• امروز : پنج شنبه - ۲۲ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Thursday - 12 September - 2024
4

‌ درب مساجد برای حل مشکلات مردم باید باز باشد

  • کد خبر : 105354
  • 29 مرداد 1403 - 17:56
‌ درب مساجد برای حل مشکلات مردم باید باز باشد
موسس اولین مسجد شیعه در آرژانتین با بیان اینکه امروزه کارکرد مساجد بسیار اندک شده است، بیان کرد: یک مسجد فعال باید از سحرگاه تا پایان شب باز باشد و برای حل مشکلات مردم تلاش کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ربانی در گفت‌وگو با خبرنگار سحاب پرس با اشاره به در پیش‌رو بودن روز جهانی مسجد، گفت: در واقع مسلمانان در صدر اسلام در مسجد به عنوان خانه خدا جمع می‌شدند و البته که کارکرد مسجد در صدر اسلام بیش از امروز بود.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) در مسجد نماز می‌خواند و مسلمانان را در همین مکان متحد می‌کرد. برنامه‌ریزی برای دفاع از مسلمین و برنامه‌های اقتصادی هم در مسجد انجام می‌شد و همه قبایل از تمام طوایف در این محل گرد هم جمع می‌شدند و به فرمایشات پیامبر گوش می‌سپردند.

ربانی با طرح این سوال که چرا مساجد امروز کارکرد گذشته را ندارد، گفت: امروز مساجد کارکردی که باید داشته باشند را ندارند و صرفاً تبدیل به محلی برای نماز خواندن شده است. بسیاری از مساجد برنامه‌های تبلیغی ندارند، در حالی که مسجد سنگر، خانه خدا و محل عبادتگاه مسلمانان است و باید تا ۴۰ منزل را پوشش دهد، اما در واقع امروزه می‌بینیم که کارکرد زیادی ندارد.

وی با اشاره به ساعت‌های فعالیت مسجد، بیان کرد: باز بودن درب مساجد نیز بسیار اندک است. یک ربع قبل از اذان درب مسجد باز می‌شود و بعد از نماز درب مسجد بسته می‌شود، در حالی که یک مسجد فعال که در خدمت جامعه و مردم است باید از سحرگاه تا آخر شب یعنی ساعت ۲۴ باز باشد و امام جماعتی که در مسجد نماز اقامه می‌کند باید در بین نماز یا پایان نماز یا حتی قبل از نماز، آیات، روایات و احادیث را بیان کند.

نماینده سابق دفتر مقام معظم رهبری در آمریکای لاتین اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم مسجد را زنده نگه داریم باید از زنان مومنی که در محله هستند دعوت کنیم تا ساعت‌هایی که مساجد خلوت است برنامه‌های مخصوص به خود را اجرا کنند و کلاس‌های قرآن و آموزش نهج‌البلاغه را برگزار شود.

برنامه‌ریزی برای آموزش نهج‌البلاغه وجود ندارد

وی با تأکید بر کاربردی بودن کتاب نهج البلاغه تصریح کرد: این کتاب در بین مردم ما غریب است. نهج‌البلاغه کتابی عملی، علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، کاربردی و راهبردی است که هیچ برنامه‌ریزی برای آموزش این کتاب وجود ندارد، برای اینکه بتوان از این کتاب بهره برد باید هر روز در مساجد نهج البلاغه خوانده شود و توضیح کوتاهی در مورد مطالب آن برای عموم مردم داده شود.

ربانی با تاکید بر ظرفیت‌های مردمی موجود در اطراف مساجد، بیان کرد: می‌توان از طبیبانی که اطراف مساجد زندگی می‌کنند، برای طبابت به مسجد دعوت کرد یا حتی می‌توان از مهندسین هم دعوت کرد تا در خصوص کارهای عمرانی برای مردم توضیحاتی داده شود. بسیاری از شخصیت‌هایی که در اطراف مسجد زندگی می‌کنند می‌توانند هیئت امنای مسجد را شکل دهند و به پیشرفت محله کمک کنند. البته که یک مسجد بسیج فعال هم دارد اما این افراد هم در حد یک تا دو ساعت فعال هستند و این زمان کافی نیست. یک مسجد اگر می‌خواهد فعال باشد باید برنامه‌هایش را برای ۴۰ منزل در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و غیره فعال کند.

موسس اولین مسجد شیعه در آرژانتین با بیان اینکه مسئولان مسجد در ماه رمضان، محرم و صفر باید فعالیت‌های خود را بیشتر و کارآمدتر کنند، گفت: مسجد باید در ایام خاص فعالیت‌های خود را بر اساس نیازهای روز فعال کند و به طور کل نباید منفعل بماند.

وی با بیان اینکه مسجد محل تولد انقلاب اسلامی بود، گفت: اگر مسجد می‌خواهد همان نقشی را که در زمان انقلاب اسلامی و جنگ ایفا می‌کرد را داشته باشد؛ نباید بسته بماند. بنابراین باید برای مسجد برنامه‌ریزی شود و تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها همکاری لازم را داشته باشند تا مسجد دوباره مانند زمان جنگ احیا شود.

ربانی تصریح کرد: اکثر مساجد امروز تبدیل به مکانی برای نماز خواندن چند فرد مسن شده است و این مناسب مسجد نیست، در صورتی که اگر فعال باشد می‌تواند با برنامه‌های سیاسی و اجتماعی مشکلات مردم را حل کند.

امام جماعت مسجد ۱۴ معصوم قم اظهار کرد: باید شعار «مساجد سنگر است، مساجد را حفظ کنید» را در دستور کار قرار داده و این کارکرد را دوباره به مسجد بازگرداند. این شعار باید از برنامه‌های اولیه تمام مسلمانان باشد.

ربانی بیان کرد: معتقدم که دین اسلام جایگاه خود را باز کرده است و مکتب‌های دیگر در حال اضمحلال هستند. وظیفه همه رسانه‌ها و دستگاه‌های تبلیغاتی این است که اخبار دنیای جدید را منتشر کنند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=105354

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.