• امروز : پنج شنبه - ۲۲ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Thursday - 12 September - 2024
4
مدیر روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای فارس؛

بیان جدول خاموشی در دستور کار وزارت نیرو نیست

  • کد خبر : 105573
  • 30 مرداد 1403 - 16:29
بیان جدول خاموشی در دستور کار وزارت نیرو نیست
مدیر روابط عمومی برق منطقه‌ای فارس در پاسخ به درخواست مردم برای ارائه جدول خاموشی گفت: بیان جدول خاموشی در دستور کار وزارت نیرو نیست و برنامه‌ای برای خاموشی برنامه‌ریزی شده وجود ندارد.

تابستان امسال که گرمای هوا به اوج خود رسیده، یکسری معضلات را برای مردم ایجاد کرده است. خاموشی‌های روزانه به دلیل بار زیاد مصرف برق در کشور، باعث شده است که افراد بسیار لب به گلایه گشوده و از این قضیه ابراز نارضایتی کنند.

گرچه اقدامات متعددی برای مدیریت بار از سوی صنعت برق انجام می‌شود اما در هر صورت برای گذر از این معضل، همکاری و مشارکت مردم در مدیریت مصرف برق نیز ضروری است.

یکی از درخواست‌هایی که عامه مشترکان برق استان فارس دارند، ارائه جدول خاموشی‌هاست تا بتوانند برنامه‌ریزی لازم را برای انجام فعالیت‌های روزمره خود داشته باشند. در همین راستا به سراغ مدیر روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای فارس رفتیم تا پاسخ وی را درباره مباحث مطرح شده از سوی عموم مردم بشنویم.

محسن جوادی آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار سحاب پرس درباره درخواست مردم برای ارائه جدول خاموشی‌ها گفت: بیان جدول خاموشی در دستور وزارت نیرو نیست و هیچ برنامه‌ای برای خاموشی برنامه‌ریزی شده نداریم. اگر مردم در مصرف برق رعایت کنند و همچنان کشاورزان و صنایع هم همکاری کنند، از این مشکل عبور می‌کنیم و هیچ مشکلی برای تأمین برق نیست.

وی افزود: عدم ارائه جدول خاموشی یک تصمیم جمعی است و در کل وزارت نیرو در کشور بنایی بر اعلام جدول خاموشی فعلا نیست و اینگونه نیست که شرکت توزیع نیروی برق شیراز به تنهایی تصمیم بگیرد جدول خاموشی ارائه دهد یا شرکت توزیع برق فارس برای یک شهرستان اعلام جدول خاموشی کند.

جوادی آزاد این نکته را یادآور شد که جدول خاموشی‌های توزیع شده در فضای مجازی، مربوط به سال‌های پیش است که عده‌ای آن‌ها را کپی و پخش می‌کنند و مدعی هستند که این جدول توسط صنعت برق اعلام شده است.

مدیر روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای فارس با بیان اینکه مدیریت باری که انجام می‌شود، همگی در نرم‌افزار کاربردی برق من ثبت می‌شود، افزود: اگر مردم در صرفه‌جویی مصرف برق همکاری کنند، احتمال گذشت از گنبد حرارتی بدون ارائه جدول خاموشی امکان‌پذیر است.

وی بیان کرد: وقتی برق منطقه‌ای قطع می‌شود، در نرم‌افزار کاربردی برق من ثبت می‌شود و مشترکان با نصب این نرم‌افزار و اعلام شماره کنتور یا شماره اشتراک می‌توانند متوجه شوند که به چه علت برق قطع شده و تا چه زمانی مشکل برطرف خواهد شد.

جوادی آزاد با بیان اینکه راه دیگر برای اطلاع از وضعیت خاموشی‌ها تلفن ۱۲۱ است، گفت: البته گاهی اوقات شدت تماس‌های مردم آنقدر زیاد می‌شود که سیستم‌ها پاسخگو نیست و مردم باید صبر و حوصله انجام دهند ضمن اینکه به همین دلیل از مردم عذرخواهی می‌کنیم.

مدیر روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای فارس در عین حال از برخی از اظهارنظر تعدادی از دستگاه‌ها و نهادها انتقاد کرد و افزود: ما تقریبا از سازمان‌های خدمات‌رسان حساس مورد اتهام قرار می‌گیریم که صنعت برق باعث شده است در انجام مسئولیت خود دچار بحران و معضل شویم به عنوان مثال دیروز مصاحبه‌ای از مدیرکل مخابرات استان منتشر شد مبنی بر اینکه اختلال در آنتن‌دهی برخی تلفن‌ها، بابت قطعی برق است و یا نهادهای دیگر این چنین مسائلی را مطرح می‌کنند واقعیت مسئله این است که ما تمام تلاش خود را برای تأمین برق مطمئن و دائم انجام می‌دهیم.

وی اضافه کرد: این مسئولیت به عهده صنعت برق است که برق با ثبات، مطمئن و پایدار به مردم ارائه دهد اما در شرایط این چنینی که ناترازی اتفاق می‌افتد، گرما ثابت می‌ماند و گنبد حرارتی در کشور تشکیل می‌شود و گرما ماندگار و پایدار است، لازم است تمام سازمان‌های خدمت‌رسان حساس از قبل فکر مولدهای اضطراری کرده باشند البته قبلا هم در این زمینه اطلاع‌رسانی و مکاتبه شده است. حتی سال‌های پیش که وضعیت هم از این بهتر بود، اطلاع‌رسانی و مکاتبه می کردیم که نهادهای مهم از جمله بیمارستان‌ها باید مولدهای اضطراری در مدار داشته باشند که بلافاصله بعد از قطعی برق، مولدها در مدار قرار گیرند و مردم دچار بحران خدمت‌رسانی نشوند.

برق هیچ صنعتی بدون هماهنگی قطع نمی‌شود

جوادی آزاد در خصوص مدیریت بار در صنایع نیز گفت: قبل از شروع تابستان با صنایع در سطح کشور مکاتبه می‌شود و نمایندگان صنایع با نمایندگان وزارت نیرو جلسات متعددی می‌گیرند و نسبت به برق سال‌های پیش، بار مصرفی خود را معین می‌کنند و تفاهم‌نامه بسته و اعلام می‌شود که شرایط به وضعی است که باید صنایع خود تأمین باشند و طبق قانون مانع‌زدایی صنعت برق، اقداماتی از جمله آوردن نیروگاه خورشیدی در مدار یا تأمین برق خودشان به وسیله نیروگاه‌های مخصوص انجام دهند که با آنان هم همکاری می‌شود. البته برق هیچ صنعتی بدون هماهنگی قطع نمی‌شود، چون آسیب‌پذیر هستند از قبل حتما با آنان هماهنگی می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه برخی مردم در کامنت اخبار منتشر شده در سحاب پرس، گلایه دارند که چرا خاموشی‌ها در یک منطقه در ساعت خاصی از روز مثلاً هر روز ساعت ۱۴ رخ می‌دهد، گفت: صنعت برق برای برق‌رسانی مطمئن و دائم ایستگاه‌های خود را ساخته است و طبق برنامه‌ریزی‌های طولانی مدت تجهیزات انتقال را برقرار می‌کند و خروجی از ایستگاه‌های انتقال خطوط توزیع هستند. ما خطوط توزیع را اجرا می‌کنیم و معمولا در این زمینه مشکلی نداریم و پروژه‌ها انجام می‌شود و از این جهت فارس رکورددار هم خطوط انتقال هم ایستگاه‌های انتقال است که در بخش توزیع کارهای خوبی کرده‌ایم اما اینکه چرا هر روز در یک منطقه ساعت ۱۴ همیشه برق قطع می‌شود باید شرکت توزیع نیروی برق پاسخ دهد و این قابل پیش‌بینی نیست.

جوادی آزاد بیان کرد: شبکه برق یک شبکه به‌هم پیوسته و سراسری است که باید برق تولیدی، همزمان مصرف شود. برق قابل ذخیره نیست لذا مقدار تولید و مقدار مصرف در یک زمان همیشه باید مدیریت شود. گاهی مواقع برق تولیدی جوابگوی برق مصرفی نیست که به آن ناترازی تولید و مصرف می‌گوییم.

مدیر روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای فارس اظهار کرد: ناترازی برخی اوقات خود را به شکل یک اتفاق نشان می‌دهد. به عنوان مثال خاموشی یک نیروگاه نشان می‌دهد در لحظه دیسپاچینگ ملی به تمام کشور اعلام می‌کند که باید برق خود را کاهش دهد، در استان فارس و منطقه جنوب، دیسپاچینگ جنوب قرار دارد که مدیریت بار را به عهده دارد. این دیسپاچینگ به شرکت‌های توزیع در لحظه اعلام می‌کند و آن‌ها مدیریت بار را به نوعی تنظیم می‌کنند که شبکه دچار فروپاشی نشود. در غیر این صورت عدم تعادل باعث می‌شود که شبکه دچار اختلال جدی و خاموشی در کل کشور اتفاق بیفتد.

وی در بخش پایانی سخنان خود از مردم به دلیل اینکه با مدیریت بار، مجبور به تحمل زحماتی می‌شوند، عذرخواهی و ابراز امیدواری کرد که با خنک شدن هوا و همکاری مردم در مدیریت مصرف از این گردنه سخت با کمک هم عبور کنیم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=105573

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.