• امروز : یکشنبه - ۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Sunday - 29 September - 2024
0

پایداری طولانی یک ضد آفتاب دوستدار محیط‌زیست‌ در برابر اشعه ماورابنفش

  • کد خبر : 110720
  • 08 مهر 1403 - 13:40
پایداری طولانی یک ضد آفتاب دوستدار محیط‌زیست‌ در برابر اشعه ماورابنفش
محققان با استفاده از لیگنین طبیعی و دی اکسید تیتانیوم یک ضد آفتاب با کارایی بالا و سازگار با محیط زیست تولید کرده‌اند که جایگزینی پایدار برای محافظت در برابر نور خورشید است و پس از چند ساعت قرار گرفتن در معرض نور ماورابنفش همچنان ماندگاری خود را حفظ کرده است.

به گزارش سحاب پرس، این ضد آفتاب خلاقانه از لیگنین، یک پلیمر طبیعی فراوان، در کنار دی اکسید تیتانیوم (TiO2) ساخته شده است.

به نقل از آی‌ای، استفاده نوآورانه از لیگنین اصلاح شده نه تنها SPF ضد آفتاب‌ها را افزایش می‌دهد، بلکه رنگ آنها را نیز بهبود می‌بخشد و محصولی مؤثرتر و از نظر زیبایی شناسی جذاب‌تر ارائه می‌دهد.

لیگنین یک محصول جانبی از صنعت خمیر کاغذ است که به دلیل خاصیت جذب اشعه ماوراء بنفش و آنتی اکسیدانی‌اش مورد ستایش قرار می‌گیرد، اما استفاده از آن در کرم های ضد آفتاب به دلیل SPF پایین و رنگ تیره آن محدود شده بود. برای حل این مشکلات، محققان ساختار شیمیایی و شکل فیزیکی آن را اصلاح کردند.

محققان متیلن بیس بنزوتریازولیل تترمتیل بوتیل فنل(MBBT) را به لیگنین قلیایی(AL) متصل کردند تا پلیمر جدیدی به نام AL-g-MBBT ایجاد کنند. سپس آن را به کره‌های کوچکی تبدیل کردند.

ضد آفتاب لیگنین اصلاح شده SPF بیشتر و رنگ روشن‌تری داشت.

ضدآفتاب‌های ساخته شده با ۱۰ درصد AL-g-MBBT3 دارای SPF ۴۲.۹۳ بودند که یک جهش بزرگ نسبت به نوع اصلاح نشده بود. رنگ ضد آفتاب اصلاح‌شده نیز بسیار روشن‌تر بود.

این مطالعه همچنین پایداری و زیست سازگاری ضد آفتاب مبتنی بر لیگنین را ارزیابی کرد. نتایج نشان داد که کرم ضد آفتاب حتی پس از سه ساعت قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، اثر محافظتی و رنگ خود را در برابر نور خورشید حفظ می‌کند.

غیر سمی و بی خطر برای استفاده روی پوست

آزمایش‌های زیست سازگاری نشان داد که ضدآفتاب اصلاح‌شده حاوی لیگنین برای سلول‌های اصلی روی پوست انسان غیرسمی است، که نشان‌دهنده ایمنی آن برای مصارف پوستی است.

این یافته نشان می‌دهد که فرمول نوآورانه نه تنها محافظت موثر در برابر آفتاب را فراهم می‌کند، بلکه تضمین می‌کند که ملایم و ایمن برای استفاده روی پوست انسان است، و آن را به گزینه‌ای امیدوارکننده برای مصرف کنندگانی که به دنبال محصولات مراقبت از پوست سازگار با محیط زیست و ایمن هستند تبدیل می‌کند.

این تحقیق یک گام مهم رو به جلو در استفاده از لیگنین به عنوان یک جایگزین پایدار و موثر برای ترکیبات سنتی ضد آفتاب است. این مطالعه با نشان دادن توانایی لیگنین برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش و در عین حال سازگار با محیط زیست، راه را برای نسل جدیدی از محصولات ضد آفتاب باز می‌کند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=110720

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.