به ویژه اینکه مجموعه جهاد کشاورزی یک دریا و یک گروه بسیار عظیمی از فعالیت های مختلف است،

این مقام مسئول با اشاره به دیگر رویکرد اجرایی در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به عنوان موفقیت های قاسمی در طول دوران تصدی مسئولیتش اظهار کرد: سیاست انتخاب مدیران در این سازمان به سمت و سویی رفته که به دانش و توانایی های فکری افراد توجه ویژه ای داده می شود و مدیران میانی با مدیران ستادی در ارتباط هستند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ توسعه ای شکل نخواهد گرفت مگر اینکه توسعه منابع انسانی صورت پذیرد، افزود: خوشبختانه در زمان مدیریت  قاسمی که از فرهیختگان استان فارس هستند سابقه علمی وی در این ایام با تجربه اجرایی تلفیق شد و  وی توانست برگ های زرینی در کارنامه جهاد کشاورزی استان فارس رقم بزند.

او با اشاره به اینکه پژمان رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز از معاونین همین سازمان بوده اند، ابراز کرد: قبول مسئولیت در این شرایطی که متاسفانه تحریم های ظالمانه به بخش ها و نهاد های تولید فشار وارد می کند، کار بسیار دشواری است و تصمیماتی که در این حوزه در مرکز استان یا در وزارتخانه اتخاذ می شود به صورت مستقیم بر زندگی همه مردم اثر دارد.

طبیب لقمانی به موضوع شعار سال که از طرف مقام معظم رهبری اعلام شده است نیز اشاره و گفت: باید تلاش کرد تا با استفاده از نیروی های انسانی و مدیران توانمند بومی و به کار گیری روش های نوین جهش تولید در بخش کشاورزی محقق شود.

در ادامه این مراسم رئیس سابق جهاد کشاورزی استان فارس گفت: به منظور جبران کمبود دانش مدیریتی که یکی از چالش‌های بزرگ کشور است، الگوی تعالی در این سازمان جاری سازی شده است..

محمد مهدی قاسمی با اشاره به اینکه با خلاقیت و نوآوری ارزش افزوده ایجاد می شود و بر اساس آموزه های مدل تعالی در پنج سال گذشته مدیران توانمندی در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس شکل گرفته اند، تصریح کرد: بر این اساس بخش کشاورزی به صورت سیستمی و همه جانبه تقویت شده و در این حوزه به همه منابع و ذی نفعان توجه ویژه شده است

وی؛ علاوه بر کمبود دانش مدیریتی، عدم تقویت بخش خصوصی را از دیگر چالش ها برشمرد و افزود: در سازمان جهاد کشاورزی اقدامات زیادی به منظور تقویت بخش خصوصی انجام شده، از جمله صدور مجوزها که به بخش خصوصی واگذار شده است.

قاسمی ابراز کرد: تجارب مدیریتی اینجانب در کتابی به عنوان “راهبرد هایی برای بهبود” در دست تدوین است که به زودی به انتشار می رسد.

این مقام مسئول؛با اشاره به این که  توفیقات حاصل شده در بخش کشاورزی فارس را مرهون تلاش بهره برداران سخت کوش و تشکل های قدرتمند است ابراز کرد:  نیروی های انسانی فرهیخته ای که در این بخش فعال هستند اعم از کارشناسان، پژوهشگران و مسئولان همگی تلاش می کنند تا  کشاورزی فارس را به جایگاه رفیع برسانند.

او افزود: از ابتدای فعالیت خود به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، با آسیب شناسی سعی در رفع دو چالش بزرگ بخش کشاورزی کردیم به نحوی که برای مورد اول؛که همانا علمی و مهندسی نبودن بخش کشاورزی است گام برداشتیم و  با  توجه ویژه‌ای که دولت  به بخش ترویج داشت،  مراکز جهاد کشاورزی با جذب ناظرین مزارع، به نیروی انسانی تجهیز شدند و با شکل گیری  نظام نوین ترویج،  کارشناسان مدیر پهنه در اقصی نقاط استان فارس به فعالیت مشغول گردیدند و هم اکنون ۶۰۸ پهنه وجود دارد که همگی سازماندهی شده اند برای اینکه بتوانند ارتباط موثرتر و بیشتری با کشاورزان داشته باشند تا از این طریق بتوانیم پاسخگوی مشکلات و چالش‌های بخش کشاورزی باشیم.

قاسمی گفت: در کنار مدیران پهنه، محققین معین، طرح های اقتصاد مقاومتی و طرح های تحقیقاتی در مزارع کشاورزان شکل گرفتند و نیز طرح یاوران تولید که اخیراً توسط وزارت جهاد کشاورزی شکل گرفته است که به منظور پاسخگویی به چالش های بخش کشاورزی بسیار موثر است.

وی تصریح کرد: به منظور رفع کمبود فناوری اطلاعات در جهاد کشاورزی استان فارس دفتر فناوری های نوین شکل گرفت. و به عنوان تنها سازمانی است که اطلاعات و آمار را بر اساس سنجش از دور جمع‌آوری می شود..

قاسمی؛ چالش دوم را کمبود سرمایه گذاری در بخش کشاورزی دانست و بیان کرد: ترزیق  ۱۵۰۰ میلیارد تومان منابع ارزان‌قیمت به بخش کشاورزی استان فارس، تقویت صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی، رونق بیمه محصولات کشاورزی و اعطای تسهیلات مکانیزاسیون از جمله اقدامات صورت گرفته در رفع این چالش است.

ارتقای رضایت ذی نفعان بخش کشاورزی؛ افزایش امنیت غذایی و اقتدار ملی

در ادامه این مراسم رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: ارتقای رضایت ذی نفعان بخش کشاورزی به منظور افزایش امنیت غذایی و اقتدار ملی به عنوان هدف اصلی در دستور کار قرار دادم.

حسین پژمان با بیان اینکه در حوزه تخصصی چهار ماموریت در مجموعه جهاد کشاورری وجود دارد، ابراز کرد: ماموریت اول تامین امنیت غذایی است که بتوانیم غذای کافی، ارزان و قابل دسترس در اختیار جامعه قرار دهیم.

به گفته وی؛ دومین وظیفه بهره وری بهینه از منابع در اختیار شامل آب، خاک و منابع ژنتیکی است.

پژمان با اشاره به اینکه در حوزه منابع ژنتیکی این پتانسیل را داریم که با آب و خاک در اختیار می توانیم سه تا چهار برابر وضعیت فعلی تولید کنیم، افزود: با افزایش میزان کارآیی آب می توان تولید را دو برابر افزایش داد و با توسعه کشاورزی حفاظتی و افزایش ماده آلی خاک بهره وری از خاک ارتقاء می یابد.

این مقام مسئول وظیفه بعدی را توسعه فنی و مهندسی کردن بخش کشاورزی و تزریق سرمایه به این بخش برشمرد.

پژمان با بیان اینکه رونق اقتصادی بخش کشاورری با تقویت شبکه های تولید و ارزش محقق می شود، ابراز کرد: با توسعه کشت قراردادی و با برند سازی محصولات کشاورزی این ماموریت را دنبال می کنیم.

حسین پژمان متولد ۱۳۴۶، دارای مدرک دکترای حشره شناسی و پیش از این معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بوده است.

وی؛ از محققین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس است و در کارنامه کاری خود از مدت ۲۹ سال خدمت، ۲۴ سال سابقه مدیریتی  و عنوان رئیس پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس، رئیس مؤسسه تحقیقات خرما و میوه های گرمسیری کشور و رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان هرمزگان را دارد.

او، در دو سال اخیر به واسطه خدمات ارزنده در حوزه تولیدات گیاهی از سوی وزیر جهاد کشاورزی به عنوان مدیر نمونه معرفی و مورد تجلیل قرار گرفت.

پژمان؛ بیش از ۴۰، پروژه‏ و طرح تحقیقاتی در زمینه های مختلف کشاورزی اجرا کرده، ۴۲ مقاله علمی و پژوهشی چاپ شده در ژورنال های معتبر داخلی و خارجی دارد و در ترجمه و یا تالیف هشت کتاب نقش داشته است.

قاسمی متولد ۱۳۵۲، دارای مدرک دکترای منابع آب و از سال ۹۲ تاکنون رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بوده است.

 ۱۹ مقاله علمی چاپ شده در ژورنال های معتبر دارد و در ترجمه و یا تالیف بیش از ۳۰ کتاب نقش داشته است.

رویکرد برنامه محوری و استفاده از مدل تعالی سازمانی EFQM  در چهار سال متوالی ( به عنوان تنها دستگاه دولتی) و کسب تقدیرنامه چهار ستاره از جمله موفقیت های وی در زمان تصدی ریاست سازمان جهاد کشاورزی فارس است.

در سنوات ریاست قاسمی؛ سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در جشنواره شهید رجایی در سال ۹۴ دستگاه برتر در شاخص های عمومی، در سال ۹۵ دستگاه برتر در شاخص های عمومی و اختصاصی، در سال ۹۶ رئیس دستگاه برتر، در سال ۹۷ دستگاه برتر در شاخص های اقتصاد مقاومتی و در سال ۹۸ موفق به احراز رتبه برتر در مجموع شاخص های عمومی و اختصاصی ارزیابی عملکرد شد.

محمد مهدی قاسمی از این پس به عنوان مدیر عامل شرکت آب و خاک کشور و مشاور وزیر مشغول به فعالیت می شود.

در این مراسم که با توجه به شیوع بیماری کرونا با حضور تعداد کمی از مسئولین و مدیران جهاد کشاورزی؛ ضمن رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار شد محمدرضا قدسی مشاور وزیر و مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان ها  و امیررضا توکلی مدیر کل رفاه و پشتیبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز حضور داشتند.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=11343

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.