• امروز : سه شنبه - ۱۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 5 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Tuesday - 8 October - 2024
0
یادداشت؛

نقش اثربخش ترکیبات جدید خمیردندان‌ها در حفظ سلامتی دندان

  • کد خبر : 112004
  • 16 مهر 1403 - 17:07
نقش اثربخش ترکیبات جدید خمیردندان‌ها در حفظ سلامتی دندان
ترکیبات جدید خمیر دندان‌ها نقش اثربخشی در حفظ سلامتی دندان دارند. در این مجال مطلبی زهره لردان، مسئول واحد بهداشت دهان و دندان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز که از سوی روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ارسال شده است، در این رابطه می‌خوانیم.

«زایلیتول» از ترکیبات جدید در خمیر دندان‌ها به شمار می‌رود که منجر به مهار باکتری‌های مضر در دهان می‌شود. زایلیتول در دسته الکل قندها suger alcohol قرار می‌گیرد.

از نظر شیمیایی الکل قندها ویژگی‌های مولکول‌های قند و مولکول‌های الکل را با هم دارد. ساختار الکل قندها اجازه می‌دهد گیرنده‌های چشایی مربوط به مزه، شیرینی را روی سطح زبان تحریک کند. هر چند الکل قندها به لحاظ فنی نوعی کربوهیدرات محسوب می‌شود، اما اکثر آن‌ها موجب بالا رفتن قند خون نمی‌شود، در نتیجه نمی‌توان آن‌ها را جزو کربوهیدرات‌های خالص تلقی کرد.

این شیرین‌کننده با مهار «گلیکولیز» در باکتری‌های موجود در دهان، از دندان‌ها محافظت می‌کند. گلیکولیز برای شکستن قندها به کار می‌رود. این باکتری‌ها با تجزیه قند به محصولات اسیدی به دندان‌ها آسیب می‌زند.

از آنجا که زایلیتول مانع هضم قند از سوی باکتری‌ها می‌شود، در محافظت از دندان در برابر پوسیدگی موثر است. این ماده، دندان را به نحوی می‌سازد که چسبیدن به آن برای باکتری راحت نیست. باکتری‌ها با تولید ماده‌ای به نام «پلی ساکارید» محکم به دندان می‌چسبد. اگر باکتری نتواند به دندان بچسبد، آسیب رساندن به آن دشوار می‌شود.

«زایلیتول» به مقدار اندک در بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد و به همین دلیل طبیعی تلقی می‌شود. انسان‌ها نیز حجم بسیار اندکی از آن را به کمک متابولیسم بدن تولید می‌کند.

مزایای خمیر دندان حاوی زایلیتول

خمیر دندان حاوی زایلیتول یک انتخاب هوشمندانه برای مراقبت از دندان‌ها و لثه‌ها است. زایلیتول به کار رفته در خمیر دندان نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می‌کند. همچنین این ترکیب باعث پیشگیری از تشکیل جرم و پوسیدگی دندان شده و باعث می‌شود تا دندان‌های شما برای مدت طولانی‌تری سالم و قوی بماند. ناگفته نماند خمیردندان حاوی زایلیتول و استفاده از آن می‌تواند باعث رفع بوی بد دهان نیز شود.

همچنین محیط اسیدی دهان می‌تواند به تحلیل مینای دندان و پوسیدگی منجر شود. خمیر دندان حاوی زایلیتول با خنثی کردن محیط اسیدی، از مینای دندان محافظت کرده و به حفظ سلامت دهان کمک می‌کند.

پلاک دندانی یکی از عوامل اصلی ایجاد مشکلات دهان و دندان است. خمیر دندان حاوی زایلیتول با ترکیبات فعال خود به کاهش پلاک دندانی کمک می‌کند و به شما احساسی از تازگی و تمیزی می‌بخشد؛ همچنین جلوگیری از التهاب و خونریزی لثه و محافظت ۲۴ ساعته از دندان ها از خصوصیات دیگر این خمیردندان است.

زایلیتول در بعضی از آدامس‌ها، آبنبات‌ها و قرص‌های نعنا و محصولات مراقبتی دندان نظیر دهانشویه و خمیر دندان‌ها یافت می‌شود که برای جلوگیری از پوسیدگی مفید است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=112004

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.