• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
0
با حضور مسئولان استانی

مشکلات صنعت، معدن و کشاورزی نی‌ریز بررسی شد

  • کد خبر : 113244
  • 22 مهر 1403 - 10:26
مشکلات صنعت، معدن و کشاورزی نی‌ریز بررسی شد
با حضور حسن شيخ‌نيا معاون دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، مشکلات صنعت، معدن و کشاورزی نی‌ریز بررسی شد.

به گزارش سحاب‌پرس  و به نقل از هورگان، در این جلسه که خادمی مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری، دهقان‌پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، اکرمی معاون برنامه‌ریزی شرکت شهرک‌های صنعتی، معاون مدیر کل گاز استان و دیگر مسئولان حضور داشتند، مدیران و نمایندگان مراکز صنعتی، معدنی و کشاورزی به بیان عمده مشکلات حوزه خود پرداختند.

یعقوب خسروانی فرماندار نی‌ریز یکی از مشکلات توسعه شهرک صنعتی سنگ را کمبود برق آن عنوان کرد و گفت:

– برای برق این مجموعه ۶۶ مگاوات لازم است که ۱۴ مگاوات کمبود داریم. ۱۴۷ واحد فعال و ۶ واحد در شهرک سنگ آماده شروع به کار داریم که به دلیل مشکل برق نمی‌توانیم استارت بزنیم. اگر ۱۴ مگاوات تأمین شود، ۶ واحد فعال می‌شود که می‌تواند ۸۰ نفر اشتغال‌زایی به همراه داشته باشد. ۸ مگاوات دیگر را هم برای تقویت بخش صنعت در این شهرک سنگ می‌خواهیم.

– موضوع بعدی سوخت است. کارشناسان اداره صنعت و معدن و فرمانداری اگر تشخیص بدهند که این مجموعه صنعتی چقدر سوخت نیاز دارد، باید همان اندازه به آن سهمیه اختصاص داده شود و نیاز به صد پیچ و خم نیست. یک مجموعه معدنی و صنعتی را با هزار مشکل فعال می‌کنند؛ اما با مشکل سوخت مواجه می‌شوند و وقفه و بی‌انگیزگی برای کارگران و کارفرما ایجاد می‌شود. باید با نظر کارشناس صنعت ما تخصیص سوخت صورت گیرد؛ نه این که دوباره به استان ارجاع داده شود و بازرس بفرستند و یک چرخه باطل ایجاد شود.

— کارخانجات مختلف در تابستان با مشکل قطعی برق و در زمستان با مشکل قطعی گاز مواجه‌اند که نارضایتی زیادی ایجاد کرده است.

– مشکل صادرات محصولات کشاورزی و خرید تضمینی آن باید حل شود تا کشاورزان انگیزه داشته باشند. در محصولاتی مثل انجیر هم مشکل انبار و سردخانه داریم.

– اگر صنعت سنگ ما حمایت شود چرا باید به مشکل بخورد؟ ماشین‌آلات و دستگاه‌های برش ما به روز نیست و در بازار نمی‌توانند رقابت کنند.

دکتر مربی مدیرعامل کارخانه رینگ‌اسپورت با بیان این که چند کار زیربنایی و سمبولیک را انجام داده است، اظهار داشت:

– ما مرغداری با فرم جدید را شروع کردیم. مرغداری ما با ۱۸۰ هزار قطعه گوشتی، سالیانه ۲۰۰۰ تن گوشت مرغ با بهره‌وری بالا تولید می‌کند و در چندین دور گذشته ضایعات ما زیر ۱۰ درصد بوده است. یعنی از میانگین بین‌المللی ضایعاتمان کمتر بوده است. بهره‌دهی و ضریب تبدیل ما در ۴۵ روز، ۱.۷ بوده و این یک رکورد است. ولی متأسفانه این در هیچ جا بیان نمی‌شود.

– ما دور سوله‌های مرغداری را زیتون کاشتیم تا به عنوان فیلترینگ جلوی هر نوع میکروارگانیسمی را بگیرد. ولی کسانی که هدف ما را درک نکردند، ما را موظف کردند دورش را فنس بکشیم. ما بالاترین راندمان و کمترین تلفات را داریم و چرایی آن را از ما نپرسیدند.

– می‌گفتند در نی‌ریز نمی‌شود صنعت سطح بالا اجرا کرد. رینگ به عنوان کفش ماشین است و قطعه فوق ایمنی است. تولید رینگ از تولید اتومبیل سخت‌تر است. اما ما با کمک بچه‌های خوب نی‌ریز در حال حاضر حرف اول را در خاورمیانه می‌زنیم و بیش از ۸۰ درصد رینگ ایران‌خودرو از نی‌ریز تأمین می‌شود؛ آن هم بدون یک ریال وام، یک ریال ارز و یک ریال رانت.

– ۵۰۰ شغل ایجاد کردیم که اگر قوانین کار را مثل کشور چین و کشور‌های دیگر منطقه‌ای کنند، در نی‌ریز حداقل ۳۰۰۰ شغل ایجاد می‌کنیم.

مهندس مشرفی نژاد، رئیس هیئت مدیره شرکت رنگین سنگ و سنگین رنگ:

– ما از حل شدن مشکل سوخت ناامید شده‌ایم. چون سال‌ها در مورد آن بحث می‌کنیم و نتیجه نمی‌دهد.

– از ما لیست ماشین‌آلات خواستند. می‌آیند بررسی می‌کنند و سهمیه سوخت تعیین می‌شود. اما مشکل این است که نهایتاً سهمه‌ای که تعیین می‌شود، ۳۰ درصد کمتر از مصرف ما است. اگر کسی آزاد می‌خرد، این سهمیه از کجا می‌آید؟

– مجموعه ما اولین در کشور است که سیستم انفجاری را به سیستم برشی تغییر داده و همه چیزش اصولی است. ما ۲۰ سال واحد نمونه معدنی کشور بودیم.

– در موضوع کرایه حمل به جنوب کشور هم بی‌نظمی و ناعدالتی است و به دلیل مبلغ بیشتری که از ما می‌گیرند، نمی‌توانیم با معادن دیگر استان‌ها رقابت کنیم.

– در دو و نیم سال آینده صنعت سنگ دانه‌بندی در نی‌ریز از بین خواهد رفت و اگر شرایطی فراهم نشود که بتوانیم محصول نهایی تولید کنیم، کارخانه‌های سنگ‌کوبی تعطیل می‌شود.

سیدعلاءالدین فقیه، عضو شورای شهر:

– ما برای کشاورزی کمبود آب داریم. متأسفانه باغ‌های انار ما به علت خشکسالی در حال از بین رفتن است. جناب آقای دهقانپور! چه برنامه‌ای برای تأمین آب و نجات باغ‌های هزار ساله ما دارید؟

– اوایل دهه ۱۳۹۰ برای انجیرکاران مجوز دو حلقه چاه گرفتیم که آن را باطل کردند.

– برای صادرات انجیر در اتاق بازرگانی میز انجیر تشکیل شود. کشاورزان می‌گویند یا محصولشان را نمی‌خرند، یا خیلی ارزان می‌خرند و پول گیرشان نمی‌آید.

– بانک کشاورزی فقط بر پایه میانگین وام می‌دهد.

– ۱۲ میلیارد تومان سرمایه صندوق توسعه کشاورزی، جوابگوی کشاورزان ما نیست.

بهرام مستوری، نماینده انجمن صنفی شهرک سنگ: 

– آب صنعتی برای این شهرک در نظر گرفته نشده و ما با تلمبه‌های کشاورزی آن را تأمین می‌کنیم.

– کمبود شدید نیروی کار داریم و ۳۲ سنگبری به همین دلیل تعطیل است. بیش از هزار نفر نیروی کار نیاز داریم. آگهی هم کرده‌ایم؛ اما فقط دو نفر مراجعه کننده داشتیم.

– ۵۰ درصد سنگبری‌ها نیمه فعال هستند و با توان خیلی پایین کار می‌کنند.

– سهمه‌ای از سنگ معادن استان برای این شهرک در نظر گرفته شود.

– بعد از این همه سال سنگبری‌ها سند مالکیت ندارند تا بتوانند وامی بگیرند و آن را توسعه دهند.

صادقی نماینده سیمان خاکستری: 

– سیمان خاکستری و سفید درباره سوخت و گاز و برق مشکل دارند. وقتی برای تهیه مازوت اقدام می‌کنیم، قراردادی با پیمانکار منعقد می‌شود؛ اما در بین کار باید قرارداد دیگری ببندیم. چون مسیر مازوت عوض می‌شود و بارگیری از شیراز به بندرعباس می‌افتد.

– بعضی وقت‌ها مجبور به توقف کارخانه می‌شویم که باعث شوک به کوره و خسارات زیادی می‌شود.

– سه ماه بابت قطعی گاز و برق و یک ماه هم بابت تعمیرات تعطیلیم و از آن طرف باید سیمان را با نرخ دستوری بفروشیم.

مختاری، معاون گاز استان: 

– باید سوخت دوم را پیگیری کنید تا شرمنده نباشیم و بعد نگویید گاز نیست. سیمان خاکستری از اول سال تاکنون ریالی به شرکت گاز پرداخت نکرده است.

دهقان‌پور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس: 

– ما نمی‌توانیم بخش کشاورزی را حذف کنیم؛ اما نباید نگاه متعصبانه‌ای داشته باشیم که فقط این بخش مورد توجه باشد؛ باید به توسعه متوازن توجه کنیم.

– یکی از مشکلات، نگاه یک جانبه برای توسعه صنعت در این شهرستان است. واحد‌های سنگبری و سنگ‌کوبی بدون ضابطه و بدون توجه به مسائل محیط زیست، سلامت مردم را تهدید می‌کنند. در شهرستان مجتمع دامی داریم و بالادست آن سنگبری و سنگ‌کوبی است. ریزگرد‌ها وارد بدن دام و شیر می‌شود. همچنین روی باغ‌ها هم اثرگذار است.

– سه همت یا سه هزار میلیارد تومان تولید سالانه پسته شهرستان است. انار ۱۳۵۰ میلیارد و انجیر ۷۵۰ میلیارد تومان در سال تولید می‌شود که جمعاً حدود ۵ همت می‌شود.

– در موضوع صادرات، ما در حوزه بازرگانی مشکلاتی داریم؛ به سه دلیل: یکی این که بازار‌های مطمئنی نداریم، دوم این که تنوع بازار‌های صادراتی کم است و سوم این که سلیقه و ذائقه بازار هدف را نمی‌شناسیم.

– اگر سرمایه‌گذار برای احداث سردخانه پیدا کنید، ما حمایت می‌کنیم.

دوقزلو، معاون اتاق بازرگانی فارس: 

– یک تولید کننده نمی‌تواند یک صادر کننده خوب هم باشد و ما باید برای صادرات برنامه داشته باشیم.

– اگر مسئولان جهاد برنامه می‌دادند، استانداری هم هماهنگ و حمایت می‌کرد. برنامه را باید دستگاه اجرایی ارائه دهد.

شیخ نیا، معاون دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری:

– بابت افزایش سرمایه بر اساس سهم آورده، به صندوق توسعه کشاورزی کمک می‌کنیم.

– سرمایه‌گذاری که به‌ویژه در زمینه احداث سردخانه تعاونی تشکیل دهد و توانمند باشد، همین امسال از اعتبار ۱۴۰۳ به او تخصیص می‌دهیم.

– در مورد سوخت اگر آمار تولید واقعی باشد، ما قول می‌دهیم بر پایه آن اختصاص دهیم. اما برخی واحد‌ها به دلیل مسائل مالیاتی، تولید را نصف ارائه می‌دهند و برای همین سوخت کمتری به آنها تخصیص داده می‌شود.

– باید به دنبال انرژی‌های تجدید پذیر و خورشیدی برویم.

– ۱۳۰ هکتار از سند‌های شهرک سنگ سال ۱۳۸۶ از راه و شهرسازی به ما واگذار شده و با همکاری این اداره قرار شده مابقی به زودی حل شود.

– کرایه‌های حمل و نقل طی یک کارگروه در استان بررسی می‌شود.

– در مورد مجوز چاه آب انجیرکاران، سوابق قبلی را پیوست کنید تا پیگیری و مجوزات قبلی احیاء شود.

اکرمی، معاون برنامه‌ریزی شرکت شهرک‌های صنعتی استان:

– ۶ واحد در شهرک صنعتی آماده بهره‌برداری داریم که با مشکل برق مواجه هستند. زیرساخت‌ها آماده است و اگر تعمیر صورت گیرد، مشکل حل می‌شود.

– سازمان برنامه و بودجه هزینه آن را به عنوان تملک و دارایی امسال ببیند و به وزارت نیرو بدهد، یا این که صنعتگران هزینه کنند که حدود ۴ میلیارد تومان می‌شود.

– موضوع انرژی خورشیدی جزو اولویت‌های ما است و ما در زمینه اصلاح قیمت‌های انرژی خورشیدی، تجهیزات و زیرساخت‌های آن حمایت می‌کنیم.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=113244

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.