• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024
0

توقف معدن‌کاوی در «کوه رحمت»

  • کد خبر : 109199
  • 29 شهریور 1403 - 12:20
توقف معدن‌کاوی در «کوه رحمت»
مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید در خصوص فعالیت معدن سنگ‌شکن شهرداری مرودشت در کوه رحمت تخت جمشید بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده فعالیت این معدن متوقف و در محاکم قضایی پیگیری می‌شود.

کوه‌های زیادی در ایران و جهان وجود دارند که برخی از آن‌ها نماد یک ملت بوده و علاوه بر قداست، ارزش حماسی هم دارند. در ایران نیز کوه‌های بسیاری وجود دارد ولی کوه مهر یا رحمت که خاستگاه هخامنشیان است، حکایت‌های بسیاری را در دل خود جای داده و تخت جمشید این بنای باشکوه جهانی را در آغوش خود گرفته است و چه بسا داریوش بزرگ به روی این کوه نظاره‌گر پادشاهی عظیم خود بوده است.

از آیین‌ها و نیایش مردمان آن زمان تا دلاور مردی وطن‌پرستانی که مردانه در مقابل هجوم دشمنان ایستادگی کردند و امروزه قبر این قهرمانان در کوه مهر مشاهده می‌شود.

از قلب این کوه برای ساخت قسمت‌هایی از تخت جمشید استفاده شده و مردمان بومی هنوز آن را مورد احترام قرار می‌دهند.

فعالان میراث فرهنگی در فضای مجازی اخیراً از تخریب و معدن‌کاوی گسترده کوه رحمت تخت جمشید خبر داده و در این زمینه مطالبه‌گری داشته‌اند.

در همین راستا به سراغ مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید رفتیم و نظر این مدیر را در این زمینه جویا شدیم.

علیرضا عسکری چاوردی در گفت‌وگو با خبرنگار سحاب پرس با اشاره به اینکه معدن سنگ شکن شهرداری مرودشت فعالیت‌های خود را از سال ۱۳۷۵ شروع کرده است، بیان کرد: در طول این سال‌ها بارها از معدن شکایت شده و اداره میراث فرهنگی تذکرات لازمی را در این خصوص اعلام کرده است.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته و همکاری استانداری فارس فعالیت این معدن در سال ۱۳۹۵ متوقف شد.

عسگری چاوردی تصریح کرد: متاسفانه مطلع شدیم، طی دو هفته اخیر این معدن مجدداً شروع به فعالیت کرده است که با پیگیری‌های انجام شده دستور توقیف آن صادر و در محاکم قضایی پیگیری می‌شود.

محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان فارس نیز در خصوص فعالیت این معدن بیان کرد: متاسفانه خبری در رسانه‌ها منتشر شده است مبنی بر اینکه میراث در مورد کوه رحمت و تخت جمشید مجوز داده است.

وی با تأکید بر اینکه با تدبیر و همکاری که با استاندار داشتیم حتی مجور تغییر کاربری یک درخت در باغات شیراز داده نشده است، گفت: میراث با جاذبه و جذابیت گردشگری آمیخته است و حتی اجازه تغییر کاربری یک درخت نداده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس بیان کرد: مجوز هیچ‌گونه اقدامی را در کوه رحمت نداده‌ایم و بر تمامی پروژه‌ها نظارت داریم.

وی اظهار کرد: افرادی که می‌خواهند در دنیای مجازی دیده شوند، از زبان میراث فرهنگی مطلب منتشر می‌کنند.

به گزارش سحاب پرس، بحث تخت جمشید طی روزهای اخیر تنها به بحث کوه رحمت ختم نمی‌شود بلکه اخیرا مطالبی درباره وجود گلسنگ‌ها در این بنای تاریخی منتشر شده است. این مطلب سال‌هاست که در محافل و مطالب گوناگون مطرح می‌شود و حتی چند ماه پیش مجموعه جهانی تخت جمشید پاسخی علمی به این قضیه داد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، وجود گلسنگ‌ها در تخت جمشید از سال ۸۲ تاکنون مطرح بوده است و مطلب جدیدی نیست اما اخیرا عده‌ای مدام بر روی این مطلب تاکید دارند.

اخیرا هم مطلبی در خصوص تأثیر آلاینده‌ها پتروشیمی روی رویش گلسنگ‌ها در تخت جمشید مطرح شده است که در همین راستا مدیر این مجموعه جهانی گفت: وجود کارخانه‌های صنعتی در حریم آثار تاریخی هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ منظری مطلوب نیست و تا شعاع ۴۰ کیلومتری اطراف تخت جمشید هم طی ۳۰ ساله اخیر هیچ آلاینده‌ای تأسیس نشده است.

وی با بیان اینکه در واقع صنایع پتروشیمی باید از فیلتر استفاده کرده و فعالیت‌های خود را محدود کند و طرح توسعه خود را به خارج از حریم تخت جمشید انتقال دهد، گفت: گزارش جامع علمی از میزان تأثیر این آلاینده بر دشت مرودشت تهیه شده است و راهکارهای لازم ارائه شده است. لذا، در صورت تبعیت از قوانین میراث فرهنگی و پذیرش راهکارها با محدودسازی و ارائه برنامه انتقال طرح توسعه پتروشیمی طی یک محدوده زمانی مشخص می‌توان به همکاری متقابل امیدوار بود و در صورت عدم پذیرش به صورت مستقیم موضوع در حوزه قضایی دنبال خواهد شد.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید بیان کرد: آن‌چه مسلم است به هیچ عنوان نباید آثار تاریخی و باستانی را فدای توسعه کرد و مسأله مهم، توسعه پایدار میراث فرهنگی به ویژه تخت جمشید است. سوختن نفت و محصولات نفتی مانند بنزین، گازئیل و سوخت‌های فسیلی بر محیط تاثیر می‌گذارد، بنابراین استفاده از فیلترهای مناسب برای کارخانه پتروشیمی توسط کارشناسان حوزه‌های صنعت، محیط زیست و میراث فرهنگی مطرح شده است.

عسکری چاوردی تصریح کرد: از بدو تشکیل بنیاد پژوهشی پارسه _ پاسارگاد مدیران این مرکز، سخت‌گیری‌های بسیاری در خصوص احداث کارخانه‌های صنعتی در حرایم سه‌گانه تخت‌جمشید داشته‌اند و هم‌اکنون نیز وضعیت به همین منوال ادامه دارد.

وی مجموعه جهانی تخت‌جمشید را تنها سایت تاریخی در ایران دانست که در زمینه پژوهش‌های مرتبط با گلسنگ‌ شامل فعالیت گلسنگ‌ها، چگونگی زیست و گونه‌شناسی این موجودات همچنین در موضوع راه حل مقابله با گلسنگ‌ها اقدامات بسیار ارزشمندی انجام داده است و به طور قطع در ایران پیش‌تاز است.

عسکری چاوردی بیان کرد: پایگاه جهانی تخت‌جمشید در امر زدودن گل‌سنگ‌ها با روش‌های نوین پیش‌گام است. کارشناسان مدام در حال پژوهش و اتخاذ مناسب‌ترین روش‌ پاکسازی گلسنگ‌ها هستند و تاکنون ده‌ها مقاله جدید و معتبر از این فعالیت‌ها منتشر شده و مدام خواص شیمیایی و فیزیکی مواد استفاده شده مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: طبق تفاهم‌نامه‌های مختلف میراث فرهنگی و پایگاه تخت‌جمشید با مراکز علمی این نتیجه حاصل می‌شود که مدیران ارشد وزارتخانه میراث فرهنگی و مدیران تخت‌جمشید به منظور ایجاد گسترش و هم فکری و همکاری‌های آموزشی _ پژوهشی با مراکز علمی همکاری‌های لازم را داشته‌اند.

عسکری چاوردی در زمینه فعالیت پایگاه تخت جمشید بیان کرد: این پایگاه با چندین روش که توسط متخصصین ایرانی و بین‌المللی پیشنهاد شده‌ است اقدامات زیادی را در زمینه پاکسازی گلسنگ‌ها انجام داده‌ و در تخت‌جمشید و ایران مطالعات علمی و آکادمیک در زمینه گلسنگ‌ها در حال انجام است، پایگاه تخت جمشید با تکیه بر همکاری مراکز وابسته به وزارت خانه میراث فرهنگی، مراکز تحقیقاتی و آموزشی و مراکز تخصصی خارجی و داخلی فعالیت‌های خود را در خصوص حفاظت از آثار ارزشمند تخت جمشید ادامه خواهد داد و برنامه حفاظت و مرمت تخت جمشید و از سرگیری مجدد همکاری‌های بین‌المللی با موسسه ایزمئو ایتالیا و به ویژه بازگشت گروه مرمتگران بدون مرز را در دستور کار خود قرار داده است.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید اظهار کرد: با توجه به صحبت‌ها و مذاکرات انجام شده با اساتید و دانشمندان جهانی در حوزه مرمت، پروپوزال علمی _ پژوهشی بین چند موسسه و دانشگاه داخلی و بین‌المللی در حال انجام است و به زودی به ۲ حوزه وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت میراث فرهنگی _ گردشگری و صنایع دستی جهت تأیید نهایی و درخواست ویزا به وزارت امور خارجه ارائه می‌شود.

به گزارش سحاب پرس، گلسنگ یک موجود تشکیل شده از جلبک و قارچ است که معمولاً روی تخته‌سنگ‌ها، دیوارها و تنه درختان به‌ صورت ورقه‌های زرد یا خاکستری مایل به سفید یا مایل به سبز دیده می‌شوند و اولین جانداران چندیاخته‌ای بودند که به خشکی وارد شدند.

این گیاه می‌تواند تا ۴ هزار سال عمر کند و به‌ عنوان نشانگرهای زیستی در شناسایی سمی بودن محیط عمل می‌کنند. گلسنگ‌ها بسیار بادوام هستند و می‌توانند به سرعت خشک شوند و به یک حالت مقاوم یا دوره کمون وارد شوند. اما با کمی رطوبت مانند شبنم صبحگاهی، به‌سرعت آبدار شده و فتوسنتز و رشد آن‌ها از سر گرفته می‌شود.

این موجود به آهستگی رشد می‌کنند اما در نهایت می‌توانند مناطق وسیعی را تحت پوشش خود درآورد. بسیاری از گونه‌های این گیاه روی سنگ‌ها می‌رویند و مواد معدنی آن‌ها را جذب می‌کنند و در نتیجه فعل و انفعال گلسنگ، سنگ‌ها می‌شکنند و به خاک تبدیل می‌شوند از این رو زمانی که این موجودات روی آثار باستانی رشد می‌کنند منجر به تخریب آن‌ها می‌شوند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=109199

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.