1
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز؛

۶۴ درصد ترافیک شیراز به دلیل پارک های دوبل است

  • کد خبر : 104869
  • 25 مرداد 1403 - 20:03
۶۴ درصد ترافیک شیراز به دلیل پارک های دوبل است
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز پارک دوبل را مهم ترین عامل ترافیک در کلانشهر شیراز ابراز کرد و از اجرای کمپین فرهنگی و تبلیغاتی معاونت حمل و نقل و ترافیک با عنوان "۶۴ فقط یک عدد نیست"، با هدف اعلام افزایش ۶۴ درصدی طول صف ترافیک در نقاط پر تردد شهر به دلیل پارک های دوبل و نا مناسب برخی خودروها خبر داد.

به گزارش سحاب پرس و به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، پارک خودرو را دغدغه بسیاری از شهروندان دانست و عنوان کرد: با توجه به اینکه پارک خودرو شهروندان را در برخی معابر با مشکل رو به رو میکند اما پارک دوبل خودروها به عنوان یکی از مصادیق نقض شهروندی و تخلفات شهری، موجب ایجاد گره‌های ترافیکی در سطح شهر می‌شود و حقوق دیگران را تضییع می‌کند و رفع این معضل نیازمند زیرساخت‌های آموزشی و فرهنگی است.

شه دوست شیرازی گفت: پارک دوبل خودروها، ایجاد راه‌بندان و سد معبر در سطح خیابان‌ها این روزها به یک صحنه عادی برای شهروندان در بافت‌های مرکزی شهر تبدیل شده است و هر روز نیز به تعداد آن اضافه می‌شود؛ این معضل در بسیاری از خیابان‌های شهر شیراز موجب از دسترس خارج شدن یک خط از مسیر خیابان‌ها و در نتیجه افزایش ترافیک گردیده است.

وی اضافه کرد: برخی رانندگان فکر می‌کنند باید مقابل مکانی که کار دارند، توقف کنند، در حالی که شاید چند متر جلوتر، جای پارک مناسبی وجود داشته باشد، اما ترجیح می‌دهند پارک دوبل کنند و مسیر حرکت سایر خودروها را مسدود کنند تا آسان‌تر کار خود را انجام دهند حتی اگر موجب آزار دیگر رانندگان شود، بنابراین پارک دوبل را می‌توان یکی از عمده تخلفات رانندگان در سطح شهر شیرازو یکی از مصادیق نقض حقوق شهروندی دانست که طی مطالعات انجام شده، در یک روز معمولی پارک های دوبل به ظاهر عادی شهروندان در خیابان های پر تردد و در هسته مرکزی شهر شیراز می تواند تا ۶۴ درصد طول ترافیک را افزایش دهد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به اینکه هم اکنون وقت همراهی شهروندان برای رسیدن به شهری آرام است، ادامه داد: کمپین ” ۶۴ فقط یک عدد نیست ” با توجه به نقش فرهنگ سازی در حمل و نقل توسط این معاونت برنامه ریزی و تدوین شده است تا نشان دهد همراهی شهروندان تا چه اندازه می تواند تقاضای سفر را در شهر شیراز مدیریت کند و چهره شهر را زیبا سازد.

معاون شهرداری شیراز اضافه کرد: با توجه به اینکه عامل انسانی بیشترین سهم را در کنترل عبور و مرور و آرام سازی فضای شهری داراست، در این کمپین تلاش شده است راهکارهای مدریت تقاضای سفراز طریق فرهنگ‌سازی و آموزش رفتارهای ترافیکی به شهروندان با زبانی متفاوت در شیراز اکران شود. کمپین «۶۴ فقط یک عدد نیست» می خواهد با اعلام آمار مهم افزایش ترافیک که با رفتارهای نامناسب ترافیکی برخی شهروندان ایجاد شده است، تلاش کند تا با رعایت نکات ترافیکی و فرهنگی یک رانندگی اصولی را همراه با رعایت حقوق و احترام به یکدیگر برای مردم شیراز ارائه نماید.

وی اعلام کرد: علاوه بر تبلیغات محیطی؛ انواع ویدیوهای تولیدی کوتاه مردمی، جهت ارائه نکات آگاهی بخشی و ایمنی، تولید اینفوگرافیک ها، عکس نوشت ها، آموزش های میدانی و خیابانی، استفاده از ظرفیت های صدا و سیمای مرکز فارس، چهره های مردمی و شخصیت های تاثیرگذار نیز برنامه ریزی شده است و نتایج حاصل از تحلیل و ارزیابی ها نشان می دهد که در میان تدابیر و سیاست های مختلف برای بهسازی رفتار و فرهنگ ترافیکی در راستای بهبود ایمنی و روان سازی حمل و نقل، عنصر «آموزش و فرهنگ سازی در میان اقشار مختلف جامعه» بیشترین سهم را در میان مولفه های دیگر داراست و در این راستا هدف اصلی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز آگاهی بخشی به شهروندان شیراز است تا ضمن اصلاح خرده رفتارهای ترافیکی بتوانیم با آرامش و حفظ احترام در شرایط و حوادث ترافیکی به یکدیگر کمک کنیم.

معاون شهرداری شیراز در ادامه به معضلات ناشی از پارک های دوبل پرداخت و اظهار کرد: روزانه در سطح این کلان‌شهر شاهد پارک دوبل و سوبل خودروها کنار خیابان‌ها هستیم. و این امر موجب تنگنا و ایجاد گلوگاه می‌شود و پس‌زدگی ترافیک را به‌همراه دارد، همچنین مشکلات دیگری از جمله آلودگی هوا و اختلالات رفت‌وآمدی و در نتیجه مشکلات روحی و روانی را در سطح شهر ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه تا زمانی که پارک خودرو کنار خیابان‌ها ممنوع نشده باشد، شاهد پارک دوبل و سوبل در سطح شهر هستیم، اضافه کرد: شهروندان باید از مکان‌هایی استفاده کنند که فضای پارک خودرو در آنجا وجود داشته باشد و از پارک کردن خودرو در فضاهای عمومی از جمله ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی و محل تردد معلولان قطعا اجتناب کنند.

شه دوست شیرازی خاطرنشان کرد: به یاد داشته باشید پارک مضاعف یا دوبل یک تخلف آشکار است و مشکلات عمده ای را برای شهروندان و خدمات اورژانسی ایجاد می‌ کند.

معاون شهردار شیراز یکی از وظایف دوربین‌های نظارتی سطح شهر را برخورد با تخلفاتی همچون پارک دوبل عنوان کرد و گفت: در صورت بی‌توجهی، راننده متخلف با جریمه‌های سنگینی روبه‌رو خواهد شد.

وی اضافه کرد: متاسفانه افزایش تعداد پارک دوبل خودرو، این معضل را عادی کرده و به‌عنوان یک رفتار ترافیکی قابل انجام و بدون هزینه در ذهن شهروندان نهادینه شده است، از این‌رو علاوه‌بر فرهنگ‌سازی، نیازمند اعمال قانون توسط پلیس است.
شهروندان باید قبل از مراجعه به مراکز خرید یا خدمات با استفاده از خودروی شخصی، برای محل پارک خودروی خود برنامه‌ریزی کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: هزینه‌های بسیاری در راستای تردد بهتر شهروندان در آزادسازی و احداث معابرانجام شده، به‌طور مثال یک معبر با سه خط عبور ایجاد شده است، اما در عمل یک یا دو خط عبور قابل استفاده بوده و دیگر خطوط صرف پارک دوبل خودروی تعدادی از شهروندان ناآگاه شده است.

شه دوست شیرازی با بیان اینکه پارک دوبل خودرو هزینه‌های دیگری از جمله تأخیر بیشتر را به شهروندان تحمیل می‌کند، ادامه می‌دهد: شهروندان باید قبل از مراجعه به مراکز خرید یا خدمات با استفاده از خودروی شخصی، برای محل پارک خودرو خود برنامه‌ریزی کنند و در ساعات شلوغ، بخشی از سفر خود را با حمل‌ونقل همگانی یا به‌صورت پیاده انجام دهند.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=104869

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.