• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 5 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
2

‌اتمام مطالعات طرح الگوی کشت در ۵ دشت فارس 

  • کد خبر : 100635
  • 20 تیر 1403 - 11:57
‌اتمام مطالعات طرح الگوی کشت در ۵ دشت فارس 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از اتمام مطالعات طرح الگوی کشت بر روی ۵ دشت این استان خبر داد و گفت: با اجرای طرح بر روی این دشت ها، حدود ۳۲ محصول زراعی و باغی به صورت کشت قراردادی و با رعایت الگوی کشت، تولید می‌شوند.

مجتبی دهقان پور امروز، ۲۰ تیرماه در نشست جهادکشاورزی فارس با اعلام این خبر بیان کرد: دشت‌های نمدان، قادرآباد _ مادرسلیمان، داریان، قره‌باغ و دشت توابع ارسنجان از جمله مناطقی هستند که کار مطالعاتی بر روی آن‌ها تمام شده است.

وی تصریح کرد: برنامه اجرای طرح الگوی کشت در دشت‌های قادرآباد _ مادرسلیمان، نمدان و داریان برای کشت محصولات زراعی و باغی مدنظر به شهرستان‌های اقلید، پاسارگاد، خرم‌بید و شیراز ابلاغ شده است.

به گفته دهقان‌پور، مبنای رسیدن به الگوی کشت بهینه در هر دشت، علاوه بر موضوع تامین امنیت غذایی و معیشت بهره‌برداران، آب قابل برنامه‌ریزی برای آبیاری مزارع است که توسط وزارت نیرو تعیین شده و سهم استان فارس میزان ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب از منابع زیرزمینی است.

وی با اشاره به اینکه برای کشت محصولات زراعی و باغی در دشت قره باغ ۴۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شود، افزود: این میزان مصرف باید به ۲۲ میلیون مترمکعب برسد که با توجه به کشت ۲۵ محصول زراعی و باغی در این دشت، باید بعضی از کشت‌ها را به محیط‌های کنترل شده برد تا بتوانیم به میزان آب مدنظر برسیم.

رئیس جهادکشاورزی فارس تصریح کرد: در اصلاح الگوی کشت، باید براساس اختلاف حجم آب مصرفی در الگوی فعلی با آب قابل برنامه‌ریزی، هم سطوح کشت محصولات زراعی کاهش پیدا کند و هم محصولات کم آب‌بر جایگزین محصولات پرآب‌بر شود، به طوری که کمترین صدمه به معیشت بهره‌بردار برسد.

وی افزود: سطح باغات در طرح الگوی کشت نسبت به الگوی فعلی ثابت در نظر گرفته می‌شود و کاهش سطح صرفا مربوط به محصولات زراعی است.

دهقان‌پور بیان کرد: مطالعه بر روی دشت‌های کوار _کوار مهارلو و دشت فیروزآباد در حال انجام است و کار تدوین و مطالعه بر روی دشت‌های مرودشت _ خرامه، تنگ حنا _ پیچگان، آباده طشک _ جهان‌آباد و دشت بیضا _ زرقان نیز در برنامه مطالعاتی سال جاری قرار دارد.

رئیس جهادکشاورزی فارس اظهار کرد: با توجه به اینکه اجرای این طرح فرایندی زمان‌بر است و مسائل اجتماعی به دنبال خواهد داشت، سعی می‌شود پیاده‌سازی الگوی پیشنهادی در دشت‌های مذکور سالانه و تدریجی انجام شود تا جامعه بهره‌برداران با مزایای طرح آشنا شده و فرصت داشته باشند با شرایط جدید وفق پیدا کنند.

وی با بیان اینکه به منظور اجرای موفق طرح الگوی کشت باید سیاست‌های تشویقی دنبال شود، افزود: یارانه سبز، بیمه، هزینه نکاشت، توسعه زنجیره ارزش و تامین محصولات کشاورزی، مشوق‌های صادراتی، ایجاد واحدهای خدمات مکانیزاسیون کشاورزی، تمرکز بر تدارک وسیله حمل و نقل محصولات در فصل برداشت و هماهنگی با بانک کشاورزی برای توجه خاص به ارائه تسهیلات کشاورزی در این دشت‌ها از جمله مواردی است که باید به آن پرداخت.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=100635

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.