• امروز : یکشنبه - ۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Sunday - 29 September - 2024
2
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان فارس؛

با تامین و تدارک ۴۳ درصد برنامه ابلاغی کودهای یارانه‌ای، میزان ذخایر استراتژیک کود به ۴۵۲ هزار تن رسید

  • کد خبر : 106722
  • 10 شهریور 1403 - 10:17
با تامین و تدارک ۴۳ درصد برنامه ابلاغی کودهای یارانه‌ای، میزان ذخایر استراتژیک کود به ۴۵۲ هزار تن رسید

به گزارش سحاب پرس و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به نقل از سایت مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد‌کشاورزی حمید رسولی، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، برنامه ابلاغی تامین و توزیع کودهای یارانه‌ای را ۳ میلیون تن برای سال جاری اعلام کرد و گفت: از […]

به گزارش سحاب پرس و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به نقل از سایت مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد‌کشاورزی

حمید رسولی، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، برنامه ابلاغی تامین و توزیع کودهای یارانه‌ای را ۳ میلیون تن برای سال جاری اعلام کرد و گفت: از این میزان تاکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن یعنی ۴۳ درصد برنامه، تامین و تدارک شده است.

 حمید رسولی امروز دوشنبه در آیین آغاز فصل زراعی کشت پاییزه سال ۱۴۰۴ – ۱۴۰۳ که با حضور غلامرضا نوری قزلجه وزیر جهاد کشاورزی، معاونین وزیر و روسای سازمانهای جهاد کشاورزی استان‌ها در سالن توسعه وزارتخانه برگزار شد، به رشد متوسط مصرف کودهای یارانه‌ای در کشور اشاره کرد و گفت: متوسط مصرف کودهای یارانه‌ای در ابتدای سال ۱۳۹۹ حدود ۱۲۰ کیلوگرم بود که در سال ۱۴۰۱ به ۱۹۴ کیلوگرم و در سال ۱۴۰۲ به ۲۰۴ کیلوگرم افزایش یافته است.

وی برنامه ابلاغی تخصیص کودهای یارانه‌ای برای امسال پیرو توافق با سازمان برنامه و بودجه را ۳ میلیون تن اعلام کرد و افزود: از این میزان ۲٫۴ میلیون تن کودهای ازته، ۴۰۰ هزار تن کودهای فسفاته و ۲۰۰ هزار تن کودهای پتاسه است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به آخرین وضعیت تامین و تدارک کودهای یارانه‌ای اشاره کرد و گفت: از ۳ میلیون تن برنامه ابلاغی تاکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن یعنی ۴۳ درصد برنامه تامین و تدارک شده است.

رسولی بیان کرد: در حال حاضر ۴۵۲ هزار تن میزان ذخایر استراتژیک انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه است که با توجه به اولویت استان‌ها تخصیص می‌یابد.

وی میزان ذخایر مناطق سردسیر را ۱۶۰ هزار تن، مناطق معتدل را ۱۸۳ هزار تن و مناطق گرم را ۱۰۷ هزار تن براساس سهمیه‌ها اعلام و تصریح کرد: مناطق معتدل ۴۲ درصد سهمیه کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان این که در حوزه تامین کود اوره نگرانی وجود ندارد، افزود: بعد از ابلاغ هیات وزیران، تامین و توزیع کود اوره روند عادی را طی می‌کند، حداقل روزانه ۷ هزار تن کود اوره از شرکت‌های پتروشیمی اوره‌ساز خرید و حمل می‌شود و در تلاشیم این میزان به ۱۰ هزار تن در روز برسد.

وی افزود: در حال حاضر تقاضای خرید کود اوره از سوی کشاورزان کمتر از میزان تامین است اما در روزهای آتی تقاضا افزایش یافته و به موازات آن میزان تامین نیز افزایش خواهد یافت.

رسولی در عین حال اذعان داشت: در حوزه کودهای فسفاته و پتاسه از ۶۰۰ هزار تن برنامه ابلاغی، ۳۰۰ هزار تن تامین شده و در ۳۰۰ هزار تن مابقی صددرصد قراردادها بسته و بخش زیادی تولید شده است و این شرکت به دنبال تسریع در ارسال محمولات به استان‌ها است.

وی بیشترین میزان مصرف کود های فسفات در ۱۵ سال گذشته در شهریور ماه را حدود ۴۰ هزار تن و در مهر ماه را ۹۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: اگر امروز یک کیلوگرم کود تولید و وارد نشود، ما به اندازه شهریور و مهر تا رسیدن به آبان، کود فسفات ذخیره داریم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، میزان کود پتاس در برنامه را ۲۰۰ هزار تن برشمرد و گفت: در ۵ ماه ابتداس سال‌ جاری حدود ۱۸۰ هزار تن کود پتاس تامین شده و در حال حاضر در انبارهای ذخیره‌سازی ۱۵۸ هزار تن کود پتاس ذخیره شده است.

به گفته وی، بیشترین میزان مصرف کود پتاس در ۱۵ سال گذشته در یک ماه ۳۰ هزار تن بود، که در حال حاضر ۱۵۰ هزار تن از این کود موجود است.

رسولی با بیان این که درخواست ما برای اجرای برنامه ابلاغی تامین و توزیع کود در سال جاری، دریافت ۱۷ هزارمیلیارد تومان بودجه بود که با دریافت ۱۰ همت آن از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور موافقت شده است، گفت: ابلاغیه وزارت جهادکشاورزی برای تامین ۳ میلیون تن کود، مبنای کار ماست. اما اگر میزان سهمیه‌ها اصلاح شود، ما برای تامین و تدارک کود مشکلی نداریم.

به گفته وی، براساس توافق صورت گرفته با سازمان برنامه و بودجه کشور، تخصیص کودهای اوره براساس الگوی کشت و کودهای فسفات و پتاس براساس محصولات استراتژیک و اساسی است. باتوجه به اینکه این موضوع به ما ابلاغ شده، نیاز است این رویه مورد توجه قرار گرفته و رعایت شود.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=106722

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.