• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
4
مدیرعامل شرکت توانیر؛

شبکه برق کشور تحت فشار نصابهای جدید اوج مصرف/ هموطنان مصرف برق را کاهش دهند

  • کد خبر : 102372
  • 03 مرداد 1403 - 22:28
شبکه برق کشور تحت فشار نصابهای جدید اوج مصرف/ هموطنان مصرف برق را کاهش دهند
مدیرعامل شرکت توانیر گفت: افزایش بی سابقه دما در کشور علاوه بر افزایش مصرف برق، موجب فشار مضاعف به شبکه برق کشور شده است.

به گزارش سحاب پرس، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه میانگین دمای وزنی کشور در این روزها نسبت به مدت مشابه سال گذشته بین ١/۵ تا ٢ درجه افزایش را نشان می دهد گفت: این درحالی است که براساس گزارشهای سازمان هواشناسی میانگین وزنی حداکثر درجه حرارت در ۶ سال اخیر ۴٠/٢ ثبت شده که بی سابقه است.

رجبی مشهدی با تاکید بر اینکه میزان تقاضای مصرف برق کشور تا کنون ۶ بار نصابهای قبلی را شکسته است، گفت: نصاب جدید صنعت برق به میزان ٧٩ هزار و ١٨٩ مگاوات امروز سوم مرداد در زمان اوج مصرف ثبت شد که عدد بسیار بزرگی است.

سخنگوی صنعت برق افزود: شب گذشته نیاز مصرف شبانه نیز با عدد ٧٣ هزار و ۶٢ مگاوات شکسته شد.

رجبی مشهدی در پایان با بیان اینکه رشد مصرف برق در کشور به نزدیک ٩ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسیده است گفت: همکاران عملیاتی ما برای تامین برق پایدار همه هموطنان از جان خود مایه می گذارند، پس لازم است مردم نیز در مصرف برق مشارکت داشته و برای تداوم برق رسانی به مواردی چون تنظیم وسایل سرمایشی روی ٢۴ درجه و یا استفاده از دور کند کولرهای آبی که منجر به کاهش ٢٠ درصدی مصرف برق می شود توجه داشته باشند تا علاوه بر دریافت پاداش صرفه جویی از جوایز ارزشمند پویش با انرژی نیز بهره مند شوند.

تاکید مدیرعامل توانیر بر ایجاد سازوکار پایدار تامین انرژی در شهرکهای صنعتی

مصطفی رجبی مشهدی نیز در نشست با شهرکهای صنعتی کشور که با حضور فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت و مدیرعامل صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی و جمعی از مدیران شهرکهای صنعتی استانها و معاونان و مدیران ارشد شرکت توانیر برگزار شد، تامین بیش از ۵ هزار مگاوات رشد سالانه مصرف برق را مستلزم احداث حدود ٩ هزار مگاوات نیروگاه عنوان کرد که حدود ٩ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.
وی با اشاره به بیش از ١٢ هزار مگاوات ناترازی تولید و مصرف برق در کشور به احداث ٩٣٠٠ مگاوات نیروگاه از ابتدای دولت سیزدهم اشاره کرد و پیگیری برنامه های مدیریت سمت تقاضا در کنار توسعه زیرساختهای صنعت برق را برای پاسخگویی به رشد فزاینده مصرف برق در کشور الزامی دانست.
رجبی مشهدی در خصوص توسعه ظرفیتهای تولید، از انعقاد یک تفاهم نامه با شرکت شهرکهای صنعتی خبر داد که با استفاده از منابع شرکت توانیر، منابع استانی و منابع شرکت شهرکهای صنعتی، فهرستی از طرحهای دارای اولویت که پیشرفت خوبی نیز دارند، تکمیل و به نتیجه می رسد.
سخنگوی صنعت برق در ادامه با تاکید بر لزوم ایجاد سازوکار پایدار برای تامین انرژی شهرکهای صنعتی، به تدابیر استفاده شده در بخش چاههای کشاورزی اشاره کرد که در صورتی که معادل ٨٠ درصد دیماند مصرفی شان نیروگاه تجدیدپذیر احداث کنند، از برنامه های مدیریت مصرف معاف می شوند و برق مازادشان نیز به نرخ برق تجدیدپذیر از آنها خریداری می شود.
وی با اشاره به اینکه برخی از مشترکان شهرکهای صنعتی مشمول ماده ١۶ هستند و باید درصدی از دیماند مصرفی شان را از طریق احداث نیروگاه تجدیدپذیر تامین کنند، استفاده مشترکان شهرکهای صنعتی از نیروگاههای خود تامین تجدیدپذیر را از راهکارهای اثربخش تامین پایدار انرژی در این بخش عنوان و احداث نیروگاههای خود تامین حرارتی را نیز به رغم چالش تامین سوخت امکانپذیر و در اولویت بعدی معرفی کرد.
در ادامه این نشست فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت و مدیرعامل صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ضمن تشکر از تعامل و ارتباط مثبت و دوجانبه با صنعت برق به ارائه نقطه نظرات و چالشهای تامین انرژی شهرکهای صنعتی از جمله تامین سوخت دیزلهای اضطراری این شهرکها پرداخت و ابراز امیدواری کرد صنعت برق به بحث مشوقها و تامین سوخت مولدهای اضطراری توجه ویژه ای داشته باشد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=102372

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.