• امروز : جمعه - ۶ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Friday - 27 September - 2024
0
یادداشت؛

اهمیت مصرف میان وعده سالم در دانش‌آموزان

  • کد خبر : 110279
  • 06 مهر 1403 - 20:56
اهمیت مصرف میان وعده سالم در دانش‌آموزان
مصرف «میان وعده» سالم از اجزای ضروری رژیم غذایی دانش‌آموزان بوده و بخش مهمی از انرژی و مواد مغذی مورد نیاز آن‌ها را تأمین می‌کند. در این مجال مطلبی در این رابطه از قول سمیرا زارع، کارشناس ارشد تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان ارسنجان می‌خوانیم.

«میان وعده» نقش مهمی در سلامت جسمی و فکری دانش‌آموزان دارد؛ به طوری که مصرف میان وعده سالم سبب افزایش قدرت یادگیری و ارتقای وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود. در انتخاب یک میان وعده مناسب برای مدرسه، باید علاوه بر علاقه و اشتهای دانش‌آموز، به مواد مغذی لازم برای رشد و سلامت او هم توجه شود و به گونه‌ای نباشد که مصرف میان وعده موجب کاهش اشتها و بازماندن از وعده‌های غذایی اصلی او شود.

دانش‌آموزان باید بدانند آنچه که می‌تواند نیازهای آن‌ها را تأمین سازد، محصولاتی همچون چیپس، غلات حجیم شده و دیگر تنقلات کم ارزش نیستند، بلکه موادی دارای ارزش غذایی هستند که از یک یا چند گروه اصلی غذایی تهیه شده باشند.

در حال حاضر مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ شده، فست فودها و مصرف زیاد نمک از جمله مشکلاتی است که در الگوی مصرف غذایی دانش‌آموزان وجود دارد .مصرف این تنقلات با ارزش غذایی ناچیز، پیش از وعده های غذایی، به دلیل ایجاد سیری کاذب دانش‌آموزان را از مصرف غذاهای اصلی که باید مواد مغذی مورد نیاز رشد آن‌ها را تأمین کند، باز می دارد.

از طرفی نمک موجود در این تنقلات ذائقه دانش‌آموز را به مصرف غذاهای شور عادت می‌دهد که این مساله زمینه ابتلا به فشار خون بالا در بزرگسالی را فراهم می‌کند، همچنین مصرف زیاد روغن و چربی علاوه بر بالا بردن چربی خون و ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی، به دلیل دریافت کالری اضافی، اضافه وزن و چاقی را نیز به دنبال دارد.

بهترین مواد غذایی که می توانند به عنوان میان وعده سالم برای زنگ تفریح در برنامه غذایی دانش‌آموزان قرار گیرد؛ انجیر خشک، توت خشک، نخودچی و کشمش، برنجک و شاه دانه، ذرت بو داده کم نمک، برگه زردآلو و چیپس میوه ها، انواع میوه‌های تازه فصل نظیر سیب، پرتقال، نارنگی، هلو، لیمو شیرین و موز و یا لقمه‌های سالم خانگی مانند نان و پنیر و سبزی، انواع کوکو و کتلت کم چرب، نان و حلوا شکری، نان و پنیر و خرما یا کره بادام زمینی بدون شکر و نمک با کمی مربا یا عسل و بیسکویت‌های سبوس‌دار هستند.

یکی از الگوهای نادرست تغذیه‌ای این است که والدین آبمیوه‌های صنعتی را به عنوان میان وعده مدرسه برای فرزندان خود در نظر می‌گیرند؛ این نوشیدنی‌ها حاوی شکر افزوده زیادی هستند و بهتر است بدانید که یکی از دلایل مهم اضافه وزن و چاقی دانش‌آموزان در تمام دنیا، مصرف روزانه و بیش از حد این آبمیوه‌های صنعتی است.

بنابراین باید به والدین توصیه کرد به جای آبمیوه‌های صنعتی و نوشیدنی‌های گازدار، دانش‌آموزان را تشویق به مصرف انواع شیرهای پاستوریزه کنند که بهترین نوشیدنی برای سلامت و رشد آنان در این سن محسوب می‌شود؛ همچنین والدین باید فرزندان خود را آموزش دهند که حبوبات، گروه غذایی بسیار مقوی و مغذی هستند.

والدین دانش‌آموزان می‌توانند با استفاده از حبوبات، میان وعده‌های سالمی مانند عدسی، لوبیا گرم، نخود گرم یا نخود برشته تهیه کنند.

همیشه به یاد داشته باشید که کودکان و نوجوانان، عادات غذایی خود را در درجه اول، از والدین خود می‌آموزند و الگوی غذایی والدین و خواهر و برادر خود را الگو قرار می‌دهند، همچنین شخصی که خرید مایحتاج غذایی منزل را برعهده دارد، باید در انتخاب مواد غذایی دقت ویژه‌ای داشته باشد چرا که مواد غذایی در دسترس و موجود در سفره خانوار، تأثیر زیادی بر الگوی غذایی افراد آن خانه دارند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=110279

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.