• امروز : چهارشنبه - ۲۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Wednesday - 18 September - 2024
1
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز؛

در صورت حمایت دولت و تامین رام قطار سرفاصله در خط یک مترو کاهش می‌یابد

  • کد خبر : 107584
  • 18 شهریور 1403 - 10:40
در صورت حمایت دولت و تامین رام قطار سرفاصله در خط یک مترو کاهش می‌یابد
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی (مترو) شهرداری شیراز با اشاره به اینکه دولت در تامین رام قطار مترو شیراز همکاری کند، گفت: انتظار داریم با حمایت دولت و تامین رام قطار، سرفاصله در خط یک مترو از 15 دقیقه به 10 دقیقه برسد.

علی کلانتری مزرعه نو، امروز در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر فاز یک خط ۲ در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را به بهره برداری رساندیم و به خاطر نبود رام و واگن مشکلاتی داریم جلسات متعدد با نمایندگان برای تامین رام شکل گرفت.

مدیر عامل سازمان مترو شیراز افزود: از خط ۲ فقط ایستگاه استقلال را تا روز شیراز به بهره برداری می رسانیم و ایستگاه ۱۵ خرداد هم ظرفیت خوبی بود ولی برای تملک زمین به مشکل برخورد کردیم.

وی گفت: از میدان نمازی تا فضیلت حفاری ۱۶۰۰ متر تا نزدیکی ایستگاه ادبیات حفاری انجام شده است و تا قبل از پایان سال دستگاه از ایستگاه سعدی خارج می شود و رکورد ساخت مترو در خط ۲ شکسته شد و هشت کیلومتر از خط را طی ۲ سال به بهره برداری برسانیم.

کلانتری با اشاره به اینکه دولت برای تامین ناوگان بیشتر حمایت کند، اظهار کرد: پنج کیلومتر فاز دوم در حال اجراست که ایستگاه های «آزادی»، «اطلسی»، «ادبیات» و «کلبه سعدی» راه اندازی خواهد شد و اینکه خط ۲ به کجا متصل شود مشخص نشده است و بعد از جمع بندی اعلام می کنیم.

وی با اشاره به اینکه راندمان حفاری به خاطر قطعی برق در حوزه خط سه خوب نبود، افزود: ایستگاه میلاد پیشرفت عالی داشته است و ایستگاه آفرینش و جهاد در حال آماده سازی هستند.

کلانتری با اشاره به اینکه ایستگاه آرین و صنایع نامشخص بود مجوز آن صادر شد و بحث مطالعاتی آن انجام شده و مطابق زمان بندی به اجرا برسانیم، تاکید کرد: لینک خط یک به چهار با توجه به بافت فرهنگی گزینه های مختلف مشخص شد و ۲ هزار و ۷۰۰ متر تونل و استفاده از ظرفیت اتوبوس برقی انجام خواهد شد.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهردرای شیراز با اشاره به اینکه از ظرفیت تراز بلیط مترو برای تخلیه مسافران مترو استفاده می کنیم، افزود: خط چهار مترو شیراز از بلوار رازی تا باسکول نادر به طول پنج کیلومتر با چهار ایستگاه اجرایی می شود و عملیات احداث خط چهار آغاز شده است و برای هر کیلومتر خط مترو باید ۶۰ میلیون یورو هزینه شود که همه جانبه قابل استفاده شود و حفاری خط چهار تا پایان سال و اردیبهشت سال آینده انجام می شود.

وی گفت: پیش بینی روزانه ۱۲۰ هزار نفر را داریم که با ۱۳ رام در خط یک و یک رام در خط ۲ که در صورت تکمیل تا ۲۰۰ هزار نفر را می تواند استفاده کند و انتظار ما برای خدمت رسانی منطقی سرفاصله منطقی ۱۰ دقیقه است.

کلانتری اظهار کرد: سه قطار داریم که از لحاظ راندمانی متفاوت هستند که به خط ۲ می آیند و سه رام جدید به خط یک منتقل می شود و استفاده از توان مهندسی بومی یکی از مهمترین مولفه های است که باید مورد توجه قرار گیرد، قرارداد تجهیزات به ازای هر سیستم مترو ۱۶ میلیون یورو بوده و توسط نیروهای بومی این عدد به صورت کل تجهیزات به کمتر از هفت میلیون یورو است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه ساخت هم ۷۰۰ میلیون تومان هم کاهش هزینه ساخت را داشتیم، افزود: ۱۶ شرکت دانش بنیان نیازهای مترو را بررسی کردند و در این راه بومی سازی همکاری های زیادی داشتند.

کلانتری گفت: باید بستر و زیرساخت مترو را بسازیم و هر سالی که دیرتر عمل کنیم موضوع هزینه ها تصاعدی بالا می رود و ۳۱۵ واگن معادل ۶۳ رام قرار بود بین سه شهر شیراز، تبریز و اصفهان توزیع شود که سهم مترو شیراز ۱۰ رام قطار بود و بر اساس پیشرفت فیزیکی هفت رام را تحویل گرفتیم ما در حال حاضر ۳۴ کیلومتر خط بهره برداری داریم و تبریز تنها ۱۰ کلیومتر بهره برداری دارد.

وی گفت: تصور داریم که با تلاش ها ۲ رام از دولت و سه رام را هم با چین قرارداد می بندیم تا پایان سال آینده به پنج رام برسد و ۴۰ دستگاه قرارداد هم توسط دولت برنامه سه ساله دارد که زمان تحویل آن جز اختیارات ما نیست.

کلانتری با یادآوری این مطلب که ۶ هزار میلیارد تومان تاکنون از اوراق استفاده شده است و چهار هزار میلیارد تومان معادل ۸۰ درصد، تامین شده است، افزود: قرارداد پله برقی و آسانسور داریم سال گذشته قرارداد بسته شد و بابت تغییر نرخ ارز مشکل حقوقی شکل گرفت و شرکت برنده تضامین ارائه شد تا ۲۱ میلیارد تومان هزینه شد و در یک بازه ۱۲ ماهه هر ایستگاه یک آسانسور و پله برقی داشته باشند.

مدیر عامل مترو شیراز با اشاره به اینکه ۱۲۶ پله برقی و ۶۰ دستگاه آسانسور، وجود دارد که یک دستگاه پله برقی و یک دستگاه آسانسور خراب شده است و منتظر تامین قطعات آن هستیم، افزود: بیشتر گلایه مردم از عدم نصب است و ۱۶ دستگاه پله برقی و ۱۱ دستگاه هم آسانسور نصب خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ما بخشی از پازل ترافیک هستیم و مابقی سازمان ها هم باید همکاری داشته باشند، گفت: در خصوص صدرا کمتر از سه هفته پیش جلسه با شرکت عمران صدرا داشتیم هنوز موضوع به نتیجه نهایی نرسیده است.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=107584

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.