• امروز : پنج شنبه - ۲۲ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Thursday - 12 September - 2024
6
در آستانه روز جهانی مسجد؛

نقش مساجد در تحقق جهاد تبیین

  • کد خبر : 105457
  • 29 مرداد 1403 - 22:28
نقش مساجد در تحقق جهاد تبیین
مساجد در طول تاریخ به عنوان مقدس ترین بنای روی زمین و در حقیقت خانه خدا نه تنها عبادتگاه بلکه همیشه پناهگاهی امن و گره گشا برای عامه مردم بوده و نقش تبیینی را در عرصه های مختلف و گره گشایی از امورات جاری جامعه و مردم داشته است .

اگر نگاهی به کارکرد مساجد درصدر اسلام و نقطه آغازین آن یعنی زمان پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) بیاندازیم بخوبی به این نکته دست خواهیم یافت که مسجد فراتر از نقش صرفا عبادتگاهی ، محل رجوع مردم برای رفع مشکلات اجتماعی ومسائلی که نیاز به رتق و فتق امور داشت آن هم با میدان داری ، قضاوت ، تصمیم گیری و تصمیم سازی بزرگان دینی زمانه بوده است.

در دنیای کنونی قطعا نباید از این نقش بنیادی و محوری مساجد غافل شد و کارکرد مساجد و گاها دیگر اماکن دینی را صرفا به برگزاری عبادات دینی و انجام آیین های ختم درگذشتگان خلاصه و تقلیل داد بلکه باید با تاسی جستن از پیشینیان از مساجد به عنوان پایگاههای اجتماعی همفکری و مشورتی بمنظور یافتن راه حلی متقن برای رفع گرفتاریهای مختلف مردمی از مسائل معیشتی گرفته تا قضایی و زمینه سازی برای رفع آسیب های مختلف و متنوع اجتماعی که اخلاقیات را نشانه گرفته ، بهره کافی و وافی را برد.

در برهه حساس امروزی از تاریخ بشریت که اخلاقیات و ارزش های انسانی کم رنگ شده و جامعه در سراشیبی خطرناکی قرار گرفته قطعا نگاه واقعی به کارکردهای واقعی مساجد که از پایگاه اجتماعی محلات نشات گرفته می تواند در کند کردن فرایند شتابان این سراشیبی به عنوان آسیبی جدی که امنیت و سلامت جامعه را بیش از هر زمان دیگر در معرض تهدید جدی قرار داده ، اثر گذاری لازم را بدنبال داشته باشد.

در راستای تحقق جهاد تبیین مورد نظر مقام معظم رهبری مکانهای مذهبی و دینی در راس آن مساجد می تواند در قالب میزهای خدمت مدیران نظام جمهوری اسلامی به محلی برای بیان اقدامات وفعالیتهای دستگاههای اجرایی و همچنین رتق و فتق امور برجامانده مردم تبدیل شود که در نوع خودش به نقش محوری و کارساز مساجد جامه عمل می پوشاند.

البته برای سرعت بخشی به روند رسیدن مساجد به جایگاه اصلی خود یعنی هم برگزاری مناسک دینی و هم توجه به رفع مشکلات مردم قطعا نباید از حضور جوانان در هیات امناهای این مکانهای دینی غافل شد.

چرا که حضور جوانان با انرژی و آشنا به مسائل دنیای امروز در کنار پیشکسوتان این هیئات به نوعی زمینه تحولات بنیادی را با قرار گرفتن نیروی جوانی آشنا به فناوری های نوین ارتباطی با تجربه اندوزان این حوزه فراهم نموده و در نتیجه گره گشایی از امورات مختلف مردمی را بدون هرگونه ضریب گیری آزمون و خطا بدنبال خواهد داشت .

در خاتمه باید گفت که متولیان امور و بویژه مدیران ارشد و نمایندگان سه رکن مجریه ، مقننه و قضائیه درمرکز استانها از جمله فارس پهناور در پاسداشت پیش روی ۳۱ مردادماه روز ملی مسجد با تعامل و همفکری بیشتر و جدی تر به سازو کارهای عملیاتی کردن این کارکرد محوری مساجد بیاندیشند.

 

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=105457

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.