• امروز : دوشنبه - ۱۶ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 4 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Monday - 7 October - 2024
0
 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس؛

مرمت خانه تاریخی شهید مسلمی در جهرم

  • کد خبر : 111976
  • 16 مهر 1403 - 11:46
مرمت خانه تاریخی شهید مسلمی در جهرم
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان فارس از مرمت و ساماندهی یک‌خانه قاجاری در شهرستان جهرم خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی امروز، ۱۶ مهرماه در نشست میراث فرهنگی فارس بر لزوم احیا و مرمت خانه‌های تاریخی در این استان تأکید کرد و گفت: خانه تاریخی شهید عباسعلی مسلمی یکی از خانه‌های دوره قاجار در شهرستان جهرم است که هم‌اکنون عملیات مرمت و ساماندهی این بنای ارزشمند آغازشده است.

وی افزود: هم‌اکنون اجرای عملیات سبک‌سازی و تعویض تیرهای چوبی بنا و درنهایت عایق رطوبتی پشت‌بام ضلع شمالی و شمال غرب این خانه تاریخی در حال اجرا است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: اعتبار این عملیات مرمتی در بنا به بیش از ۵۵۰ میلیون تومان می‌رسد.

به گزارش سحاب پرس، خانه تاریخی شهید عباسعلی مسلمی در سال ۱۳۹۶ به شماره ۳۱۷۸۱ در فهرست ملی آثار قرار گرفته است. این بنا در شهرستان جهرم، بخش کردیان، دهستان علویه، روستای ده زیر (موسویه)، واقع‌ شده است و از بناهای شاخص قاجاری منطقه محسوب می‌شود.

بنای مذکور کاملاً درون‌گرا و در نمای بیرونی از خشت و گلی است. با توجه به اقلیم گرم منطقه مصالح غالب در ساخت اثر خشت، آجر و ملات گچ است. درب وردی خانه در ضلع شرقی قرار دارد و از ورودی وارد هشتی ساده و سپس در سمت راست به حیاط مرکزی راه می‌یابیم. سه ضلع شمالی، جنوبی و غربی دارای ساخت‌وساز است.

ضلع شمالی به‌صورت دوطبقه و زیرزمین سراسری طاق دار با پنجره‌های مشبک سنگ و گچی است. این پنجره‌ها با نقش‌ها و طرح‌های بسیار زیبای هندسی تزیین‌شده‌اند. ضلع غربی بنا نیز در دو طبقه احداث ‌شده است و دارای یک زیرزمین با طاقهای هلال شکل است. اتاق شاه‌نشین روی زیرزمین این ضلع از راهرو انتهای جنوب غربی دسترسی دارد. شبستان در این ضلع به شکل پنج‌دری با درک‌های چوبی است. در ضلع جنوبی دو طبقه با پلان ساده تر و فاقد تزئینات و دور تا دور حیاط با ازاره‌های مشبک سنگی و بعضا مخلوط آهک، سنگ وگچ کار شده است.

انتهای پیام

 

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=111976

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.