• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7
رئیس اداره آسیب های اجتماعی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس؛

سفیران سلامت منجی زدودن آسیب‌های اجتماعی از بدنه کار و تولید فارس

  • کد خبر : 10654
  • 30 آبان 1399 - 19:28
سفیران سلامت منجی زدودن آسیب‌های اجتماعی از بدنه کار و تولید فارس
رئیس اداره آسیب های اجتماعی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس،گفت: طرح سفیر سلامت اجتماعی برای اولین بار در سطح استان فارس با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی در میان جامعه کار و تولید به اجرا در آمده است.

به گزارش سحاب پرس به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس؛ منیژه پاداش نیک با اشاره به وجود آسیب‌های اجتماعی متعددی ازجمله طلاق، اعتیاد،ایدز ،عدم کنترل خشم ،نداشتن مهارت زندگی و مهارت ارتباطی و … در جامعه کار و تولید افزود: طرح سفیر سلامت اجتماعی با انعقاد تفاهم نامه و همکاری موسسه برنا برای اولین بار در سطح استان فارس از ابتدای مهرماه ۹۹ بصورت آزمایشی در ۳ کارخانه در شیراز در حال اجرا است که این کار به مدت ۱ سال انجام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه شاغلین بخش بهداشت حرفه‌ای به عنوان سفیر سلامت اجتماعی در کارخانجات نامیده می‌شوند،تصریح کرد: براین اساس تمام کارخانه‌ها مکلف هستند که در شناخت آسیب های اجتماعی و پیشگیری فعالیت اثربخشی داشته باشند و با توجه به شناخت آسیب های اجتماعی در حوزه کانون خانواده و جامعه کارگری برنامه های توانمندسازی را اجرایی کنند.
وی ادامه داد: سفیران سلامت اجتماعی در قالب برنامه ارتقا توانمندسازی و اجرای فرآیندهای دست یابی به سبک زندگی سالم فعالیت های مستمر و اثربخشی را اجرایی خواهند کرد.
پاداش نیک افزود:اداره آسیب های اجتماعی و مشاورین حوزه آسیب شناسی و سلامتی بمنظور اجرای طرح پیشگیری از طلاق و آسیب‌های اجتماعی ناشی از رفتارهای پرخطر؛آسیب‌های نوپدید با کمک سفیران اجرای سلامت اجتماعی به ابعاد مختلف سلامت اجتماعی توجه خواهد کرد.
رئیس اداره آسیب های اجتماعی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در کارخانجات با حضور مشاورین حوزه سلامت اجتماعی عنوان کرد: در این طرح دوره های آموزشی به نمایندگان اداره آسیب های اجتماعی در کارخانجات با هدف تربیت مربی و مددکار اجتماعی آموزش داده می شود.
پاداش نیک افزود: با آموزش های هدفمند صورت گرفته و ارتقای سطح سواد سلامت اجتماعی می توان به نوعی مکانیزم های دفاعی در حوزه سلامت روان را بهبود بخشید و بدین ترتیب آسیب‌های اجتماعی که در اجتماع شایع است را با مشارکت مردمی کاهش داد.
وی اضافه کرد: با توجه به بازدید و با بررسی‌هایی که از کارخانجات انجام شده است آموزش ها به صورت فردی ؛ چهره به چهره صورت می‌گیرد و یا اینکه از طریق برنامه “زوم” آموزش کامل ارائه می شود.
وی با بیان اینکه این طرح از استان فارس آغاز شده است،ابراز کرد: طرح مشاوره و ارتقای سطح سواد سلامت اجتماعی در راستای پیشگیری و شناخت آسیب های اجتماعی در کشور هنوز اجرایی نشده است و اگر به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ارسال شود اولین استانی هستیم که این طرح را اجرایی می کند.
پاداش نیک خاطرنشان کرد: در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی طبق سندهای حمایتی طرح برنامه‌های اجرایی و مدیریتی اجرا می شود و همچنین در حوزه حمایت از مستمری بگیران استان فارس نیز طرح و برنامه‌های حمایتی را با کانون بازنشستگان پیگیری کردیم که اجرایی شده است.
وی با اشاره به ارتباطات موثر با گیرندگان خدمات به صورت آنلاین و پاسخگویی به سوالات گروه‌های آسیب‌پذیر در طول شبانه روز عنوان کرد: در این راستا و به منظور جوابگویی به مشکلات یارانه‌بگیران بصورت مستقیم و آنلاین با وزارتخانه پیگیری و حل مشکل انجام می شود.
رئیس اداره آسیب های اجتماعی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس گفت: طبق آمار روزانه به طور متوسط هزار مشکل یارانه‌ای مانند عدم ثبت یارانه سرپرست خانوار یا جداکردن یارانه زوجینی به دلیل طلاق و فوت وجود دارد که راهنمایی لازم در این خصوص در ادارات سراسر استان فارس انجام تا خانوارهای مشمول بتوانند از بسته حمایتی معیشتی بهره مند شوند.
پاداش نیک با اشاره به ورود ویژه در حوزه اقشار آسیب پذیر از جمله کارتن‌خواب‌ها و خانواده‌های بدسرپرست، بی‌سرپرست و خودسرپرست اظهار کرد: در این زمینه جلساتی را با بهزیستی برگزار شده و راهکارهای مشترکی به مرحله اجرا درآمده است.
وی با بیان اینکه در حوزه مشکلات اصناف و اتحادیه‌های کارگری نیز به صورت ویژه ورود پیدا و از نزدیک مشکلات اصناف نیز بررسی شده،گفت: همچنین در حوزه مشکلات زنان سرپرست خانوار نیز با ارجاع به مدیرکل امور بانوان استانداری فارس تسهیلات حمایتی پرداخت شده است.
وی تصریح کرد: در حوزه سالمندان و سلامت اجتماعی نیز در قالب همکاری با کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران مسائل مشکلات این گروه پیگیری و راهکارهای اجرایی آن انجام شده است.
رئیس اداره آسیب های اجتماعی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس با اشاره به شرایط فعلی شیوع کرونا،گفت: با همکاری که کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران به صورت مدون با این اداره کل دارند،آموزش های خودمراقبتی و پیگیری های ارتقای سلامت به ویژه در شرایط حساس فعلی در اولویت قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: به منظور پیشگیری از آسیب های اجتماعی بایستی با برنامه‌های مشارکت پذیری درون سازمانی و برون سازمانی توانمندسازی جامعه هدف را ارتقا بخشید،بدین ترتیب با رویکرد ارتقای سطح مشارکت اجتماعی بمنظور دست یابی به ارتقای مولفه های سرمایه اجتماعی و فرهنگی حائز اهمیت است.
پاداش نیک در پایان بر این مطلب که فرهنگ پیشگیری از آسیب های اجتماعی و آسیب های نوپدید با ارتقای سطح سواد سلامت اجتماعی رابطه مستقیم و کاربردی دارد نیز تاکید کرد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=10654

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.