• امروز : دوشنبه - ۱۶ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 4 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Monday - 7 October - 2024
0

سند مالکیت بخشی از محوطه تاریخی مَلیان در شهرستان بیضا صادر شد

  • کد خبر : 111983
  • 16 مهر 1403 - 12:49
سند مالکیت بخشی از محوطه تاریخی مَلیان در شهرستان بیضا صادر شد
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از صادر شدن سند تک‌برگی بخشی از محوطه تاریخی مَلیان در شهرستان بیضا به نام این اداره‌کل خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی امروز، ۱۶ مهرماه در حاشیه بازدید از محوطه تاریخی ملیان بیضا گفت: صدور سند مالکیت برای محوطه تاریخی ملیان اقدامی ارزشمند و بزرگ است که حفاظت و صیانت از این محوطه را آسان‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین مزیت کار تثبیت مالکیت میراث فرهنگی بر بناها، مشخص شدن حریم آن‌هاست که با صدور این اسناد، اقدامات حفاظتی و مرمتی بناها، تسهیل خواهد شد.

ثابت اقلیدی گفت: این محوطه تاریخی به باور بسیاری از صاحب‌نظران و باستان‌شناسان همان شهرانشان (از معدود شهرهای باقی‌مانده از دوران عیلامیان) است و به همین دلیل سند تک‌برگی این محوطه بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: این سند مالکیت با همکاری اداره ثبت‌اسناد و املاک استان فارس برای تثبیت و صدور اسناد اماکن تاریخی و میراث فرهنگی استان صادرشده است و با این اقدام امیدواریم بتوانیم در آینده برای عرصه‌های دیگر مجموعه‌های ملی و جهانی استان اقدام حقوقی مناسبی صورت دهیم.

به گزارش سحاب پرس، محوطه باستانی ملیان با وسعتی نزدیک به ۲۰۰ هکتار از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین محوطه‌های پیش از هخامنشی در ایران است. ملیان به خط مستقیم در حدود ۵۰ کیلومتری شمال ـ شمال غربی شیراز و ۴۸ کیلومتری غرب ـ شمال غربی تخت جمشید در دشت بیضا قرار دارد.

در کاوش‌هایی که طی سال‌ها در این محوطه انجام‌شده کارشناسان توانسته‌اند آثار معماری، آجر کتیبه دار و اشیای باستانی زیادی را کشف و شناسایی کنند.

کارشناسان در جریان کاوش و حفاری‌های باستان‌شناسی در بخش‌های مختلف شهر باستانی انشان توانسته‌اند بقایای معماری‌های مختلفی را از دوران آغاز ایلامی (سه هزارتا دو هزار و ۸۰۰ پیش از میلاد)، ایلامی قدیم (دو هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ پیش از میلاد) و ایلامی میانه (یک هزار و پانصد تا یک هزار و ۱۰۰ پیش از میلاد) را شناسایی کنند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=111983

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.