• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 5 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
8
گزارش؛

رخت عزای پسر فاطمه(س) برتن خادمان کوچک روستای آب پرده

  • کد خبر : 101625
  • 29 تیر 1403 - 21:34
رخت عزای پسر فاطمه(س) برتن خادمان کوچک روستای آب پرده
هر ساله تب و تاب محرم در میان مردم ، به ویژه کودکان این روستا وجود دارد و خانواده هایی که نذر دارند از چند روز قبل از محرم در تدارک نذورات خود برمی آیند.

به گزارش سحاب پرس، روستای آب‌پرده (دشت صفا) در ۳۰ کیلومتری شمال غرب شهر شیراز قرار گرفته است.

در ورودی روستا و دفتر شورای اسلامی روستا میل پرچمی به ارتفاع ۱۲ متر وجود دارد که در اولین روز محرم پرچم آن توسط اعضای گروه جهادی روستا تعویض و پرچم عزای امام حسین (ع) به ابعاد ۳ در ۵ مزین به نام حضرت ابوالفضل عباس (ع)برافراشته میشود که این پرچم از چند کیلومتری ورود به روستا مشخص میکند که روستا و اهالی عزادار حسین (ع) و یاران باوفایش هستند.

اعضای شورای اسلامی و اعضای گروه جهاد پایگاه مقاومت بسیج شهدای آب پرده نیز هرساله در دهه اول محرم اقدام به برپایی موکب حضرت ابوالفضل عباس (ع) در ورودی روستا می‌کنند که در این موکب از میهمانان و اهالی با شربت و کیک پذیرایی می‌شود.

خادمان کوچک حسینی در محل این موکب جمع می‌شوند و با قدهای کوتاه و دستهای کوچک خود و با دل بزرگشان از صبح روز تاسوعا و عاشورا تا قبل از نماز مغرب از میهمانان با شربت پذیرایی می‌کنند.

آنها بعد از نماز مغرب همراه با طبل و سنج و زنجیرهای خود از محل موکب همراه با مداحی که باند و بلندگو بر وانت نیسان نصب شده به سمت کوچه پس کوچه‌های روستا حرکت می‌کنند و اهالی با شنیدن صدای طبل شور و عشق کودکان از خانه های خود بیرون می‌آیند و با سینه زنی به جمع آنها می‌پیوندند و برخی اهالی در جلوی منزلشان با نذورات خود از عزاداران پذیرایی می‌کنند و در پایان همه عزاداران به محل موکب حضرت ابوالفضل عباس (ع) برمیگردند و بعد از پذیرایی اعضای موکب با نذورات مردمی عزاداری پایان می‌یابد.

روز تاسوعا نیز کودکان مجدد از محل موکب حرکت حسینی را آغاز و پس از حضور همه اهالی به دارالرحمه روستا می روند و در آنجا با قرائت فاتحه بر مزار اموات خود حضور می یابند.

پس از قرائت فاتحه، دسته عزاداری به سمت کوچه‌های روستا حرکت می‌کنند تا به موکب برسند، در آنجا با نذورات مردمی پذیرایی می شوند.

در روز عاشورا بعد از نماز مغرب مراسم اهالی و کودکان با در دست داشتن شمع به سمت حسینیه روستا حرکت می‌کنند و در آنجا با خواندن زیارت عاشورا و مداحی به عزاداری شام غریبان ادامه می‌دهند.

این مراسمات از دیرباز تاکنون در روستا با شور بیشتری برگزار می‌شده ، اما امید است که این خادمان کوچک حسینی با قلب بزرگ و پاکشان مجدد شور و عشق سابق را به روستا بازگردانند.

تنها وظیفه مهم کسانی که برای فرهنگ و آداب و رسوم دل می‌سوزانند آن است که آنها را ضبط و ثبت کنند.

 

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=101625

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.