• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 5 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
2
معاون فرهنگی دانشگاه شیراز؛

فعالیت‌های فرهنگی در خوابگاه‌های دانشجویی مغفول مانده است

  • کد خبر : 102072
  • 02 مرداد 1403 - 20:06
فعالیت‌های فرهنگی در خوابگاه‌های دانشجویی مغفول مانده است
معاون فرهنگی دانشگاه شیراز گفت: در مجموعه خوابگاه‌ها فعالیت‌های فرهنگی مغفول مانده است. باید به جای فعالیت پراکنده ساختارهایی ایجاد کنیم که برنامه‌های منسجم‌ داشته باشیم.

حامد تقوایی امروز، ۲ مردادماه در آیین رونمایی و معرفی چند طرح فرهنگی دانشگاه شیراز که در تالار مصطفوی ساختمان مدیریت این دانشگاه برگزار شد، گفت: در معاونت فرهنگی در برنامه‌ها و طراحی‌ها به نکات مهمی توجه کردیم و تلاش کردیم نگاه فرایندی داشته باشیم. یعنی‌ مجموعه اتفاقات و رویدادها شبیه یک کارخانه باشد.

وی با تشبیه دانشگاه به کارخانه، بیان کرد: ویژگی کارخانه این است که یک سری مواد اولیه وارد می‌شود و یک سری محصول خارج می‌شود. باید توجه کرد که ورودی دانشگاه چگونه است و خروجی آن چه ویژگی‌هایی دارد و نتیجه مطلوب چگونه است.

مدیر روابط‌عمومی دانشگاه شیراز افزود: برای پیشرفت در کارها پارامترهایی وجود دارد که با سنجش و امتیازبندی می‌توانیم سال به سال آن را ارزیابی کنیم و اگر عملکرد خوبی نداشتیم باید برنامه‌ها عوض شود و عملیات جدیدی اضافه کنیم.

اهمیت داشتن برنامه‌های مستمر برای دانشجویان

تقوایی با بیان اینکه برای برای دانشجویی که وارد دانشگاه می‌شود، برنامه‌ای در نظر گرفته شود، گفت: باید برای دانشجو از لحظه ورود تا فارغ‌التحصیلی برنامه داشته باشیم. همچنین علاوه بر دانشجویان باید برای استادان و کارکنان هم برنامه‌هایی داشته باشیم ضمن اینکه دانشجوی بین‌المللی هم برنامه‌ خاص خود را می‌خواهد.

وی با تصریح اینکه در مجموعه خوابگاه‌ها فعالیت‌های فرهنگی مغفول مانده است، ا فزود: باید به جای فعالیت پراکنده ساختارهایی ایجاد کنیم که برنامه‌های منسجم‌ داشته باشیم. با هدفمندی می‌توانیم پرچم دانشگاه را به عنوان نهاد فرهنگی بالا ببریم.

تقوایی با بیان طرح‌های پژوهشکده دانشجویی دانشگاه شیراز، گفت: پژوهشکده دانشجویی دانشگاه شیراز به منظور حمایت از فعالیت‌های پژوهشی و گسترش فعالیت͏‌های علمی، پژوهشی و فناورانه دانشجویان و در جهت پاسخگویی به بخشی از نیازهای کشور طراحی شده است. این پژوهشکده شامل ۶ مرکز پژوهشی علوم انسانی، هنر و معماری، دامپزشکی، علوم پایه، فنی مهندسی و کشاورزی است.

وی با بیان اهداف این پژوهشکده افزود: ترویج و تقویت پژوهش‌های دانشجویی و همچنین فراهم کردن زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای دانشجویان و نیز توسعه فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه انجمن‌های علمی با هدف ارتقا دانش، مهارت و توانمندی دانشجویان از اهداف این طرح است.

تقوایی ادامه داد: ارائه راه حل‌های نوآورانه برای صنایع کشور و معرفی پژوهشگران برتر و همچنین تربیت نیروی انسانی متخصص و توانمند از دیگر اهداف طرح پژوهشکده دانشجویی است.

تدوین طرح زیست بوم کسب و کار دانشجویی دانشگاه شیراز

معاون فرهنگی دانشگاه شیراز از تدوین طرح زیست بوم کسب و کار دانشجویی دانشگاه شیراز خبر داد و گفت: زیست بوم کسب و کار دانشجویی دانشگاه شیراز با شعار هر دانشجو یک مهارت قدم بر می‌دارد و با هدف شبکه͏‌سازی ظرفیت͏‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در دانشگاه و سازمان‌های متولی امر آموزش و تولید در خارج از دانشگاه در راستای آموزش تخصصی و مهارت محور دانشجویان تلاش می‌کند.

وی افزود: این طرح تلاش دارد بستر مناسبی برای ارائه تولید و عرضه محصولات و خدمات دانشجویی و کسب و کار همچنین بسترسازی تشکیل هسته‌های فناور و نوآور و جهت‌دهی هسته͏‌ها در راستای تشکیل شرکت͏‌های دانش͏‌بنیان را فراهم کند.

تقوایی بیان کرد: با توجه ‌به ظهور تکنولوژی نوین، مانند تلویزیون، ماهواره، تلویزیون، تلفن ‌همراه، ‌اینترنت و گفت‌وگوهای اینترنتی که بیشترین زمان را از قشر وسیعی از مردم خصوصا دانشجویان می‌گیرد، توسعه ‌و ترویج کتاب ‌و کتابخوانی امری ضروری به ‌نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: جهت ‌ترویج کتابخوانی ‌برنامه‌های مؤثر، پویا و ‌منطبق‌ با واقعیت‌ها پیش‌بینی شود. از این‌رو معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شیراز  طرح تشویقی ـ ترویجی «ویتامین ک» را ویژه‌ی دانشگاهیان دانشگاه شیراز برگزار کرد. در واقع ویتامین ک به دنبال آن است که برای مخاطبان خود زمینه تکامل و رشد در رویارویی با چالش‌ها، افزایش توان و توسعه اجتماعی فردی، کسب قدرت فردی برای مخاطبان خود از طریق علم و همچنین افزایش و رشد خلاقیت در فرد را به ارمغان بیاورد.

تقوایی از طرح آموزشی «مهراد» خبر داد و افزود: نقش انکارناپذیر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی به عنوان آموزش‌های غیررسمی در جذب استعدادها، شکوفایی توانمندی‌ها و افزایش تجربیات سودمند و ضرورت تولید علم و تقویت فرهنگ کار، تولید، کارآفرینی و رشد معنویت بر اساس مبانی اسلامی از سوی دانشگاهیان، اهمیت و جایگاه معاونت فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه را بیش از پیش نمایان می‌کند.

وی در پایان گفت: معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شیراز طبق وظیفه ذاتی و قانونی خود بر آن شده است تا مرکز آموزش‌های فرهنگی دانشگاه شیراز را با نام «مهراد» و با رویکرد و راهبرد «آموزش مهارت‌محور و کارآفرین، هنر متعهد و تمدن ساز و علوم انسانی اسلامی» ویژه ی دانشجویان، اساتید و کارکنان را راه‌اندازی کند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=102072

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.