• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024

اخبار ویژه

بیانیه سپاه فجر فارس به مناسبت هفته دفاع مقدس اولین دوره مسابقات آزاد رباتیک استان فارس برگزار شد ‌ اعلام برنامه‌های هفته دفاع مقدس در فارس‌/ ۱۶۰ یادمان شهدای گمنام وجود دارند شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان فارس در پنج ماه نخست سال جاری مقدار ۱۴۰۱ تن انواع کود کشاورزی را به شهرستان کوار ارسال و توزیع کرد توزیع انواع نهاده‌های کشاورزی از سهمیه مصوب شرکت خدمات حمایتی کشاورزی فارس بین کارگزاران شهرستان داراب از آغاز سال جاری تا پایان مرداد ماه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان فارس در پنج ماه نخست سال جاری بیش از ۱۰ هزار تن از انواع نهاده کشاورزی را بین انبار کارگزاران در سطح شهرستان مرودشت توزیع کرد در پنج ماه نخست سال جاری مقدار ۶۰ تن کود کشاورزی اوره از سهمیه مصوب شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان فارس بین کارگزاران در سطح شهرستان خفر توزیع شد انجام عملیات نمونه برداری از پارت ۱۱۵ کود سوپر فسفات ساده شرکت ارکان شیمی جنوب توسط کارشناسان شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان فارس

0

‌دومین نقش برجسته قدیمی ایران در فارس ساماندهی می‌شود

  • کد خبر : 108371
  • 24 شهریور 1403 - 13:33
‌دومین نقش برجسته قدیمی ایران در فارس ساماندهی می‌شود
مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از اجرای عملیات ساماندهی و نجات بخشی دومین نقش برجسته قدیمی ایران در شهرستان رستم خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی امروز، ۲۴ شهریورماه در نشست میراث فرهنگی فارس گفت: عملیات ساماندهی و نجات‌بخشی نقش برجسته کورانگون در قالب طرح مشترک معاونت‌های میراث فرهنگی و گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

وی با بیان اینکه اعتبار اختصاص‌یافته به این پروژه ۳ و نیم میلیارد تومان است، افزود: یک و نیم میلیارد تومان از اعتبارات استانی و دو میلیارد تومان نیز از مسئولیت اجتماعی وزارت نفت به این پروژه اختصاص‌ یافته است.

ثابت اقلیدی در ادامه با اشاره به اینکه نقش برجسته کورانگون متعلق به دوره ایلامی است، گفت: صخره‌ای که این نقش برجسته بر روی آن اجرا شده، تحت تأثیر عوامل محیطی به‌شدت دچار ازهم‌پاشیدگی شده است و هرلحظه بیم آن می‌رود که با ریزش قطعات جداشده و صخره، نقش برجسته نیز که از آن به‌عنوان دومین نقش برجسته قدیمی ایران یاد می‌شود، فرو ریزد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با بیان اینکه عملیات استحکام‌بخشی از پایین‌ترین قسمت صخره شروع می‌شود و تا زیر نقش برجسته ادامه می‌یابد، گفت: فنس‌کشی و اجرای پوشش حفاظتی، دو اقدام دیگری است که در این نقش برجسته اجرا خواهد شد.

به گزارش سحاب پرس، نقش برجسته کورانگون یکی از آثار تاریخی دوره ایلامی در شهرستان رستم است که در سال ۱۳۱۵ به شماره ۲۵۴ در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت‌ شده است. نقش برجسته بر فراز یک پرتگاه مشرف‌به رودخانه فهلیان واقع‌ شده است.

نقش برجسته کورانگون از ابتدای قرن بیستم توسط پژوهشگران متعددی موردمطالعه و بررسی قرار گرفت و قدمت تاریخی‌اش را به اواخر هزاره سوم پیش از میلاد یعنی حدود چهار هزار سال قبل می‌رسد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=108371

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.