• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
به مناسبت آغاز هفته کتاب و کتاب خوانی

کتابخانه و سالن مطالعه استاد بهمن بیگی و اتوبوس کتاب افتتاح شد

  • کد خبر : 10277
  • 24 آبان 1399 - 6:32
کتابخانه و سالن مطالعه استاد بهمن بیگی و اتوبوس کتاب افتتاح شد
به همت شهرداری شیراز کتابخانه و سالن مطالعه فرهنگسرای استاد بهمن‌بیگی با ۶هزار جلد کتاب تاریخی و ادبی در شهرک میانرود و اتوبوس کتاب با عنوان مسیر دانایی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی افتتاح شد.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز در آئین گشایش این کتابخانه عمومی که با حضور حیدر اسکندرپور شهردار شیراز، بانو سکینه کیانی همسر زنده‌یاد بهمن بیگی و صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد، گفت: تمام تلاش و برنامه‌ریزی سازمان فرنگی شهرداری شیراز بر این متمرکز شد که کتابخانه عمومی فرهنگسرای بهمن بیگی درخور شأن و نام و پایتخت کتاب ایران، زنده‌یاد بهمن بیگی و همچنین بزرگ‌ترین فرهنگسرای جنوب ایران راه‌اندازی شود.
به گزارش سحاب پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مرتضی جعفری ضمن قدردانی از خانواده زنده‌یاد کاظم چینی به خاطر اهدای کتاب به این مجموعه گفت: همسر زنده‌یاد چینی کتابخانه شخصی ایشان و تعداد قابل‌توجهی نشریات تخصصی و کمیاب حوزه ادبیات را به این کتابخانه اهدا کردند که با اضافه شدن و خرید حدود یکهزار جلد کتاب نویسندگان متأخر، یکی از کتابخانه‌های منحصربه‌فرد در حوزه ادبیات و تاریخ به روی مردم باز می‌شود.
وی افزود: رویکرد ترویجی در این کتابخانه با معرفی نویسندگان برجسته ایران و جهان و گردآوری آثار ایشان و همچنین فضاسازی مناسب و متمایز نسبت به همه کتابخانه‌های عمومی، مورد توجه قرارگرفته است.
معاون شهردار شیراز گفت: سالن مطالعه این کتابخانه عمومی با ظرفیت ۸۰ نفر نیز به‌صورت کاملاً استاندارد ایجاد شده است و تا حدودی می‌تواند از مشکل کمبود قرائت‌خانه در محدوده میانرود و شهرک فرزانگان بکاهد.
جعفری ادامه داد: تا پایان سال حداقل ۴ کتابخانه عمومی با سالن مطالعه در چهار نقطه مختلف در فرهنگسراهای شیراز راه‌اندازی خواهد شد.
وی با اشاره به افتتاح اتوبوس کتاب با عنوان «در مسیر دانایی» گفت: راه‌اندازی اتوبوس کتاب «مسیر دانایی» که جمله تعهدات و پروژه‌های سازمان برای سال ۱۳۹۹ بوده است با حدود ۱۵۰۰ جلد کتاب یکی از اتفاقات مهم در شیراز خواهد بود. در این کتابخانه عمومی سیار، علاوه بر قفسه کتاب، یک سالن چندرسانه‌ای نیز برای پخش فیلم و برگزاری رویدادهای ترویجی ویژه کودکان و خانواده‌ها نیز تعبیه شده است.
جعفری با بیان اینکه اتوبوس کتاب «مسیر دانایی» در مناطق کم برخوردار و همچنین در روزهای تعطیل در پیاده راه سلامت مستقر و با حضور کتابداران متخصص فرهنگسراهای شیراز به مردم خدمات ارائه می‌دهد تأکید کرد: «مسیر دانایی» یک فعالیت ویترینی نخواهد بود و برای ارائه خدمات به شهروندان جدول زمانبندی مشخص خواهد داشت که به‌محض رفع محدودیت‌های فعلی برنامه‌های خود را آغاز خواهد کرد.
معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: همه‌گیری بیماری کرونا امسال گرچه شوک بزرگی به حوزه‌های مختلف فرهنگی وارد کرد اما با تشکیل کارگروه‌های مشورتی اجازه ندادیم برنامه‌های مرتبط با پروژه پایتخت کتاب ایران و ترویج کتاب‌خوانی تحت‌الشعاع قرار گیرد.
جعفری افزود: برنامه‌های نرم‌افزاری ویژه پایتخت کتاب ایران با تغییر رویکرد در فضای مجازی دنبال شد که راه‌اندازی سامانه برگزاری آزمون آنلاین کتاب‌خوانی همچنین نمایشگاه‌های کتاب مجازی و برگزاری مسابقات در بستر شبکه‌های اجتماعی از جمله این فعالیت‌ها بود.
وی با اشاره به اهمیت ایجاد زیرساخت‌ها در ترویج کتاب‌خوانی گفت: شهر شیراز باوجود پیشینه بسیار غنی هنوز در حوزه سخت‌افزارهایی همچون سایر نقاط کشور دچار کمبودهایی زیادی است که امیدواریم نهضتی که امسال به واسط کسب عنوان پایتخت کتاب ایران در نهاد کتابخانه‌های عمومی و شهرداری شیراز به وجود آمده است بتواند گام‌های مؤثری در مسیر رفع این کمبودها باشد.
همچنین در این مراسم صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با تقدیر از حمایت جدی شهرداری از برنامه‌های فرهنگی و هنری شیراز، ضمن تبریک هفته کتاب، اظهار کرد: با همکاری همه دستگاه‌ها برنامه‌های متنوعی در پایتخت کتاب ایران در این هفته برگزار خواهد شد.
صابر سهرابی، افزود: افزایش رسانه مطالعه مردم شیراز با چنین رویکردها و برنامه‌هایی فراهم خواهد شد.
وی از اهدای ۳ هزار جلد کتاب به اتوبوس دانایی و کتابخانه فرهنگسرای بهمن بیگی به مناسبت هفته کتاب خبر داد.
براساس این گزارش، ۲۴ آبانماه با عنوان روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است که سرآغاز بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود. همچنین شیراز برای سال ۹۹ به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی  و این عنوان تا شهریور ۱۴۰۰ تمدید شد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=10277

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.